Mild cognitive impairment in elderly users of municipal centers of the Region of Murcia (Spain)

Authors

  • Andrés Escarbajal De Haro University of Murcia
  • Silvia Martínez de Miguel López UNIVERSIDAD DE MURCIA
  • José Romero Sánchez Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.196061
Keywords: Elderly people, health, quality of life, mild cognitive impairment, education.

Abstract

This article of investigation tries to know the issue of mild cognitive impairment (MCI) in elderly users of municipal centres to measure the importance of psycho-educational dimension like preventive alternative. For this reason, we have used a qualitative methodology (semistructurated interview) after a selection of people applying quantitative scales (e.g. MMSE, EUROTEST and Lawton). We selected a sample of 148 people for the scales, out of which 30 people were considered suitable for the interviews. The results show that despite the fact that elderly people have a MCI , they are able to practice activities for improving their quality of life. Within this investigation, new lines of work based in the free time, lonely, self esteem and self are opened to elderly people with MCI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrés Escarbajal De Haro, University of Murcia

PROFESOR TITULAR DE UNIVERSIDAD DEL DEPARTAMENTO DE TEORÍA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN

Silvia Martínez de Miguel López, UNIVERSIDAD DE MURCIA

PROFESORA TITULAR DE UNIVERSIDAD DEL DEPARTAMENTO DE TEORÍA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN

José Romero Sánchez, Universidad de Murcia

Miembro de Grupo de Investigación EO50-05 "Educación, Calidad de Vida y Desarrollo"

References

Álvarez, M. & Alom, J. (2009). Capacidad predictiva de demencia por enfermedad de Alzheimer de diferentes criterios diagnósticos de Deterioro Cognitivo Leve. Alzheimer Real Invest Demenc, 41, 13-19.

Amor, M. S. & Martín, E. (2006). Deterioro Cognitivo Leve. En I. Ruipérez (Ed.), Tratado de geriatría para residentes (pp.170-187). Madrid: International Marketing & Comunication, S.A. (IM&C).

Avilés, J. D., Balas, D. & Martínez, A. (2005). Envejecimiento saludable. Mujer y salud. Murcia: Instituto de la Mujer. Conserjería de la Presidencia de la C. A. de la Región de Murcia.

Baquero, M., Blasco, R., Campos-García, A. Garcés, M. Fages, E. M. & Andreu-Català, M (2004). Estudio descriptivo de los trastornos conductuales en el deterioro cognitivo leve. Revista de Neurología, 38(4), 323-326.

Bond, J. (1992). The medicalization of dementia. Journal of Ageing Studies, 6, 397- 403.

Casullo, M. M. (2009). La evaluación psicológica: modelos, técnicas y contextos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 27(1), 9-28.

Colectivo Educamigos (2014). Smartbrain. Recuperado de http://www. smartbrain.net.

Escarbajal de Haro, A. (2004). Personas mayores, educación y emancipación. Madrid. Dykinson.

Franco, M. A., Orihuela, T., Bueno, Y, & Cid, T. (2000). Programa Gradior. Programa de evaluación y rehabilitación cognitiva por ordenador. Valladolid: Edintras.

Goñi, E., Fernández-Zabala, A. & Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula Abierta, 40(1), 39-50.

Lecompte, M. & Goetz, J. (1982): Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 57-76.

Levy, R. B., Slade, M. D., Kunkel, S. R. & Kasl, S. V. (2002). Longevity increased by positive self-perceptions of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 261-270.

Losada, D. (Ed.) (2003). El baúl de los recuerdos. Madrid: AFAL.

Lyman, K. A. (1998). Día a día con la enfermedad de Alzheimer. Madrid: IMSERSO.

Lucas-Carrasco, R., Peró, M. & March, J. (2011). Calidad de vida global en personas con demencia. Revista de Neurología, 52(3), 139-146.

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la Metodología Cualitativa. Sevilla: Eduforma.

Martínez de Miguel, S. (2003). Reconstruyendo la educación de personas mayores. Estudio cualitativo de necesidades. Granada: GEU.

Martorell, C. & Gómez, O. (2010). Enfoque de la Evaluación Psicológica de la Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica (Ridep). Ridep, 30(2), 35-56.

Meléndez, J. C. Sanz, T. & Navarro, E. (2012). Deterioro Cognitivo Leve: método y procedimiento de clasificación. Anales de Psicología, 28(2), 604-610.

Miñano, L. (2006). El asociacionismo y las necesidades socioeducativas en los centros de mayores del municipio de Murcia. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.

Miles, M. & Huberman, A. (1984). Qualitative data analysis. Beverly Hills: Sage.

Miret-Magdalena E. (2003). Cómo ser mayor sin hacerse viejo. Madrid: Espasa.

Molinuevo, J. L. (2007). Deterioro Cognitivo Ligero. Barcelona: Glosa.

Montero, I. (2005). El interés de las personas mayores por la educación:¿Qué educación? Estudio de campo. Tesis Doctoral: Universidad de Granada.

Peña-Casanova, J. (2005). Activemos la mente. Barcelona: Fundación La Caixa.

Petersen, R. et al. (1999). Mild cognitive impairment: clinical ch. and outcome. Arch. Neurol., 56, 303-308.

Reisberg B. et al. (1982). The Global Deterioration Scale for Assessment of Primary Degenerative Dementia. American Journal of Psychiatry, 139(9), 1136-1139.

Salmerón, J. A. (2013). La percepción del envejecimiento desde la perspectiva de las mujeres mayores usuarias de centros sociales de la Comarca del valle de Ricote de la Región de Murcia. Sus implicaciones para la educación. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.

Sánchez, J. L., Torrells, C., Fernández, M. J. & Martín, J. (2013). Influencia de la reserva cognitiva en la calidad de vida en sujetos con enfermedad de Alzheimer, Anales de Psicología, 29(3), 762-771.

Sánchez, N., Fernández-Cueli, M., García, T., García, P. & Rodríguez, C. (2011). Análisis de un programa informático para estimular la atención en personas mayores. Aula Abierta, 39(2), 69-80.

Scarmeas, N., Levy, G., Tang, X. M., Manly, J. & Sterm, Y. (2001). Influ-ence of leisure activity on the incidence of Alzheimer disease. Neurology, 57, 2236-2242.

Tárraga, L. (1998). Terapias blandas: programa de psicoestimulación integral. Alternativa terapéutica para las personas con enfermedad de Alzheimer. Revista de neurología, 27(1), 51-62.

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Toribio, M. E. & Medrano, V. (Ed.) (2009) Alzheimer “cuéntame algo diferente”. Elche: Teleimprenta-Grupo M&G Difusión, S.L.

Zelinski, E. (2003). 1.001 formas de disfrutar de su jubilación. Barcelona: Amat.

Published
25-12-2015
How to Cite
Escarbajal De Haro, A., Martínez de Miguel López, S., & Romero Sánchez, J. (2015). Mild cognitive impairment in elderly users of municipal centers of the Region of Murcia (Spain). Anales de Psicología / Annals of Psychology, 32(1), 234–240. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.196061
Issue
Section
Psychology and the elderly