Competencies assessment in Social Work Degree by using the rubric
Abstract
Evaluating university competencies presents a great difficulty, the imprecise definition of‘competence’ and the objectivity which has to represent. European Convergence recommendations encourage student participation in his teaching-learning process. To take into account both premises, by teacher, has led to implement a peer assessment experience of first year students at Salamanca University, in Social Work Degree. It has been conducted in a part of its continuous evaluation processin History and Social Action and Social Services Institutional Framework course.
We have designed a rubric to be used by students to evaluate peers oral presentations. It has been as-signed a scale of value to measure competencies.
Conclusions indicate coevaluación is a positive experience for students, doing them protagonists intheir colleagues’ effort and their same; knowing in advance the criteria of evaluation. Also there isdetected the need of a specific formation, for students and teacher, including the raising awareness onthe necessary objectivity that has to exist. Related to the evaluation of the competencies it’s possible to conclude the need of awareness and specific formation to achieve a methodological balance.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.