Use of alcohol, tobacco, cannabis and other drugs in adolescence: Effects of family and neighborhood

  • María C. Fuentes Departamento de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología. Universidad de Valencia. Av. Blasco Ibáñez, 21. 46010 Valencia.
  • Antonio Alarcón Universidad de Valencia
  • Fernando García Universidad de Valencia
  • Enrique Gracia Universidad de Valencia
Keywords: Adolescence, parental educational styles, drug use, protective factor, risk factor.

Abstract

The aim of this study was to analyze the protective or risk factors of parental educational styles for the consumption of alcohol, tobacco, cannabis and other drugs, considering the interaction of parenting styles with the dangerousness of the neighborhood. Based on the responses of 628 adolescents, 369 females (58.8%) and 259 males (41.2%) between 15 and 17 years old (M = 16.03 years old, SD = 0.79 years old), families were classified according to their educational style (authoritative, indulgent, authoritarian or neglectful) and their level of perceived neighborhood risk (high or low). Results showed no interaction effect; however, main effects of educational styles and perceived neighborhood risk were obtained. Adolescents from indulgent families showed the lowest consumption in the substances evaluated, while those from authoritative, authoritarian and neglectful families showed the highest consumption. Moreover, adolescents from high-risk neighborhoods obtained the highest consumption. Indulgent educational style, acting primarily through affection and not imposition, works as a protective factor regardless of the danger in the neighborhood. The importance of encouraging this parental performance in prevention and intervention programs is highlighted, promoting specific educational strategies to improve affection, communication and parental involvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, J. P., Huedo-Medina, T. B. y Espada, J. P. (2009). Factores de riesgo predictores del patrón de consumo de drogas durante la adolescencia. Anales de Psicología, 25, 330-338.

Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29, 1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511

Bahr, S. J., & Hoffmann, J. P. (2010). Parenting style, religiosity, peers, and adolescent heavy drinking. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 71, 539-543.

Becoña, E. (2001). Factores de riesgo y protección familiar para el uso de drogas. En R. Secades Villa y J. R. Fernández Hermida (Eds.), Intervención Familiar en la Prevención de las Drogodependencias. Madrid: Plan Nacional sobre la Drogas.

Becoña, E., López, A., Míguez, M. C., Lorenzo, M. C. y Fernández del Río, E. (2009). ¿La depresión y ansiedad de las madres se relaciona con el consumo de drogas de sus hijos adolescentes? Anales de Psicología, 25, 339-343.

Becoña, E., Martínez, U., Calafat, A., Juan, M., Fernández-Hermida, J. R., & Secades-Villa, R. (2012). Parental styles and drug use: A review. Drugs: Education, Prevention, and Policy, 19, 1-10. doi:10.3109/09687637.2011.631060

Becoña, E., Martínez, U., Calafat, A., Fernández-Hermida, J. R., Juan, M., Sumnall, H., … Gabrhelík, R. (2013). Parental permissiveness, control, and affect and drug use among adolescents. Psicothema, 25, 292-298. doi:10.7334/psicothema2012.294

Cano, A. J., Solanas, S. E., Marí-Klose, M. y Marí-Klose, P. (2012). Factores de riesgo psicosociales en el consumo de tabaco de los adolescentes: estados de ánimo negativos, grupo de iguales y estilos parentales. Adicciones, 24, 309-318.

Cohen, J. (1977). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press.

Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496. doi: 10.1037/0033-2909.113.3.4

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149-1160. doi:10.3758/BRM.41.4.1149

Fuentes, M. C., García, F., Gracia, E. y Lila, M. (2011). Autoconcepto y consumo de sustancias en la adolescencia. Adicciones, 23, 237-248.

García, F., & Gracia, E. (2009). Is always authoritative the optimum parenting style? Evidence from Spanish families. Adolescence, 44(173), 101-131.

García, F. y Gracia, E. (2010). ¿Qué estilo de socialización parental es el idóneo en España? Un estudio con niños y adolescentes de 10 a 14 años. Infancia y Aprendizaje, 33, 365-384. doi:10.1174/021037010792215118

Gracia, E., Fuentes, M. C., García, F., & Lila, M. (2012). Perceived neighborhood violence, parenting styles, and developmental outcomes among Spanish adolescents. Journal of Community Psychology, 40, 1004-1012. doi:10.1002/jcop.21512

García, J. F., Pascual, J., Frías, M. D., Van Krunckelsven, D. y Murgui, S. (2008). Diseño y análisis de la potencia: n y los intervalos de confianza de las medias. Psicothema, 20, 933-938.

Hoff, E., Laursen, B., & Tardif, T. (2002). Socioeconomic status and parenting. In M. H. Bornstein (Ed.). Handbook of Parenting: Biology and Ecology of Parenting (pp. 231-252). Mahwah, NJ: Erlbaum.

Kalton, G. (1983). Introduction to survey sampling. Beverly Hills, CA: Sage.

Kokkevi, A., Richardson, C., Florescu, S., Kuzman, M., & Stergar, E. (2007). Psychosocial correlates of substance use in adolescence: A cross-national study in six European countries. Drug and Alcohol Dependence, 86, 67-74. doi:10.1016/j.drugalcdep.2006.05.018

Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Steinberg L. (1996). Ethnicity and community context as moderators of the relations between family decision making and adolescent adjustment. Child Development, 67, 283-301. doi:10.2307/1131814

Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development, 62, 1049-1065. doi:10.2307/1131151

Lim, S. L., & Lim, B. K. (2003). Parenting style and child outcomes in Chinese and immigrant Chinese families-current findings and cross-cultural considerations in conceptualization and research. Marriage and Family Review, 35, 21-43. doi:10.1300/J002v35n03_03.

Lorca, M. M., Sanz, C. A. y Rodríguez, J. M. (2004). Variables familiares, escolares y grupales y consumo de drogas en población escolar. Revista Española de Drogodependencias, 29, 188-209.

López, S. M., Serrano, D. L., Fernández, A. C. y Rodríguez, P. A. C. (2012). Factores de riesgo familiar en el consumo de drogas. Psicología de las Adicciones, 1, 7-11.

López-Soler, C., Puerto, J. C., López-Pina, J. A. y Prieto, M. (2009). Per-cepción de los estilos educativos parentales e inadaptación en menores pediátricos. Anales de Psicología, 25, 70-77.

Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In P. H. Mussen (Ed.). Handbook of Child Psychology (pp.1-101). New York: Wiley.

Martínez, J. L., Fuertes, A., Ramos, M. y Hernández, A. (2003). Consumo de drogas en la adolescencia: importancia del afecto y la supervisión parental. Psicothema, 15, 161-166.

Martínez, I., Fuentes, M. C., García, F. y Madrid, I. (2013). El estilo de socialización familiar como factor de prevención o riesgo para el consumo de sustancias y otros problemas de conducta en los adolescentes españoles. Adicciones, 25, 235-242.

Martínez, I., García, F., Musitu, G., & Yubero, S. (2012). Family socialization practices: Factor confirmation of the Portuguese version of a scale for their measurement. Revista de Psicodidáctica, 17, 159-178.

Martínez, I., García, J. F., Camino, L., & Camino, C. P. d. S. (2011). Parental socialization: Brazilian adaptation of the ESPA29 scale. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24, 640-647. doi:10.1590/S0102-79722011000400003

Montgomery, C., Fisk, J. E., & Craig, L. (2008). The effects of perceived parenting style on the propensity for illicit drug use: The importance of parental warmth and control. Drug and Alcohol Review, 27, 640-649. doi:10.1080/09595230802392790

Musitu, G. y García, J. F. (2001). Escala de Socialización Parental en la Adolescencia (ESPA29). Madrid: TEA Ediciones.

Observatorio Español de la Droga y las Toxicomanías (2011). Situación y tendencias de los problemas de drogas en España. Madrid: Ministerio del Interior.

Plan Nacional sobre Drogas (2009). Encuesta estatal sobre uso de drogas en Enseñanzas Secundarias (ESTUDES, 2010). Madrid: Ministerio del Interior.

Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas-Molleda, C., Moral-Jiménez, M. V., Pérez-Sánchez, B., & Ovejero-Bernal, A. (2013). Relationship between psychoactive substance use and family maltreatment: A prison population analysis. Anales de Psicología, 29, 360-367. doi:10.6018/analesps.29.2.138331

Sampson, R. J., Raudenbush, S. W., & Earls, F. (1997). Neighborhoods and violent crime: A multilevel study of collective efficacy. Science, 277, 918-924. doi:10.1126/science.277.5328.918

Secades, R., Fernández-Hermida, J. R., & Vallejo, G. (2005). Family risk factors for adolescent drug misuse in Spain. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 14, 1-15.

Steinberg, L., Dornbusch, S. M., & Brown, B. B. (1992). Ethnic-differences in adolescent achievement: An ecological perspective. American Psychologist, 47, 723-729. doi:10.1037/0003-066X.47.6.723

Steinberg, L., Lamborn, S. D., Darling, N., Mounts, N. S., & Dornbusch, S. M. (1994). Over-Time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child Development, 65, 754-770. doi:10.2307/1131416

Valero-Aguayo, L., Ortiz-Tallo, M., Parra-García, M. M. y Jiménez-Guerra, M. (2013). Valoración de resultados y perfil psicosocial de un programa de rehabilitación de personas con drogodependencias. Anales de Psicología, 29, 38-47. doi:10.6018/analesps.29.1.159131

Published
16-09-2015
How to Cite
Fuentes, M. C., Alarcón, A., García, F., & Gracia, E. (2015). Use of alcohol, tobacco, cannabis and other drugs in adolescence: Effects of family and neighborhood. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 31(3), 1000-1007. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.183491
Section
Adolescence and psychology