Mood states when playing alone or in cooperation: two unequal motor and affective experiences.

Authors

  • Verónica Muñoz INEFC Lleida, Universidad de Lleida
  • Pere Lavega INEFC Lleida, Universidad de Lleida
  • Jorge Serna INEFC Barcelona, Universidad de Barcelona
  • Unai Sáez de Ocáriz Universidad de Lleida
  • Jaume March Facultad de educación en la Universidad de Lleida
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.233301
Keywords: Physical Education, higher education, affectivity, motor action domain, competition, gender, co-education.

Supporting Agencies

  • Ministerio de Ciencias e Innovación a través de proyectos R D i DEP2010-21626-C03-01
  • DEP2010-21626-C03-02
  • y DEP2010-21626-C03-03
  • Instituto Nacional de Educación Física de Cataluña [INEFC-Lleida] Proyecto PARINEFC2016_005

Abstract

This study analyzed the effect of the variables: game type (individual or cooperative), competition, gender, students' association type and beginning-end of the session on the university students' moods. 201 Physical Education college students participated. After having received an initial instruction concerning moods, participants executed 2 sessions involving cooperative games and 2 individual games. The POMS scale was filled in both at the beginning and at the end of each session. The data were analyzed using generalized estimating equations. Among the main findings, we can point out that positive emotional states increase significantly when cooperative games are applied, with competition. Negative moods are more present in individual games, with no competition, when practiced by men and when they are organized in separate groups.All these factors contribute towards knowing the influence of play on the training of the future teachers of a modern physical education, in which there is the intention of promoting such important aspects as socioemotional well-being and co-education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pere Lavega, INEFC Lleida, Universidad de Lleida

Subdirector de investigación y catedrático del INEFC, Universidad de Lleida

Jorge Serna, INEFC Barcelona, Universidad de Barcelona

Profesor del Instituto Nacional de Educaciòn Física de Cataluña, Universidad de Lleida

Unai Sáez de Ocáriz, Universidad de Lleida

Profesor del Instituto Nacional de Educaciòn Física de Cataluña, Universidad de Barcelona.

Jaume March, Facultad de educación en la Universidad de Lleida

Profesor en la Universidad de Lleida

References

Beltrán, V., Devís, J., Peiró, C., & Brown, D. H. (2012). When physical activity participation promotes inactivity negative experiences of Spanish adolescents in physical education and sport. Youth& Society, 44(1), 3-27.

Bisquerra, R. (2011). Educación física, competencias básicas y educación. EmásF: revista digital de educación física, 11, 4-6.

Clément-Guillotin, C., & Fontayne, P. (2011). Situational malleability of gender schema: The case of the competitive sport context. Sex Roles, 64, 426–439.

Cumming, S.P., Smoll, F.L., Smith, R.E. & Grossbard, J.R. (2007).Is Winning Everything?The Relative Contributions of Motivational Climate and Won-Lost Percentage in Youth Sports.Journal of Applied Sport Psychology, 19 (3), 322-336.

Derry, J. A., & Phillips, D. A. (2004).Comparisons of selected student and teacher variables in all-girls and coeducational physical education environments. Physical Educator, 61(1), 23.

Duran, C., Lavega, P., Salas, C., Tamarit, M., &Invernó, J. (2015).Educación Física emocional en adolescentes.Identificación de variables predictivas de la vivencia emocional. CCD. Cultura, Ciencia, Deporte, 10(28), 5-18.

Dyson, B. P. (1995). Students’ voices in two alternative elementary physical education programs. Journal of Teaching in Physical Education, 14, 394-394.

Ennis, C. D. (2014). The role of students and content in teacher effectiveness. Research quarterly for exercise and sport, 85(1), 6-13.

Etxebeste, J. (2012). À cloche-pied. Les jeux sportifs traditionnels et la socialisation des enfants basques. Sarrebruck: Editions universitaires europeennes.

Etxebeste, J., Del Barrio, S., Urdangarin, C., Usabiaga, O., & Oiarbide, A. (2014). Ganar, perder o no competir: la construcción temporal de las emociones en los juegos deportivos. Educatio Siglo XXI, 32 (1), 33-48

Fernández-Berrocal, P., & Ruiz, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Electronic journal of research in educational psychology, 6(15), 421-436.

Fuentes, I., Balaguer, I., Meliá, J.L., & García-Merita, M. (1995). Forma abreviada del Perfil de Estado de Ánimo (POMS) [Short form of the profile of mood states (POMS)]. In E. Cantón (Comp.), V Congreso Nacional de Psicología de la Actividad Física y el Deporte [5th National Congress of Physical Activity and Sport Psychology] (pp. 19-26). Valencia: Universidad de Valencia.

Gillison, F., Sebire, S., & Standage, M. (2012). What motivates girls to take up exercise during adolescence? Learning from those who succeed. British journal of health psychology, 17(3), 536-550.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós: Barcelona.

Graham, G. (1995). Physical education through students’ eyes and in students’ voices: Introduction. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 364-371.

Hromek, R., y Roffey, S. (2009). Promoting Social and Emotional Learning With Games. It’s Fun and We Learn Things. Simulating & Gaming, 40(5), 626-644.

Kirk, D. (2013). Educational value and models-based practice in phys-ical education. Educational Philosophy and Theory, 45(9), 973-986.

Lagardera, F. (2007). La conducta motriz: un nuevo paradigma para la educación física del siglo XXI. Tándem: didáctica de la educación física, 24, 89-105.

Lagardera, F. (2009). Deporte sostenible como nuevo impulso civili-zador en la sociedad del siglo XXI. Citius, altius, fortius: humanismo, sociedad y deporte: investigaciones y ensayos, 2(1), 49-71.

Lagardera, F., & Lavega, P. (2004). La ciencia de la acción motriz. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Lavega, P. (2009). La investigación en los juegos tradicionales y en los juegos cooperativos. En V. Navarro y C. Trigueros (Eds.), Investigación y juego motor en España. (pp. 77-116). Lleida: Universitat de Lleida.

Lavega, P., Lagardera, F., March, J., Rovira, G., Coelho, P. (2014). Efecto de la cooperación motriz en la vivencia emocional positiva: perspectiva de género. Movemento, 20(2), p. 593-618.

Ley Orgánica de educación 8/2013, de 9 de diciembre [Education Act 8/2013, of 9 December] [online] Available at http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-37][Consulted: 12 January 2015]

McNair, D. M., Lorr, M., & Droppleman, L. F. (1971). Manual for the pro-file of mood states. San Diego, CA: Educational and Industrial Test-ingServices.

Navarro, V. & Trigueros, C. (Eds.) (2009). Investigación y juego motor en Es-paña [Research and motor games in Spain]. Lleida: Universitat de Lleida.

Ntoumanis, N. (2001). A self‐determination approach to the understanding of motivation in physical education. British journal of educational psychology,71(2), 225-242.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedades: Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.

Parlebas, P. (2009). Salud y bienestar relacional en los juegos tradicionales. En C. de la Villa (Ed.), Juegos tradicionales y salud social. Aranda de Duero: Asociación Cultural La Tanguilla.

Parlebas, P. (2014) Le bateau ivre, in V. Lemay; F. Darbellay (Eds) L'interdisciplinarité racontée. Chercher hors frontières, vivre l'interculturalité [pp.57-68]. Bern: Peter Lang

Pelegrín, A., León, J., Ortega, E., Garcés, E. (2012). Programa para el desarrollo de actitudes de igualdad de género en clases de educación física en escolares. Revista Educación XX1, 15(2), 271-292.

Peña, A. M., & Canga, M. (2009). La educación emocional en el contexto escolar con alumnado de distintos países. European journal of education and psychology, 2(3).

Pucher, K.K., Boot, N.M.W.M., & De Vries, N.K. (2013). Systematic review: School health promotion interventions targeting physical activity and nutrition can improve academic performance in primary-and middle school children. Health Education, 113(5), 372-391.

Rovira, G., López Ros, G., Lagardera, F., Lavega, P., & March, J. (2014). Un viaje de exploración interior: Emociones y estado de ánimo en la práctica motriz introyectiva. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, (32), 105-125.

Roffey, S. (2006). Circle Time for emotional literacy. London: Sage

Sáez de Ocáriz, U., & Lavega, P. (2013). Transformar conflictos en educación física en primaria a través del juego. Aplicación del índice de conflictividad. Cultura y Educación, 25(4), 549-560.

Salovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.

Smith, N. J., Lounsbery, M. A., & McKenzie, T. L. (2014). Physical activity in high school physical education: impact of lesson context and class gender composition. Journal of Physical Activity and Health, 11, 127-135.

Solmon, M. (1996).Educational impact of motivational climate on students’ behaviors and perceptions in a physical education setting. Journal of Educational Psychology, 88, 731-738.

Torres, D. (2005). Propuesta de una programación didáctica coeducativa en Educación Física en Educación Primaria: Un caso en la sierra de Madrid. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 8, 43-49.

Valdivia, P. A., Sánchez, A., Alonso, J. I., & Zagalaz, M. L. (2010). La coeducación en el área de Educación Física en España: Una reseña histórica. Cultura, Ciencia y Deporte, 14, 77-83

Wolf, F. M. (1986). Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. Beverly Hills, CA: Sage.

Published
28-12-2016
How to Cite
Muñoz, V., Lavega, P., Serna, J., Sáez de Ocáriz, U., & March, J. (2016). Mood states when playing alone or in cooperation: two unequal motor and affective experiences. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(1), 196–203. https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.233301
Issue
Section
Sport Psychology

Most read articles by the same author(s)