Importance of body expression in the cognitive development of early childhood education students: A systematic review

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.659811
Keywords: Body Expression, Cognitive Development, Students, Children, Early Childhood Education

Abstract

The aim of this study was to determine the importance of body language in the cognitive development of early childhood education students. The methodology consisted of a systematic review, in which a bibliographic search of scientific articles was carried out in databases such as: SCOPUS, PROQUEST, SPRINGER, TAYLOR & FRANCIS and SCIELLO. As a search strategy, the Boolean operators “AND” and “OR” were used, in order to obtain the greatest possible number of relevant articles before their exclusion. The analysis of the reviewed studies highlighted that bodily expression, through activities such as play, dance and physical movement, has a positive and significant impact on the cognitive development of children in early education. These activities not only improve motor development but also promote key skills such as memory, attention, perception and concentration, essential for early learning. It is concluded that body expression must be systematically integrated into the educational curriculum to promote comprehensive development in early childhood education. Ultimately, body language plays a crucial role in children's cognitive development, integrating physical and mental skills that are essential for their early learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álamos-Gómez, J., Tejada Giménez, J., & Moreno García, L. (2023). Cognitive connections between body movement and rhythmic training in primary education: A study with music teachers in Chile. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.3), 187–202. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.3.100661

Aldeán-Riofrío, M., Román-Celi, G., Andrade-Carrión, A., & González-Sarango, J. (2023). Recursos didácticos para desarrollar la expresión corporal en niños de 5 a 6 años. Episteme Koinonia, 6(11), 4–16. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2299

Altamirano Cortez, S. P., Albán Bazurto, D. T., Veliz Gavilanes, J. P., Conforme Espinoza, R. A., & Altamirano Cortez, E. S. (2024). Relación entre la expresión corporal y el desarrollo cognitivo en niños de educación inicial: Una revisión sistemática. Ciencia y Educación, 5(7), 70–85. https://doi.org/10.5281/zenodo.12721290

Álvarez, Y. A., & Couto, J. M. P. (2020). Importancia percibida de la motricidad en educación infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46, 1–16. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046207294

Alvear Ortiz, L., Salazar Almeida, P., Román Proaño, Z., & Altamirano Álvarez, M. (2023). El juego-trabajo en el desarrollo cognitivo de estudiantes de educación inicial. Reincisol, 2(4), 304–321. https://doi.org/10.59282/reincisol.v2(4)304-321

Angulo Cerezo, M. I. (2024). Análisis de la calidad de enseñanza de expresión corporal y motricidad en educación inicial: Revisión sistemática. RICEAFS. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, Actividad Física y Salud, 1(1), 32–50.

Arboleda, V., & Arenas Marín, D. H. (2024). Efectos de la danza en los procesos cognitivos. Revista Académica Internacional de Educación Física, 4(5), 33–47. https://doi.org/10.59614/acief42024208

Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., Hortigüela-Alcalá, D., & González-Calvo, G. (2020). The application of the teaching games for understanding in physical education: Systematic review of the last six years. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph17093330

Cano Valderrama, V., & Quintero Arrubla, S. R. (2023). El juego como estrategia pedagógica para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en la primera infancia. Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(2), 221–239. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.10

Chisag-Guaman, M., Espinoza-Álvarez, E., Jordán-Sánchez, J., & Mejía-Sánchez, E. (2024). El juego y el desarrollo cognitivo de los estudiantes. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1–1), 66–81. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2262

Chuni-Sanmatin, E., & Larco-Pullas, J. (2023). La expresión corporal en la educación inicial. 593 Digital Publisher CEIT, 8(3), 770–776. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3.1814

Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., Correia de Campos, L. F. C., & Gamonales, J. M. (2024). Análisis de las opiniones sobre expresión corporal de los estudiantes del grado de educación infantil. SPORT TK-Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 13, 1-13. https://doi.org/10.6018/sportk.636121

Pando Ezcurra, T., Cabrejo Burga, R., & Herrera Mejía, Z. (2021). Expresión corporal y aprendizaje en lectoescritura en niños en etapa escolar inicial: Un estudio de caso abordado en Lima, Perú. Revista Científica de UCES, 26(1), 47–66.

Paredes Echeverría, C. A. (2024). Importancia de la inclusión de actividades de expresión corporal en el currículo de educación inicial para niños con NEE. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 8411–8436. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14251

Pazos Polo, D., & Sánchez Trujillo, M. (2021). La disciplina violenta, y el desarrollo cognitivo y socioemocional en el infante de preescolar. Educación, 30(58), 1-20. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.012

Posso-Pacheco, R. J., & Barba-Miranda, L. C. (2023). Expresión corporal en educación inicial: Fomento de la creatividad y la inclusión. MENTOR Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 2(2), 1228–1234. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6996

Rupert, A. (2022). Dance movement therapy for neurological development in ages 0-3: A critical review of the literature. Lesley University Digital Commons.

Tao, D., Gao, Y., Cole, A., Baker, J. S., Gu, Y., Supriya, R., Tong, T. K., Hu, Q., & Awan-Scully, R. (2022). The physiological and psychological benefits of dance and its effects on children and adolescents: A systematic review. Frontiers in Physiology, 13, 1-13. https://doi.org/10.3389/fphys.2022.925958

Torres López, L. A., & Morales, E. L. (2024). El impacto del arte en el desarrollo cognitivo del niño en preescolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 5795–5816. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9928

Velásquez Oreste, J., Monsalve Fuentes, C., Meza Pincheira, E., & Toledo Garrido, J. (2024). Actividad física y desarrollo de funciones cognitivas de niños y niñas de 4 a 5 años: Revisión sistemática. Revista de Ciencias, 274(1), 1-32.

Velásquez-Pérez, Y., Rose-Parra, C., Oquendo-González, E., & Cervera-Manjarrez, N. (2023). Inteligencia emocional, motivación y desarrollo cognitivo en estudiantes. CIENCIAMATRIA, 9(17), 4–35. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1120

Veldman, S. L. C., Chin A Paw, M. J. M., & Altenburg, T. M. (2021). Physical activity and prospective associations with indicators of health and development in children aged <5 years: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 18(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12966-020-01072-w

Published
25-04-2025
How to Cite
Cetre Vásquez , R. P., Macías Alvarado, J. M., Jessica Marlene, R. A., & Cetre Vásquez , Ángela A. (2025). Importance of body expression in the cognitive development of early childhood education students: A systematic review. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 14, 32. https://doi.org/10.6018/sportk.659811
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    528
  • PDF (Español (España))
    289
Issue
Section
Articles