Development of a support needs assessment scale for children and adolescents with intellectual disabilities

Authors

  • Verónica-Marina Guillén Institute on Community Integration. University of Salamanca
  • Miguel-Ángel Verdugo Institute on Community Integration. University of Salamanca
  • Benito Arias Institute on Community Integration. Psychology College. University of Valladolid
  • Eva Vicente Institute on Community Integration. University of Salamanca
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.166491
Keywords: Intellectual disability, support, assessment, item response theory.

Supporting Agencies

  • Ministry of Economy

Abstract

The paper presented is focused on the development of a scale for assessing support needs for children and adolescents with intellectual disabilities. This tool adheres to the most recent conception of intellectual disability and it is being developed in Spanish following the international proposal initiated by the American Association of Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD). The main focus of the research is to analyze, the psychometric characteristics of the scale within the Spanish context. The tool has been used so far with a pilot sample of 143 people (both children and adolescents) with intellectual disabilities and it has also been according to the framework of Item Response Theory (IRT), specifically the assumptions of the Rating Scale Model (RSM) have been taken into account. The results achieved so far show preliminary evidence of the reliability and validity of the scale, as well as the adequate adjustment of the data to the proposed model.

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Author Biographies

Verónica-Marina Guillén, Institute on Community Integration. University of Salamanca

Doctorando en el Programa de Investigación en Discapacidad de la Universidad de Salamanca. Contratada FPI (Formación de Personal Investigador) en el Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO, Universidad de Salamanca). Su principal línea de investigación se centra en el ámbito de las personas con discapacidad, concretamente en el área de las necesidades de apoyo de los niños y adolescentes con discapacidad intelectual.

Miguel-Ángel Verdugo, Institute on Community Integration. University of Salamanca

Catedrático de Psicología de la Discapacidad, Director Instituto Universitario de Integración en la Comunidad, del Servicio de Información sobre Discapacidad, y del Máster en Integración de Personas con Discapacidad (presencial, y on-line) de la Universidad de Salamanca. Sus líneas de investigación se centran en todos los ámbitos de las personas con discapacidad. Cuenta con múltiples publicaciones de impacto y es director de la revista científica Siglo Cero. Ha recibido diversos premios nacionales e internacionales

Benito Arias, Institute on Community Integration. Psychology College. University of Valladolid

Se licenció en la Universidad de Barcelona, y se doctoró con Premio Extraordinario de Doctorado en la Universidad de Salamanca. Es actualmente Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Psicología de la Universidad de Valladolid. Ha publicado más de 50 artículos en revistas nacionales e internacionales. Su campo de especialización en los últimos años se focaliza en la construcción, calibración y validación de instrumentos de evaluación psicológica y educativa.

Eva Vicente, Institute on Community Integration. University of Salamanca

Doctorando en el Programa de Investigación en Discapacidad de la Universidad de Salamanca. Personal Investigador en Formación de Reciente Titulación Universitaria en el Instituto Universitario de Integración en la Comunidad (INICO, Universidad de Salamanca). Su principal línea de investigación se centra en el ámbito de las personas con discapacidad, concretamente en el área de evaluación y promoción de la autodeterminación de los adolescentes con discapacidad.

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Published
25-12-2014
How to Cite
Guillén, V.-M., Verdugo, M.- Ángel, Arias, B., & Vicente, E. (2014). Development of a support needs assessment scale for children and adolescents with intellectual disabilities. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 31(1), 137–144. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.166491
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology