Facilitators of the learning process of writing in early ages

Authors

  • Raúl Gutiérrez Universidad de Alicante
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.229611
Keywords: writing, oral language, alphabet knowledge, learning of writing, phonological awareness.

Supporting Agencies

  • Departamento de Innovación y Formación Didáctica
  • Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica

Abstract

The study of learning to write in the early ages has been the subject of much research in recent years. We now know that in the languages of alphabetic writing like ours, learning to write requires both alphabetical knowledge and the awareness of the phonological structure of speech, with the development of spoken language a necessary skill for language learning written. However, few studies have been conducted in order to understand the linkages between these skills and the initial learning to write. The purpose of this study was to examine whether programs that integrate the promotion of oral language along with the development of phonological processing skills and knowledge alphabetical effectiveness of the learning process of writing is favored. A quasi-experimental comparison group design with pretest and posttest measures was used. The study involved 403 students from different public and private schools aged between 5 and 6 years. The results weigh the potential value of the program and support the development of teaching models that provide access to the alphabetic knowledge from new educational perspectives on learning that facilitates writing system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, M., Foorman, B., Lundberg, I. y Beeler, T. (2003). Phonemic awareness in young children. Baltimore, Maryland: Brookes Publishing.

Aguilar, M., Marchena, E., Navarro, J. I. y Menacho, I. (2011). Niveles de dificultad de la conciencia fonológica y aprendizaje lector. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(2), 96-105.

Aguinaga, G., Armentia, M., Fraile, A., Olangua, P. y Útiz, N. (2004). Prueba de Lenguaje Oral de Navarra-Revisada (PLON-R). Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.

Artiles, C. y Jiménez, J.E. (2007): PROESCRI Primaria. Prueba de evaluación de los procesos cognitivos en la escritura. Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.

Bravo, L., Villalón, M., y Orellana, E. (2006). Predictibilidad del rendimiento en la lectura: una investigación de seguimiento de primer a tercer año. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(1), 9-20.

Castejón, L., González-Pumariega, S. y Cuetos, F. (2011). Adquisición de la fluidez en la lectura de palabras en una muestra de niños españoles: Un estudio longitudinal. Infancia y Aprendizaje, 34, 9-30.

Catts, H.W., Fey, M.E., Zhang, X. y Tomblin, J.B. (2001). Estimating the risk of future reading difficulties in kindergarten children: a research-based model and its clinical implementation. Language, Speech, and Hearing Services in the Schools, 32, 38-50.

Cuetos, F. (2009). Psicología de la escritura. Madrid: Wolters Kluwer.

Defior, S. (2008). ¿Cómo facilitar el aprendizaje inicial de la lectoescritura? Papel de las habilidades fonológicas. Infancia y Aprendizaje, 31, 333-345.

Defior, S. y Serrano, F. (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13.

Díaz, J. (2006). Habilidades metalingüísticas en niños alfabetizados de bajo nivel socioeconómico. Umbral Científico, 8, 12-20.

Diuk, B. y Ferroni, M. (2012). Dificultades lectoras en contextos de pobreza: ¿Un caso de Efecto Mateo? Revista Psicología Escolar e Educacional, 16(2), 209-217.

Escotto, E. A. (2014). Intervención de la lectoescritura en una niña con dislexia. Pensamiento Psicológico, 12(1), 55-69.

Feld, V. (2014). Las habilidades fonológicas, su organización neurofisiológica y su aplicación en la educación. Pensamiento Psicológico, 12(1), 71-82.

Ferreiro, E. (2002). Escritura y oralidad: unidades, niveles de análisis y conciencia metalingüística. En E. Ferreiro (Comp.) Relaciones de (in) dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Furnes, B., y Samuelsson, S. (2009). Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison. Journal of Research in Reading, 32, 275-292.

González, R.M., Cuetos, F., Vilar J. y Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula abierta, 43, 1-8.

Guarneros, E. y Vega, L. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 21-35.

Gutiérrez, R. y Díez, A. (en prensa). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1.

Landerl, K. y Wimmer, H. (2008). Development of word reading fluency and spelling in a consistent orthography: An 8-year follow-up. Journal of Educational Psychology, 100, 150–161.

Muter, V., Hulme, C., Snowling, M. J., y Taylor, S. (1998). Segmentation, not rhyming, predicts early progress in learning to read. Journal of Experimental Child Psychology, 71, 3-27.

Núñez, M.P. y Santamaría, M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. Lengua y habla, 18, 72-92.

Ouellette, G. y Haley, A. (2013). One complicated extended family: the influence of alphabetic knowledge and vocabulary on phonemic awareness. Journal of Research in Reading, 2(36), 29-41.

Porta, M.E. (2012). Un programa de intervención pedagógica en conciencia fonológica. Efectos sobre el aprendizaje inicial de la lectura. Revista de Orientación Educacional, 50, 93-111.

Portilla, C. y Teberosky, A. (2007). La influencia de la escritura en la comprensión del significado y la forma en variaciones lexicales del español en niños preescolares. Forma y Función, 20, 79-93.

Portilla, C., Peró, M. y Teberosky, A. (2009). La doble denominación de la sinonimia en el contexto de lo escrito. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 277-292.

Ramos, J.L. y Cuadrado, I. (2006). Prueba para la Evaluación del Conocimiento Fonológico. PECO. Madrid: EOS.

Schatschneider C, Fletcher JM, Francis DJ, Carlson CD, Foorman BR. (2004). Kindergarten prediction of reading skills: A longitudinal comparative analysis. Journal of Educational Psychology, 96(2), 265-282.

Sprugevica I. y Høien T. (2003). Enabling skills in early reading acquisition: A study of children in Latvain kindergartens. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 16, 159-177.

Stage, S. y Wagner, R. (1992). Development of young children's phonological and orthographic knowledge as revealed by their spellings. Developmental Psychology, 28, 287-296.

Suárez-Coalla, P., García de Castro, M y Cuetos, F. (2013). Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y aprendizaje, 36(1), 77-89.

Treiman, R. (1998). Why spelling? The benefits of incorporating spelling into beginning reading instruction. In J. Metsala y L. Ehri (Eds.), Word recognition in beginning literacy (289-313). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Verhagen, W., Aarnoutse, C. y van Leeuwe, J. (2010). Spelling and word recognition in Grades 1 and 2: Relations to phonological awareness and naming speed in Dutch children. Applied Psycholinguistics, 31, 59-80.

Published
28-12-2016
How to Cite
Gutiérrez, R. (2016). Facilitators of the learning process of writing in early ages. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(1), 32–39. https://doi.org/10.6018/analesps.33.1.229611
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology