LA COMPETENCIA ESTRATÉGICA EN LA ENSEÑANZA DE LA L2: EL MARCO COMÚN EUROPEO DE REFERENCIA PARA LAS LENGUAS Y NEW ENGLISH FILE ADVANCED
Abstract
Diversos estudios han puesto de manifiesto la importancia de la implementación de la competencia estratégica en la adquisición de la L2 como vehículo privilegiado para fomentar la autonomía del aprendiente y optimizar su nivel de eficiencia ante los actos de comunicación. Con esta premisa en mente, el primer objetivo de este artículo es estudiar la recepción de la competencia estratégica en el Marco común europeo de referencia para las lenguas. A tal fin, se llevará a cabo una revisión diacrónica de las aportaciones más importantes al horizonte de lo estratégico para ver cómo el Marco las ha recibido. Como segundo objetivo se analizará la presencia del espectro estratégico en uno de los manuales más extendidos en la enseñanza a adultos del inglés como lengua extranjera, New English File Advanced.
Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.