Barriers to physical activity among high school students in the Maule Region
Abstract
Despite the growing scientific interest in physical inactivity, it is still not possible to improve the indicators; therefore, it is necessary to identify the barriers that prevent schoolchildren from maintaining healthy habits. This study aimed to identify the barriers to physical activity among secondary school students in the central-southern area of Chile. This was a quantitative, descriptive-correlational, cross-sectional study. The sample was one of convenience and consisted of 753 secondary school students—285 females (37.9%) and 459 males (61%)—from public and private schools in central-southern Chile. A battery of questionnaires was applied, compiling various validated instruments for this population, considering the following areas: a) socio-demographic data; b) physical activity; c) barriers to physical activity. A total of 96.9% of the sample did not comply with WHO recommendations and reported 334.52 minutes of sedentary behaviors. Regarding perceived barriers to physical activity, women reported higher scores on barriers than men. Total meets possessed a significant correlation with all barriers analyzed, while age was only correlated with the barrier of task incompatibility (r=0.148, p<0.05). Although adolescents report high or moderate levels of physical activity, they do not meet the recommended physical activity. In addition, task incompatibility is the highest barrier perceived by adolescents in both genders, while, in females, self-concept is added as one with the highest values.
Downloads
-
Abstract72
-
PDF (Español (España))83
References
Aguilar, N., Martino, P., Infante, G., & Cortinez, A. (2017). Inactividad física en Chile: debemos responder al llamado global. Revista Médica de Chile, 145(12), 1631–1632. https://doi.org/10.4067/s0034-98872017001201631
Alós, F., & Puig, A. (2022). Inactividad física y sedentarismo. Revista Digital AMF, 18(2), 66–75.
Arias, E., Rodríguez, Á., Castro, W., Gómez, R., & Paredes, A. (2020). Análisis del cumplimiento de las recomendaciones de uso de medios tecnológicos de pantalla y adherencia a la dieta mediterránea en adolescentes ecuatorianos. Revista Digital de Educación Física, 64, 94–109.
Arias, P. (2018). Concordancia de Niveles de Actividad Física Medidos por el Cuestionario Internacional de Actividad Física (IPAQ) y Acelerometría en Sujetos Residentes en Zonas Urbanas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad San Francisco De Quito].
Arrivillaga, C., Peña, L., & Pacheco, N. (2022). Uso problemático de redes sociales e inteligencia emocional en adolescentes: análisis de las diferencias por género. European Journal of Education and Psychology, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.32457/ejep.v15i1.1748
Baran, J., Weres, A., Wyszyńska, J., Pitucha, G., Czenczek-Lewandowska, E., Rusek, W., … Mazur, A. (2020). 60 minutes per day in moderate to vigorous physical activity as a natural health protector in young population. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 1–11. https://doi.org/10.3390/ijerph17238918
Blanco, J., Soto, M., Nájera, J., Mondaca, F., & García, P. (2019). Barreras para la práctica de ejercicio físico en universitarios mexicanos deportistas y no deportistas. Revistas Educación Fisica y Ciencia, 21(3), 1-7. https://doi.org/10.24215/23142561e087
Cabanas, V., Tejero, C., & Veiga, O. (2012). Construcción y validación de una escala breve de percepción de barreras para la práctica deportiva en adolescentes. Revista Española de Salud Pública, 86(4), 435–443.
Carrera, Y. (2017). Cuestionario Internacional de Actividad Física (IPAQ). Revista Enfermería del Trabajo, 7(2), 49–54.
Castro, M., Zurita, F., Martínez, A., Chacón, R., & Espejo, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica deportiva federada y la actividad física familiar. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(45), 262–277. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04504
Celis, C., Rodríguez, F., Martínez, M., Leiva, A. M., Troncoso, C., Villagrán, M., Salas, C., Díaz, X., Cigarroa, I., Concha, Y., Álvarez, C., Beltrán, A., Vásquez, J., Pavez, G., Luarte, C., Molina, E., Yáñez, A., Garrido, A., Matus, C., & Petermann, F. (2019). Prevalencia de inactividad física en Latinoamérica: ¿Logrará Chile y el Cono Sur reducir en un 10% los niveles de inactividad física para el año 2025? Revista Médica Clínica Las Condes, 30(3), 236–239. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2019.03.011
Cervantes, R., & Chaparro, P. (2021). Transformaciones en los hábitos de comunicación y sociabilidad a través del incremento del uso de redes sociodigitales en tiempos de pandemia. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 52, 37–51. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.03
Espada, M., & Galán, S. (2017). Evaluación de las barreras para la práctica de actividad física y deportiva en los adolescentes españoles. Revista de Salud Pública, 19(6), 739-743. https://doi.org/10.15446/rsap.V19n6.66078
Fernández, I., Giné, M., & Canet, O. (2019). Barreras y motivaciones percibidas por adolescentes en relación con la actividad física. Estudio cualitativo a través de grupos de discusión. Revista Española de Salud Pública, 93, 1-12.
Fung, M., Rojas, E., & Delgado, L. (2020). Impacto del tiempo de pantalla en la salud de niños y adolescentes. Revista Médica Sinergia, 5(6), 1–10.
García, C., & González, J. (2017). Impacto de la inactividad física en la mortalidad y los costos económicos por defunciones cardiovasculares: evidencia desde Argentina. Revista Panam Salud Publica, 41, 1-8.
García, J. (2020). Barreras para la práctica del ejercicio físico en estudiantes mexicanos. Sinergias Educativas, 5(2), 208–222.
García, W. (2019). Sedentarismo en niños y adolescentes: Factor de riesgo en aumento. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 3(1), 1602–1624.
Giner, I., Navas, L., Holgado, F., Soriano, J., & Ramírez, S. (2019). Barreras para practicar actividad física extraescolar, el autoconcepto físico, las orientaciones de meta y el rendimiento académico en educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 15(1), 50–55.
González, J., Núñez, J., Glez, S., & García, M. (1997). Autoconcepto, autoestima y aprendizaje escolar. Psicothema, 9(2), 271–289.
Guerra, Y. (2021). Relación entre la inactividad física y la COVID-19. Revista Acción Motriz, 8, 9–15.
Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: A pooled analysis of 298 population-based surveys with 1.6 million participants. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(1), 23–35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw hill education.
Jiménez, R., Gargallo, E., Dalmau, J., & Arriscado, D. (2022). Factores asociados a un bajo nivel de actividad física en adolescentes de La Rioja (España). Anales de Pediatría, 96(4), 326–333. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2021.02.011
Ley 19532 de 1997. Crea el régimen de jornada escolar completa diurna y dicta normas para su aplicación. 13 de noviembre de 1997. Recuperado: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=76753
Lira, M. (2022). Informe Mapa Nutricional 2021. Recuperado: https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2023/03/INFORME-MAPA-NUTRICIONAL-2021_FINAL.pdf
Ministerio del Deporte (2021). Aplicación de encuesta nacional de hábitos de actividad física y deporte 2021 para la población de 5 años y más. Informe Ejecutivo Cliodinámica Ltda. Recuperado: https://www.google.com/url?q=https://biblioteca.digital.gob.cl/bitstream/handle/123456789/3872/45159_informe_ejecutivo_enhaf_2021.pdf?sequence%3D1%26isAllowed%3Dy&sa=D&source=docs&ust=1679428936367581&usg=AOvVaw0fzyUcm4NseELJuJjfEwnj
Moreira, P. (2019). Las TIC en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 1–14. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2124
Moreno, J., Martínez, C., & Alonso, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(3), 20–43.
Organización Mundial de la Salud (2019). Un nuevo estudio dirigido por la OMS indica que la mayoría de los adolescentes del mundo no realizan suficiente actividad física, y que eso pone en peligro su salud actual y futura. Recuperado: https://www.who.int/es/news/item/22-11-2019-new-who-led-study-says-majority-of-adolescents-worldwide-are-not-sufficiently-physically-active-putting-their-current-and-future-health-at-risk
Organización Mundial de la Salud (2020). Directrices de la OMS sobre actividad física y hábitos sedentarios. World Health Organization, 24. Recuperado: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/337004/9789240014817-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización Mundial de la Salud (2022). Actividad física. Recuperado: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Organización Panamericana de la Salud (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030. Más personas activas para un mundo más sano. Recuperado: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/50904/9789275320600_spa.pdf
Papalia, D. E., & Martorell, G. (2015). Desarrollo humano (13.ª ed.). McGraw Hill Education.
Paz, L. (2019). La imagen y el rol de la mujer en los videojuegos: desafíos ante estereotipos, rechazos y discriminaciones [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Valladolid].
Petermann, F., Díaz, X., Garrido, A., Leivad, A., Martíneze, M., Salas, C., Valderrama, F., & Celis, C. (2018). Asociación entre diabetes mellitus tipo 2 y actividad física en personas con antecedentes familiares de diabetes. Gaceta Sanitaria, 32(3), 230–235. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.09.008
PHO. (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030. Más personas activas para un mundo sano. In Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2020. Más personas activas para un mundo sano. Organización Panamericana de la Salud. https://doi.org/10.37774/9789275320600
Piquer, M. (2020). Barreras para practicar actividad física en adolescentes del medio rural y urbano. Estrategias de cambio [Trabajo fin de Máster, Universidad Zaragoza].
Planas, A., Reig, F., Palmi, J., Del Arco, I., & Prat, J. (2020). Motivaciones, barreras y condición física en adolescentes según el estadio de cambio en ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 29, 125–134.
Reimers, A. K., Brzoska, P., Niessner, C., Schmidt, S. C., Worth, A., & Woll, A. (2019). Are there disparities in different domains of physical activity between school-aged migrant and non-migrant children and adolescents? Insights from Germany. PLoS One, 14(3), 1–14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0214022
Rodríguez, Á., Cusme, A., & Paredes, A. (2020). El sedentarismo y beneficios de la actividad física en los adolescentes. Polo del Conocimiento, 5(9), 1163–1178. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5725
Sánchez, S. (2019). Actividad física y su relación con hábitos de sueño y trastornos de ansiedad y depresión [Trabajo de grado Medicina, Universidad de Valladolid].
Santacruz, E., Duarte Zoilan, D., Benitez, G., Sequera, V., & Cañete, F. (2021). Patrones de actividad física y comportamiento sedentario en adolescentes de 13 a 15 años en Paraguay. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas, 54(3), 17–24. https://doi.org/10.18004/anales/2021.054.03.17
Serra, J., Generelo, E., & Zaragoza, J. (2010). Barreras para la realización de actividad física en adolescentes en la provincia de Huesca. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10(39), 470–482.
Tapia, A. (2019). Diferencias en los niveles de actividad física, grado de adherencia a la dieta mediterránea y autoconcepto físico en adolescentes en función del sexo. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 185–192. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67130
Thivel, D., Tremblay, A., Genin, P. M., Panahi, S., Rivière, D., & Duclos, M. (2018). Physical activity, inactivity, and sedentary behaviors: Definitions and implications in occupational health. Frontiers in Public Health, 6, 1–5. https://doi.org/10.3389/fpubh.2018.00288
Valencia, A., & Devís, J. (2014). Asociación entre el tiempo de uso del ordenador y la actividad física en la adolescencia. Revista Motricidad Humana, 15(2), 53–62.
Van Sluijs, E., Ekelund, U., Crochemore-Silva, I., Guthold, R., Ha, A., Lubans, D., Oyeyemi, A., Ding, D., & Katzmarzyk, P. T. (2021). Physical activity behaviours in adolescence: Current evidence and opportunities for intervention. The Lancet, 398(10298), 429–442. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)01259-9
Vaquero, R., Alacid, F., Muyor, J., & López, P. (2013). Imagen corporal: Revisión bibliográfica. Nutrición Hospitalaria, 28(1), 27–35. https://doi.org/10.3305/nh.2013.28.1.6016
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.















