Devenir Quijótiz. Dos calas en el mundo pastoril en el Quijote
Abstract
A través de la conversión a pastor del personaje de don Quijote se analizarán dos momentos destacados del mundo pastoril en la novela de Cervantes: los capítulos LVIII –Que trata de cómo menudearon sobre don Quijote aventuras tantas que no se daban vagar unas a otras– y LXVII –De la resolución que tomó de don Quijote de hacerse pastor y seguir la vida del campo en tanto que se pasaba el año de su promesa, con otros sucesos en verdad gustosos y buenos de la segunda parte de El Quijote. Se analizarán las características de esta irrupción de lo pastoril poniéndola en relación con la dialéctica entre realidad y ficción que sostiene la novela, a través de motivos como el disfraz, la oposición entre pastor y caballero o el cambio de nombre del protagonista.
Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.