Orienteering without physical flags or QR codes: Analysis of the Orienteering GPS app
Abstract
Orienteering is a booming sport within the physical activities in the natural environment and is included in the curriculum of Physical Education (PE). It is an excellent activity from a didactic point of view because it does not need to be competitive, it is challenging, cooperative, inclusive, accessible, and there is a possibility of success for all participants. Although orienteering is the most taught content within these activities, teachers identify barriers that make it difficult to carry it out or improve its practice. This study analyzed the GPS Orienteering app, whose main feature is that there is no need to place physical flags or QR codes. A total of 85 students of the degree in Physical Activity and Sport Sciences, in the subject related to physical activities in the natural environment, experienced a learning progression of orienteering, including the use of this app, of which their perceptions and use were explored. In conclusion, the app is user-friendly and practical, efficiently organizing a race and generating valuable data without requiring flags or QR codes.
Downloads
-
Abstract176
-
PDF (Español (España))100
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA). (2005). Libro Blanco del Título de Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.
Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., Trujillo-Torres, J. M., & Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Impacto de las apps móviles en la actividad física: un meta-análisis. Retos, 36, 52-57. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66628
Baena-Extremera, A., Fernández-Baños, R., & Serrano, J. M. (2014). Elaboración de una carrera de orientación para educación física en Sierra Nevada. Retos, 25, 136-139. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34498
Baena-Extremera, A., Palao-Puche, P., & Jara-Cortina, D. (2015). Evolución de las investigaciones sobre la enseñanza de las actividades en el medio natural en educación física escolar. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 8(16), 13–18. https://doi.org/10.25115/ecp.v8i16.984
Bazeley, P. (2013). Qualitative data analysis: Practical strategies. Sage.
Borovia-Villa, V. M. (2018). “Tu barrio me suena”, un proyecto de innovación y colaboración entre las etapas escolares y la comunidad educativa [Trabajo de fin de máster, Universidad de Zaragoza, Zaragoza].
Cabeza, S. P. (2020, 2 mayo). El Monte del Pilar de Majadahonda se llena de deportistas por la desescalada. El Español. https://www.elespanol.com/espana/madrid/20200502/monte-pilar-majadahonda-llena-deportistas-desescalada/486981300_3.html
Cañadas, L., Santos-Pastor, M., & Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos, 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
Castro-Lemus, N., & Gómez-García, I. (2015). Incorporación de los códigos QR en la Educación Física en Secundaria. Retos, 29, 114–119. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.35916
Cohen, R., y Swerdlik, M. (2019). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7ª ed.). McGraw-Hill Higher Education.
Creswell, J. W., y Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
Creswell, J. W., y Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications
Dalmau-Torres, J. M., Jiménez-Boraita, R., Gómez-Estebas, N., & Gargallo-Ibort, E. (2020). Diagnóstico escolar sobre el tratamiento de las actividades físicas en el medio natural dentro de la asignatura de Educación Física. Retos, 37, 460–464. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71010
DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications. Sage publications.
Escaravajal, J. C., Nicolás, J., Moreno, S., Ruiz, Z. M., & Otálora, F. J. (2014). Orientación Deportiva en Bachillerato. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 7(15), 75-81. https://doi.org/10.25115/ecp.v7i15.982
Escaravajal-Rodríguez, C. J., & Baena-Extremera, A. (2019). Las aplicaciones tecnológicas en el deporte de orientación y en educación física. Habilidad Motriz. Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 53, 28-40.
Escaravajal-Rodríguez, C. J., & García-Montes, E. (2020). El deporte de orientación en los centros educativos de Águilas. Revista Española de Educación Física y Deportes, 428, 21–34.
Escaravajal-Rodríguez, J. C. (2017). La orientación deportiva como medio interdisciplinar. Trances: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 9(6), 885-908.
Federación Española de Orientación. (2018). Reglamento O-Pie. https://www.fedo.org/web/ficheros/competicion/o-pie/reglamentos/2018/Reglamento-Orientacion-2018.pdf
Fraile, J., Ruiz Bravo, P., Zamorano Sande, D., & Orgaz Rincón, D. (2021). Evaluación formativa, autorregulación, feedback y herramientas digitales: uso de Socrative en educación superior. Retos, 42, 724-734. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87067
Gallego-Lema, V., Muñoz-Cristóbal, J. A., Arribas-Cubero, H. F., & Rubia-Avi, B. (2017). La orientación en el medio natural: aprendizaje ubicuo mediante el uso de tecnología. Movimento, 23(2), 755-770.
Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., & Martínez-Molina, M. (2010). Contenidos desarrollados mediante las actividades en el medio natural de las clases de Educación Física en Educación Secundaria Obligatoria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 12(3), 273–288.
Instituto Nacional de Estadística. (2021, 15 noviembre). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Año 2021. https://www.ine.es/prensa/tich_2021.pdf
International Orienteering Federation (s.f.). List of software for orienteering. Recuperado el 23 de septiembre de 2023, de https://orienteering.sport/iof/it/list-of-software-for-orienteering/
Juan Fraile. (2022, Abril 30). GPS Orienteering – Ejemplo de recorrido realizado [Video]. YouTube. https://youtube.com/shorts/0Rpj608OvxY
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado núm. 238, de 4 de octubre de 1990, 28927 a 29842.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado núm. 340 de diciem- bre, 122868 a 122953. www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/dof/spa/pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858 a 97921.
López Prado, J., Álvarez García, D., & Fernández-Miranda Pardilla, S. (2015). Actividades en el medio natural acuático en educación física. Valoración del profesorado sobre los factores que limitan su inclusión. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 33, 97-110.
Moisés Cañada. (2021a, Enero 28). Crear un mapa orientación urbano en 5 min [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=y6pEcQYUCZQ
Moisés Cañada. (2021b, Febrero 02). ¿QUÉ ES GPS ORIENTEERING APP? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=05dKQUgJ0aE
Monaco, L. (2018). Looking for city 4.0. Two work in progress experiences in Zaragoza. Comunicación presentada en Fab14+ Fabricating Resilience Research Papers Stream. https://doi.org/10.5281/zenodo.1344463
Navarro-Patón, R., Arufe-Giraldez, V., & Sancosmed-Santaballa, E. (2015). Las actividades en el medio natural en la educación física escolar. Formación y actitud del profesorado de Educación Primaria. Retos, 27, 122–126. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34361
Norouzi, M. (2013). Application of GPS in Orienteering Competitions. International Journal of Mobile Network Communications & Telematics, 3(4), 7-13. https://doi.org/10.5121/ijmnct.2013.3402
Peñarrubia Lozano, C., Guillén Correas, R., & Lapetra Costa, S. (2011). Las actividades en el medio natural en Educación Física: valoración del profesorado de secundaria sobre los principales factores de limitación para su desarrollo. Apunts. Educación Física y Deportes, 104, 37-45. https://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/2).104.04
Puente-Maxera, F., Méndez-Giménez, A., de Ojeda Pérez, D. M., & Liarte Belmonte, J. L. (2018). El modelo de Educación Deportiva y la orientación. Efectos en la satisfacción con la vida, las inteligencias múltiples, las necesidades psicológicas básicas y las percepciones sobre el modelo de los adolescentes. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 115-128. https://doi.org/10.6018/sportk.343021
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado núm. 3, de 3 de enero de 2015. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105/con
Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado núm. 5, de 5 de enero de 2007. https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A- 2007-238-consolidado.pdf
Real Decreto 1670/1993, de 24 de septiembre, por el que se establece el título universitario oficial de Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención del mismo. Boletín Oficial del Estado núm. 251, de 20 de octubre de 1993, 29558 a 299559. https://www.boe.es/boe/dias/1993/10/20/pdfs/A29558-29559.pdf
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado núm. 76, de 30 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con
Resolución del 18 de septiembre de 2018, de la Secretaría General de Universidades, por la que se publica el Acuerdo del Consejo de Universidades de 17 de septiembre de 2018, por el que se establecen recomendaciones para la propuesta por las universidades de memorias de verificación del título oficial de Grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Boletín Oficial del Estado núm. 228, de 20 de septiembre de 2018, 91209 a 91217.
Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Timón, L. M. y Hormigo. F. (2010). La Orientación Deportiva en el marco escolar. Propuesta Educativa para la Educación Física. Wanceulen Editorial Deportiva S.L.
Turpo, O. (2018). La usabilidad pedagógica en la formación del profesorado: un estudio de caso. Revista Espacios, 39(15), 1-9.
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.















