DIARIO DE UNA MAESTRA: DESDE Y SOBRE LA GUERRA CIVIL ESPAÑOLA
Abstract
La literatura escrita durante la Guerra Civil Española y la Posguerra tiene en común haber sido sometida a la censura del Nuevo Régimen. La mayoría de las obras de los años 40 se escribieron atendiendo a los cánones establecidos por el gobierno de Franco. Sin embargo, a partir de 1945, comienzan a surgir textos de corte social, algunos de los cuales fueron creados por mujeres hoy muy poco recordadas. En este artículo hemos analizado la obra de Dolores Medio, Diario de una maestra, desde el contexto de su creación y desde el reflejo de la Guerra Civil a través de una ficción realista. Dicho análisis pone de manifiesto que, al igual que es necesario tener en cuenta el conflicto bélico para entender la obra, dicha obra puede permitir la comprensión de los efectos de la Guerra en unos personajes que sufren y sienten.
Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.