Cognitive models of executive functions development. Methodological limitations and theoretical challenges

Authors

  • Florencia Stelzer Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Facultad de Psicología- Universidad Nacional de Rosario (UNR) Facultad de Psicología- Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
  • Cecilia C. Mazzoni Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario (UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)
  • Mauricio A. Cervigni Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario (UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.1.139251
Keywords: Cognitive models, executive functions, development, ontology.

Supporting Agencies

  • Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Abstract

Executive functions (EF) have been defined as a series of higher-order cognitive processes which allow the control of thought, behavior and affection according to the achievement of a goal. Such processes present a lengthy postnatal development which matures completely by the end of adolescence. In this article we make a review of some of the main models of EF development during childhood. The aim of this work is to describe the state of the art related to the topic, identifying the main theoretical difficulties and methodological limitations associated with the different proposed paradigms. Finally, some suggestions are given to cope with such difficulties, emphasizing that the development of an ontology of EF could be a viable alternative to counter them. We believe that future researches should guide their efforts toward the development of that ontology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florencia Stelzer, Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Facultad de Psicología- Universidad Nacional de Rosario (UNR) Facultad de Psicología- Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)

Profesor Titular Cátedra Psicología Cognitiva - Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)

Docente Adscripto Departamento de Residencia Clínica - Facultad de Psicología- Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Becario Doctoral - Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Cecilia C. Mazzoni, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario (UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Docente Adscripto Departamento de Residencia Clínica - Facultad de Psicología- Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Becario Doctoral - Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Mauricio A. Cervigni, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario (UNR) Centro de Investigación en Neurociencias de Rosario- Universidad Nacional de Rosario (CINR-UNR) Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Profesor Departamento de Residencia Clínica - Facultad de Psicología-  Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Profesor Cátedra de Trabajo de Campo Laboral - Facultad de Psicología-  Universidad Nacional de Rosario (UNR)

Becario Doctoral - Instituto Rosario de Investigación en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET/UNR)

Published
02-12-2013
How to Cite
Stelzer, F., Mazzoni, C. C., & Cervigni, M. A. (2013). Cognitive models of executive functions development. Methodological limitations and theoretical challenges. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(1), 329–336. https://doi.org/10.6018/analesps.30.1.139251
Issue
Section
Basic Psychology