BORGES: CÓMO LLEGAR A ORIENTE A TRAVÉS DE SCHOPENHAUER, MACEDONIO Y XUL SOLAR
Abstract
En Ginebra, en 1914, un joven de quince años descubre la original filosofía de Arthur Schopenhauer y decide emprender el titánico esfuerzo de estudiar en solitario el idioma alemán. El propósito final consistía en leer al filósofo en su lengua nativa, decisión a la que habían contribuido otros hallazgos, unas lecturas del idealista escocés Thomas Carlyle (1795-1881) y el viaje de una familia porteña, que en plena Primera Guerra Mundial, decide trasladarse al territorio neutral suizo con la doble intención del cuidado de la deteriorada vista del padre y de la educación de los hijos, Jorge Luis y Norah (Borges, 1999a: 40-44). A partir de aquí, serán numerosas las ocasiones en las que Jorge Luis Borges mencione su admiración por el filósofo.Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.