How psychosocial group climate and personality affects teacher burnout.

Authors

  • Ivette Margarita Espinoza Díaz Universidad Rovira i Virgili
  • Ivette Margarita Espinoza Díaz Universidad Rovira i Vigili
  • Jordi Tous-Pallarès Universidad Rovira i Virgili
  • Andrés Vigil-Colet Universidad Rovira i Virgili
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.174371
Keywords: Psychosocial climate, personality, BS (burnout syndrome).

Abstract

The present study evaluates how psychosocial group climate and personality affects burnout syndrome (BS) in teachers of infant, primary and secondary education. To do so questionnaires were administered to evaluate psychosocial climate, personality and burnout in a sample of 386 teachers. The study analyzes the relation between these variables and the extent to which the variables of climate and personality allow a predictive model of burnout to be established by means of multiple regression analysis. The results showed that both psychosocial climate (particularly the degree of disorganization) and personality (particularly emotional stability) influence burnout and, although climate factors seem to be better predictors of BS, the use of personality measurements increases the predictive capacity of the syndrome. Therefore, the joint use of these types of predictor increases our ability to establish models that can prevent BS in teaching environments

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Author Biographies

Ivette Margarita Espinoza Díaz, Universidad Rovira i Virgili

Estudiante del Doctorado en Evaluación y Medida de la Conducta en el CRAMC (Centre de Recerca en Avaluaciò y Mesura de la Conducta) de la Facultad de Psicología de la URV y Coordinador de proyectos de fin de Máster en la FURV (Fundación URV).

Ivette Margarita Espinoza Díaz, Universidad Rovira i Vigili

Estudiante del Doctorado en Evaluación y Medida de la Conducta en el CRAMC (Centre de Recerca en Avaluaciò y Mesura de la Conducta) de la Facultad de Psicología de la URV y Coordinador de proyectos de fin de Máster en la FURV (Fundación URV).

Jordi Tous-Pallarès, Universidad Rovira i Virgili

Decano de la facultad de ciencias de la educación y psicología de la URV, coordinador del área de psicología social, Director de los programas de especialista y Máster en dirección e RRHH de la FURV (Fundación URV) y miembro del grupo de investigación del CRAMC (Centre de Recerca en Avaluaciò y Mesura de la Conducta).

Andrés Vigil-Colet, Universidad Rovira i Virgili

Catedrático del Área de Metodologia del Departamento de Psicología de la Universidad Rovira i Virgili y miembro del grupo de investigación del CRAMC (Centre de Recerca en Avaluaciò y Mesura de la Conducta)

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Published
25-04-2015
How to Cite
Espinoza Díaz, I. M., Espinoza Díaz, I. M., Tous-Pallarès, J., & Vigil-Colet, A. (2015). How psychosocial group climate and personality affects teacher burnout. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 31(2), 651–657. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.174371
Issue
Section
Social and Organizational Psychology

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