The social construction of homoparentality: academia, media, and expert discourse.
Supporting Agencies
- Universidad de Málaga
Abstract
This work aims to analyze the discursive strategies from which we are constructing the phenomenon of gay and lesbian parenting in different public scopes , such as: academic, media and law field. We use a qualitative research method, specifically, the discourse analysis as Potter and Wetherell propose concerning interpretive repertoires. Thus, we can see that defensive standardization strategies are favoured against the risk of homophobia and the attacks on the family diversity.
There is a risk of confusing resources and experiences that could contribute to a richer collective construction of the phenomenon, reflecting its progress on the legislative, social and political field.
Downloads
References
Alberdi, I. (1999). La nueva familia española. Madrid: Taurus.
Arditi, J. y Hequembourg, A. (1999). Modificaciones parciales: discursos de resistencia de gays y lesbianas en Estados Unidos. Política y Sociedad, 30, 61-72.
Biglieri, P. (2013). Emancipaciones acerca de la aprobación de la ley del matrimonio igualitario en Argentina. ÍCONOS, 46, 145-160.
Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Londres: Routledge.
Butler, J. (2004). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.
Brullet, C. (2010). Cambios familiares y nuevas políticas sociales en España y Cataluña. El cuidado de la vida cotidiana a lo largo del ciclo vital. Educar, 45, 51-79.
Cameron, P. & Cameron, K. (1996). Homosexual parents. Adolescence, 31,757-776.
Castellar, A. F. (2010). Familia y homoparentalidad: una revisión del tema. Revista Ciencias Sociales, 5, 45-70.
Clarke, V. (2002). Sameness and difference in research on lesbian parenting. Journal of Community and Applied Psychology, 12, 210-222.
Clarke, V. & Kitzinger, C. (2004). Lesbian and gay parents on talk shows: Resistance or collusion in heterosexism. Qualitative Research in Psychology, 1, 195-217.
doi: http://dx.doi.org/10.1191/1478088704qp014oa
Crawley, S. & Broad, K. L. (2008). The construction of sex and sexualities. En J. Holstein & J. Gubrium (Eds.), Handbook of constructionist research (545-566). New York: Guilford Press.
Ceballos, M. (2009). La educación formal de los hijos e hijas de familias homoparentales: familia y escuela a contracorriente. Aula Abierta, 37, 67-78.
Cubells, J., Calsamiglia, A. y Alberetín, P. (2010). El ejercicio profesional en el abordaje de la violencia de género en el ámbito jurídico-penal: un análisis psicosocial. Revista Anales de Psicología, 26(2), 369-377.
De Singly, F. (2000). L’individualisme dans la vie commune. Paris: Nathan.
Del Valle, T., Apaolaza, J. M., Arbe, F., Cucó, J., Díez, C., Esteban, M. L., Etxeberria, F. & Maquieria, V. (2002). Modelos emergentes en los sistemas y relaciones de género. Madrid: Narcea.
Diario de Sesiones del Senado (2005), Comisión de Justicia, celebrada el lunes, 20 de junio de 2005. VIII Legislatura. Comisiones, 189. Madrid: Cortes Generales.
Fernández, V. (2007). Visibilidad y escena gay masculina en la ciudad española. Documentos de análisis geográfico, 49, 139-160.
Fleischer, D. (2003). Clínica de las transformaciones familiares. Buenos Aires. Gramma.
Foucault, M. (1996). Foucault Live: Interviews, 1961–1984. New York: Semiotext (e).
Gil, E. (2009). Metamorfosis del conflicto familiar: género y generaciones. Panorama Social, 10, 40-51.
Gimeno, B. (2009). La institución matrimonial después del matrimonio homosexual. ÍCONOS, 35, 19-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/509/50911906002.pdf
Golombok, S. & Tasker, F. (1996). Do parents influence the sexual orientation of their children? Findings from a longitudinal study of lesbian families. Developmental Psychology, 32 (I), 3-11.
González, M. M., Chacón, F., Gómez, A., Sánchez, M. A. y Morcillo, E. (2003). Dinámicas familiares, organización de la vida cotidiana y desarrollo infantil y adolescente en familias homoparentales. Estudios e investigaciones 2002. Madrid: Oficina del Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid.
Haveren, T. K. (1995). Historia de la familia y la complejidad del cambio social. Boletín de la Asociación de Demografía Histórica, XIII, 99-149.
Íñiguez, L. y Pallí, C. (2002). La Psicología Social de la ciencia: Revisión y discusión de una nueva área de investigación. Anales de Psicología, 18(1), 13-43.
Montaño, S. (2007) El sueño de las mujeres: democracia en la familia. En I. Arriagada (Coord). Familias y políticas públicas en América Latina: una historia de desencuentros (77-90). Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Parra, A. (2007). Relaciones familiares y bienestar adolescente. Madrid: Grupo editorial Cinca.
Patterson, C. J. (1992). Children of lesbian and gay parents. Child Development, 63, 1025-1042.
Pichardo, J. I. (2009). Homosexualidad y familia: cambios y continuidades al inicio del tercer milenio. Política y Sociedad, 46, 143-160.
Pollack, J. S. (1995). Lesbian and gay families: Redefining parenting in América. New York, NY: Franklin Watts.
Potter, J. & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: beyond attitudes and behavior. London: Sage.
Rodríguez, I. y Menéndez, S. (2003). El reto de las nuevas realidades familiares. Portularia, 3, 9-32.
The works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of published works, and encourages and enables the reuse of the same under the license specified in paragraph 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2022
2. The works are published in the online edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 (legal text). You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that: i) you cite the author and the original source of publication (journal, editorial and URL of the work), ii) are not used for commercial purposes, iii ) mentions the existence and specifications of this license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
3. Conditions of self-archiving. Is allowed and encouraged the authors to disseminate electronically pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version reviewed and accepted for publication) of their works before publication, as it encourages its earliest circulation and diffusion and thus a possible increase in its citation and scope between the academic community. RoMEO Color: Green.