Experimental evaluation of emotional development programmes for teachers in Secondary Education

Authors

  • Patricia Torrijos Fincias University of Salamanca
  • Eva María Torrecilla Sánchez University of Salamanca
  • María José Rodríguez Conde University of Salamanca
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.34.1.273451
Keywords: Secondary teacher training, education programme, education innovation, education research

Supporting Agencies

  • Ministerio de Educación y Ciencia
  • Cultura y Deporte y Universidad de Salamanca

Abstract

 

Emotional intelligence is a predictive factor of wellbeing among teachers. The discussion therefore focuses on the pertinence of, and need for, developing competences in Secondary Education teachers. This involves the design, implementation and evaluation of two training programmes linked to conflict management and the promotion of emotional competences.

 

The efficacy of the training programmes is studied through the adoption of a pre-experimental type research design with pre/post-test measures. The results obtained following the application of both these programmes show statistically significant changes (p <  .05) in the different dimensions of competence. It is therefore concluded that there is empirical evidence to support the hypothesis that emotional competence is enhanced by appropriate educational experiences, empowering teachers to face the challenges of their classroom practices.

 

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Author Biographies

Patricia Torrijos Fincias, University of Salamanca

Profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

Eva María Torrecilla Sánchez, University of Salamanca

Profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

María José Rodríguez Conde, University of Salamanca

Profesora Titular en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación en la Universidad de Salamanca

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Published
15-12-2017
How to Cite
Torrijos Fincias, P., Torrecilla Sánchez, E. M., & Rodríguez Conde, M. J. (2017). Experimental evaluation of emotional development programmes for teachers in Secondary Education. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 34(1), 68–76. https://doi.org/10.6018/analesps.34.1.273451
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Developmental and Educational Psychology

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