How psychosocial group climate and personality affects teacher burnout.
Abstract
The present study evaluates how psychosocial group climate and personality affects burnout syndrome (BS) in teachers of infant, primary and secondary education. To do so questionnaires were administered to evaluate psychosocial climate, personality and burnout in a sample of 386 teachers. The study analyzes the relation between these variables and the extent to which the variables of climate and personality allow a predictive model of burnout to be established by means of multiple regression analysis. The results showed that both psychosocial climate (particularly the degree of disorganization) and personality (particularly emotional stability) influence burnout and, although climate factors seem to be better predictors of BS, the use of personality measurements increases the predictive capacity of the syndrome. Therefore, the joint use of these types of predictor increases our ability to establish models that can prevent BS in teaching environmentsDownloads
References
Avey, J. B., Luthans, F., Smith, R. M., y Palmer, N. F. (2010). Impact of the positive psycological capital on employee well-being over time. Journal of Occupational Health Psycology, 15, 17-28.
Bakker, A. B., Rodríguez-Muñoz, A., y Derks, D. (2012). La emergencia de la Psicología de la Salud Ocupacional Positiva. Psicothema, 24 (1), 66-72.
Ben-Ari, R., Krole R., y Har-Even, D. (2003). Differential effects of simple frontal versus complex teaching strategy on teachers´stress, burnout, and satisfaction. International Journal of Stress Management, 10, 173-195.
Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., y Stein, M. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44, 585-599.
Carvana, A. (2001). Educación emocional y prevención del estrés en el profesorado. Orientación y Tutoría Intercambio de Experiencias y Recursos. Curso 2000-2001. Cefire Elda, Alicante.
Cherniss, C. (1995). Beyond burnout: helping teachers, nurses, therapists, and lawyers recover from stress and disillusionment. New York: Routledge.
Chico-Librán, E. (2000). Intensidad emocional y su relación con extraversion y neuroticismo. Psicothema, 12, 568-573.
Da Silva, L., Gil-Monte, P. R., de Fátima, R., y Bovi, G. M. (2013). Pre-valência da síndrome de burnout em uma amostra de professores universitários brasileiros. Psicologia: Reflexao e Crítica, 26(4), in press.
Duran. A., Extremera, N., Rey, L., Fernández-Berrocal, P., y Montalbán, M. (2006). Predicting academic burnout and engagement in educational settings: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 18, 158-164.
Egan, M., Tannihill, C., Petticrew, M., y Thomas, S. (2008). Psychosocial risk factors in home and community settings and their associations with population health and health inequalities: A systematic meta-review. BMC Public Health
Espinoza-Díaz, I. M. y Tous-Pallarès, J. (2011). Calidad de vida y salud ocupacional en organizaciones educativas. Revista del COPC. 229, 46-52.
Figueiredo-Ferraz, H., Gil-Monte, P. R., Ribeiro, B., y Grau-Alberola, E. (2013). Influence of a cognitive behavioural training program on health: A study among primary teachers. Revista de Psicodidáctica, 18(2), 343-356.
Figueiredo-Ferraz, H., Gil-Monte, P. R., y Grau, E. (2009). Prevalencia del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (Burnout) en una muestra de maestros portugueses. Aletheia, 29, 6-15.
Fumero, A., Santamaría, C., y Johnson-Laird, P., (2010). Formas de pen-sar: efecto de la personalidad en el razonamiento. Psicothema, 22 (1), 57-62.
Furham, A. (2005). Personalidad y diferencias individuales en el trabajo. Madrid: Pirámide.
García-Villamisar y Freixas-Guinjoan, T. (2003). El estrés del Profesorado una perspectiva internacional. P. 26, Ed. Promolibro. Valencia, España.
García-Izquierdo, A. L., Ramos-Villagrasa P. J., y García-Izquierdo, M. (2009) Los Big Five y el Efecto Moderador de la Resistencia en el Agotamiento Emocional. Revista de Psicología del Trabajo y de las Orga-nizaciones, 25, 135-147
Gil-Monte, P. R. (2000). Aproximaciones psicosociales y estudios diagnósticos sobre el síndrome de quemarse por el trabajo (burnout). Monográfico, Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 16, 101-102.
Gil-Monte P. R. (2001). El Síndrome de Quemarse por el Trabajo (Síndrome de Burnout): aproximaciones teóricas para su explicación y recomendaciones para la intervención. (En línea). España: Universidad de Valencia, Facultad de Psicología, Departamento de Psicología Social y Organizacional. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-78-1-el-sindrome-de-quemarse-por-el-trabajo-(síndrome-de-burnout).html
Gil-Monte, P. R., (2011). Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo. Tea Ediciones, Madrid, España.
Gil-Monte, P. R., Carlotto, M. S., y Gonçalves, S. (2011). Prevalence of burnout in a sample of Brazilian teachers. European Journal of Psychiatry, 25, 205-212.
Gil-Monte, P. R., y Noyola, V. S. (2011). Estructura factorial del Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo en maestros mexicanos de educación primaria. Revista Mexicana de Psicología, 28, 75-84.
Gil-Monte, P. R. y Peiró, J. M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: el sín-drome de quemarse. Madrid: Síntesis.
Gil-Monte, P. R., Peiró, J. M., y Valcárcel, P. (1998). A model of burnout process development: An alternative from appraisal models of stress. Comportamento Organizacional e Gestao, 4, 165-179.
Gil-Monte, P. R., Unda S., y Sandoval J. I. (2009). Validez factorial del “Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo” (CESQT) en una muestra de maestros mexicanos. Salud Mental, 32(3), 205-214.
Grau-Alberola, E., Gil-Monte, P. R., Garcia-Juesas, J. A., y Figueiredo-Ferraz, H. (2010). Incidence of burnout in spanish nursing professionals: a longitudinal study. International Journal of Nursing Studies, 47, 1013-1020.
Lorente, L., Salanova, M., Martínez, I., y Schaufeli, W., (2008). Extension of the Job Demands-Resources model in the prediction of burnout and engagement among teachers over time. Psicothema 20 (3), 354-360.
Maddi, S. R., Khoshaba, D. M., Persico, M., Lu, J., Harvey, R., y Bleecker, F. (2002). The personality construct of hardiness, II: Relationships with comprehensive tests of personality and psychopathology. Journal of Research in Personality, 36, 72−85.
Maslach, C. y Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory. 2da. Edición, Palo Alto California, Consulting Psychologists Press.
Maslach, C., Jackson, S. E., y Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory: Manual (3er ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
Management Sciences for Health (2005). Workgroup climate assessment (WCA) tool and guide for facilitators. The Health Manager’s Toolkit. Retrieved from http://erc.msh.org/mainpage.cfm?file=96.9.htmymodule=toolkitylanguage=English).Boston, MSH.
Mercado-Salas, A. y Gil-Monte, P.R. (2012). Características psicométricas del Cuestionario para la evaluación del síndrome de quemarse por el trabajo en maestros mexicanos. Revista de Educación, 359, 260-273.
Mercado-Salgado, P., y Gil-Monte, P. R. (2010). Influencia del compro-miso organizacional en la relación entre conflictos interpersonales y el síndrome de quemarse por el trabajo (burnout) en profesionales de servicios (salud y educación). Innovar, 20(38), 161-174.
Moreno-Jiménez, B., Bustos-Rodriguez, R., Matallana-Alvarez, A., y Miralles-Caballero, T. (1997). La evaluación del burnout, problemas y alternativas. El CBB como evaluación de elementos del proceso. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 13, 185-207.
Moreno-Jiménez, B., Garrosa, E., Corso, S., Boada, M., y Rodriguez-Carvajal, R. (2012). Personalidad resistente y capital psicológico: las variables personales positivas y los procesos de agotamiento y vigor. Psicothema, 24, 57-62.
Oberle, K. y Hughes, D. (2000). Doctor’s and nurse’s perceptions of ethical problems in end-of-life decisions. Journal of Advanced Nurs-ing, 33, 707-715.
Moreno-Jiménez, B., Nelson, I., Natera, M., Rodríguez-Muñoz, A., y Morante, M. E. (2006). La personalidad resistente como variable moduladora del síndrome de burnout en una muestra de bombe-ros. Psicothema, 18, 413-418.
Oberle, K. y Hughes, D. (2001). Doctors' and nurses' perceptions of ethical problems in end-of-life decisions. Journal of advanced nursing, 33, 707-15.
Ones, D. S. y Viswesvaran, C. (2001). Integrity tests and other criterion-focused occupational personality scales (COPS) used in personnel selection. International Journal of Selection and Assessment, 9, 31-39.
Otero, J. M., Castro, C., Santiago, M. J., y Villardefrancos, E. (2010). Ex-ploring Stress, Burnout, and Job Dissatisfaction in Secondary School Teachers. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10, 107-123.
Pando-Moreno, M., Aranda-Beltrán, C., Aldrete-Rodriguez, M., Flores-Salinas, E., y Pozos-Radillo, E. (2006). Factores psicosociales y burnout en docentes del centro universitario de ciencias de la salud. Revista Medigraphic, 8.
Perry, C., Le May, N., Rodway, G., Tracy, A., y Galer, J. (2005). Validating a work group climate assessment tool for improving the performance of public health organizations. Human Resources for Health, 21, 3-10.
Queiros, C., Carlotto, M.S., Kaiseler, M., Dias, S., y Pereira, A. M. (2013). Predictors of burnout among nurses: An intetactionist approach. Psicothema, 25 (3), 330-335.
Rodríguez-Carvajal, R., Moreno-Jiménez, B., De Rivas, S., Bejarano, A., y Sanz-Vergel, A. I. (2010). Positive psychology at work: Mutual gains for individuals and organizations. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26, 235-253.
Salanova, M., Llorens, S., y García-Renedo, M., (2003). ¿Por qué se están “quemando” los Profesores? INSHT, 28, 16-20.
Salgado, J. (1998). Burnout, Personality and Self-Perceived Job Performance. Paper presented at the XXIV Congress of the International Association of Applied Psychology (IAAP), San Francisco (USA), 9-14 August. Paper presented at the XXIV Congress of the International Association of Applied Psychology (IAAP), San Francisco (USA) 9-14 August.
Salgado, J. F. (2002). The Big Five personality dimensions and counterproductive behaviors. International Journal of Selection and Assessment, 10, 117-125.
Salgado, J. F. (2003). Predicting job performance using FFM and non-FFM personality measures. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 323-346.
Tous-Pallarès, J. (2009). El comportamiento absentista. Oviedo: Septem Ediciones.
Tous-Pallarès, J. Bonasa-Jiménez, M.P. Mayor-Sánchez, C., y Espinoza-Díaz, I. M., (2011). Escala de Clima Psicosocial en el Trabajo: desarrollo y validación. Anuario de Psicología. 34(1) 214-226.
Unda, S. (2010). Estudio de prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo (SQT) y su asociación con sobrecarga y autoeficacia en maestros de primaria de la Ciudad de México. Ciencia y Trabajo, 35, 257-262.
Vigil-Colet, A., Morales-Vives, F., Camps, E., Tous-Pallarès, J., y Lorenzo-Seva, U. (2013). Development and validation of the Overall Personality Assessment Scale (OPERAS). Psicothema, 25, 100-106.
Wang, J. L., Zhang, D. J., y Jackson, L. A. (2013), Influence of self-esteem, locus of control, and organizational climate on psychological empowerment in a sample of Chinese teachers. Journal of Applied Social Psychology, 43, 1428–1435
Zhang, L. (2011). Hardiness and the Big Five pe rsonality traits among Chinese university students. Learning and Individual Differences, 21, 109-113.
The works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of published works, and encourages and enables the reuse of the same under the license specified in paragraph 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2022
2. The works are published in the online edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 (legal text). You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that: i) you cite the author and the original source of publication (journal, editorial and URL of the work), ii) are not used for commercial purposes, iii ) mentions the existence and specifications of this license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
3. Conditions of self-archiving. Is allowed and encouraged the authors to disseminate electronically pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version reviewed and accepted for publication) of their works before publication, as it encourages its earliest circulation and diffusion and thus a possible increase in its citation and scope between the academic community. RoMEO Color: Green.