The effects of context in rural secondary education: Case study in three regions of Peru

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/azarbe.512521
Keywords: higher education, rural youth, educational policies, access to education, rural education

Supporting Agencies

  • Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Abstract

This article aims to describe the context in which rural students live and the relationship of this environment in their education. To know it, a qualitative investigation and a case study have been chosen, which is why sweet young people who live in the rural area of ​​the regions of La Libertad, Cajamarca and Loreto have been interviewed in depth, considering four from each region. . As a result, relevant aspects were identified in relation to the family, in terms of its ties, supports and roles; in relation to the community, as a training space; and the personal dimension in terms of their notions of development or success, their personal problems and the impact on their development in basic education. In summary, three trends were found in the interviews: work-related learning, learning based on abstract and theoretical knowledge; and, finally, learning related to soft skills or socialization processes. Among the results found, it is found that there are perceptions that affect the attitude of young people towards higher education and work, which is why it decisively influences their development possibilities. In addition, the experience in childhood will be essential for the continuity of studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Caceres Torres, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Mg. Carlos Eduardo Cáceres Torres, docente investigador de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), ubicado en Lima, Perú. ccacerest@unmsm.edu.pe

Miembro de los Grupos de Investigación Políticas Sociales del Perú y Economía Social Solidaria de la UNMSM. Responsable de proyectos de investigación por la UNMSM los años 2017, 2018, 2019 y 2020. Gestor público con una amplia actividad profesional en el sector público, tanto en Ministerios como gobiernos locales.

Manuel José Kamichi Miyashiro, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Manuel José Kamichi Miyashiro, afiliado a la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, ubicado en Lima, Perú. Mi correo es Manuel.Kamichi@unmsm.edu.pe y mi teléfono de contacto es (+51) 975 872 995.

References

Alcázar, L. (2008). Asistencia y deserción en escuelas secundarias rurales del Perú. En M. Benavides. Análisis de programas, procesos y resultados educativos en el Perú: contribuciones empíricas para el debate (págs. 41-81). Lima: GRADE.

Ángel, D. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de Filosofía, (44), 9-37. https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudios_de_filosofia/article/view/12633/11391

Benavides, M. (2004). Educación y estructura social en el Perú: un estudio acerca del acceso a la educación superior y la movilidad intergeneracional en una muestra de trabajadores urbanos. En P. McLauchlan de Arregui, M. Benavides, S. Cueto. ¿Es posible mejorar la educación peruana?: evidencias y posibilidades (págs. 125-146). Lima: GRADE.

Cáceres Torres, C. E. (2018). ¿Oportunidades perdidas en la educación? Un análisis de las problemáticas que caracterizan la secundaria rural en el Perú. Revista SOMEPSO, 3(1), 60-81. Recuperado a partir de https://revistasomepso.org/index.php/revistasomepso/article/view/53

Cuenca, R.., y Ramírez , A. (2015). ¿Interculturalizar la universidad o universalizar la interculturalidad? Sistema universitario y población indígena. En R. Cuenca, La educación universitaria en el Perú: democracia, expansión y desigualdades. (págs. 59-104). Lima: IEP.

Cueto, S. (2004). Factores predictivos del rendimiento escolar, deserción e ingreso a educación secundaria en una muestra de estudiantes de zonas rurales del Perú. Education Policy. Análisis Archives, 12(35), 1-42. DOI: 10.14507/epaa.v12n35.2004

Cueto, S., Felipe , C., y León , J. (2019). Venciendo la adversidad: trayectorias educativas de estudiantes pobres en zonas rurales del Perú (Análisis & Propuestas, 43). Lima: GRADE.

García, M., y Uccelli, F. (2016). Solo zapatillas de marca, jóvenes limeños y los límites de la inclusión desde el mercado. Lima: IEP.

Grompone, Á., Reátegui, L., y Rentería, M. (2018). Acumulación de desventajas : el tránsito de los jóvenes rurales a la educación superior. En R. Fort, M. Varese, y C. de los Ríos, Sepia XVII. Perú: El problema agrario en debate (págs. 431-465). Lima: Serpia.

Guerrero, G. (2013). ¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior?: un estudio longitudinal en Lima, Perú. Lima: GRADE.

Guerrero, G. (2014). Yo sé que va a ir más allá, va a continuar estudiando: Expectativas educativas de estudiantes, padres y docentes en zonas urbanas y rurales del Perú. Lima: GRADE.

IPEBA. (2011). Ruralidad y escuela: apuntes para la acreditación de instituciones educativas en áreas rurales. Lima: IPEBA.

León, J., y Sugimaru, C. (2013). Entre el estudio y el trabajo: las decisiones de los jóvenes peruanos después de concluir la educación básica regular. Avances de Investigación 11 Educación y Aprendizajes. Lima: GRADE.

León, J., y Sugimaru, C. (2013). Entre el estudio y el trabajo: las decisiones de los jóvenes peruanos después de concluir la educación regular básica. Lima: GRADE.

Neuwirth, G. (1969). A Weberian Outline of a Theory of Community: Its Application to the "Dark Ghetto". British Journal of Sociology, 20(2), 148-163. https://doi.org/10.2307/588526

RIMISP, IEP y FIDA. (2019). Entre aspiraciones y limitaciones. Políticas públicas en favor de la juventud rural del Perú. Lima: IEP.

Ruiz-Bravo, P., Patrón, P., y Quintanilla, P. (2009). Desarrollo Humano y Libertades. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Sen, A. (2004). Desarrollo y Libertad. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana.

Souza, A. d., y Paladino, M. (2012). Caminos hacia la educación superior: los Programas Pathways de la Fundación Ford para pueblos indígenas en México, Perú, Brasil y Chile. Rio de Janeiro : E-papers.

Thomson, R., Bell, R., Holland, J., Henderson, S., McGrellis, S., y Sharpe, S. (2002). Critical moments: Choice, Chance and opportunity in young people’s narratives of transition. Sociology, 36(2), 335-354. https://doi.org/10.1177/0038038502036002006

Urrutia, A., y Trivelli, C. (2018). Geografías de la resiliencia: la configuración de las aspiraciones de los jóvenes peruanos rurales. Lima: IEP.

Urrutia, C., y Trivelli, C. (2019). Juventud rural en el Perú: lo que nos dice el censo 2017. Lima: IEP.

Villegas, M. (2016). Jóvenes rurales y transiciones postsecundarias: expectativas y estrategias para el acceso a la educación superior. Revista Peruana de Investigación Educativa(8), 41-70. https://doi.org/10.34236/rpie.v8i8.67

Published
28-12-2022
How to Cite
Caceres Torres, C. E., & Kamichi Miyashiro, M. J. (2022). The effects of context in rural secondary education: Case study in three regions of Peru. AZARBE, International Journal of Social Work and Welfare, (11), 5–13. https://doi.org/10.6018/azarbe.512521
Issue
Section
Artículos