Physical and emotional perception in the physical education classroom among university students of Early Childhood Education
Abstract
Emotional and physical education are basic elements of our health that are not sufficiently introduced in the university training of future Early Childhood Education teachers. There is evidence of the benefits of physical practice on emotional health and academic performance. A socio-motor intervention of 11 practical sessions was carried out with a group of 64 students of the Early Childhood Education Degree. The emotional intelligence data with TMMS-24 were adequate, except for the reparation factor in males. The perception of fatigue remained at moderate levels and improved throughout the intervention. A weak direct correlation between final fatigue and emotional intelligence was observed. Considering the worsening of emotional and physical health levels among children and young people, it will be necessary to raise awareness and expertise on emotional and physical health among university students in the field of education, and to implement more studies and programmes in the rest of the educational stages.
Downloads
References
Bermúdez, C., & Sáenz, P. (2019). Emociones en Educación Física. Una revisión bibliográfica (2015-2017). Retos, 36, 597-603.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona. España: Praxis.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación, 10, 61-82.
Borg, G. (1998). Borg’s Perceived Exertion and Pain Scales. Champaign, IL: Human Kinetics.
Bray, S. R., & Born, H. A. (2004). Transition to university and vigorous physical activity: Implications for health and psychological well-being. Journal of American College Health, 52(4), 181-188. http://dx.doi.org/10.3200/JACH.52.4.181-188
Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P., Sierra, J. C., Quevedo-Blasco, R., Guillén-Riquelme, A., & Castro, A. (2012). Ranking de 2011 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 24(4), 505-515.
Bueno, C., Teruel, P., & Valero, S. (2005). La inteligencia emocional en alumnos de magisterio: la percepción y comprensión de los sentimientos y emociones. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 169-194.
Caballero, C., Hederich, C., & Palacio, J. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.
Caballero, M. F., Alcaraz, V., Alonso, J. I., & Yuste, J. L. (2016). Emotional intensity in the class of Physical Education depending on the victory: cooperation-opposition games. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 19(3), 123 133. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267291
Calvo, A., González, R., & Martorell, M. (2001). Variables relacionadas con la conducta prosocial en la infancia y adolescencia: personalidad, autococepto y género. Infancia y Aprendizaje, 24(1), 95-110. https://doi.org/10.1174/021037001316899947
Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12(3), 360-367.
Casassus, J. (2006). La educación del ser emocional. Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey, México: Ediciones Castillo.
Cazalla-Luna, N., Ortega-Álvarez, F., & Molero, D. (2015): Autoconcepto e inteligencia emocional de docentes en prácticas. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 14, 151-164.
Coll, C., & Miras, M. (1990). La representación mutua profesor/alumno y sus repercusiones sobre la enseñanza y el aprendizaje. En: C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.). Desarrollo psicológico y educación II. Psicología de la Educación (pp.297-313). Madrid: Alianza.
Collel, J., & Escudé, C. (2003). L´educació emocional. Revista dels mestres de la Garrotxa, 21(37), 8-10.
Corominas, E., Tesouro, M., Capell, D, Teisidó, J., Pèlach, J., & Cortada, R. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 341, 301-336.
De-Juanas, A., Limón, M. R., & Navarro, E. (2013). Análisis del bienestar psicológico, estado de salud percibido y calidad de vida en personas adultas mayores. Revista Interuniversitaria, 22, 153-168.
Estrada, E., & Gallegos, N. (2022). Cansancio emocional en estudiantes universitarios peruanos en el contexto de la pandemia de COVID-19. Educação e Formação, 7(1), 1-20. https://doi.org/10.25053/redufor.v7i1.6759
Estupiñán, J., & Uribe, F. (2019). Actividad física y manejo del estrés académico en estudiantes de la Universidad Cooperativa de Colombia [Tesis de Licenciatura, Universidad Cooperativa de Colombia. Bucaramanga, Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/7318/6/2019_actividad_fisica_manejo.pdf
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2002). La inteligencia emocional: Métodos de evaluación en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 1-12.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2005). Perceived emotional intelligence and life satisfaction: predictive and incremental validity using the Trait Meta Mood Scale. Personality and Individual Differences, 39, 937-948.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45–51. https://doi.org/10.1017/s1138741600005965
Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2010). Más Aristóteles y Menos Prozac. Encuentros en Psicología Social, 5, 40-51.
Fernández-Berrocal, P., & Ruíz Aranda, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 421-436.
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
Fernández-García, L., & Fernández-Río, J. (2019). Proyecto Wonderwall: identificación y manejo de emociones en la Educación Física de Educación Primaria. Retos, 35, 381-386.
Fierro, A. (2006). La inteligencia emocional ¿Se asocia a la felicidad? Un apunte provinciano. Ansiedad y Estrés, 12(3), 241-249.
García, J., & Fonseca, C. (2012). La actividad física en los y las jóvenes mexicanos y mexicanas: un análisis comparativo entre las universidades públicas y privadas. MHSalud, 9(2), 1-29.
García-Ros, R., Pérez-González, F., Pérez-Blasco, J., & Natividad, L. A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154.
Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka, N., & Barberá, E. (2012). Inteligencia emocional y género: más allá de las diferencias sexuales. Anales de Psicología, 28, 567-575. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.124111
Gea, G., Alonso, J. I., Rodríguez, J. P., & Caballero, M. F. (2017). ¿Es la vivencia emocional cuestión de género? Análisis de juegos motores de oposición en universitarios. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 269-283. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.249661
Gea, G., Alonso, J. I., Yuste, J. L., & Garcés de los Fayos, E. J. (2016). Los juegos deportivos y su influencia en la gestión emocional en universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(3), 101-112.
Ghom, C. L. (2003). Mood regulation and emotional intelligence: individual differences. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 594–607. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.3.594
Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairos.
Gómez, A., Hernández, J., Martínez, I., & Gámez, S. (2014). Necesidades psicológicas básicas en Educación Física según el género y el ciclo educativo del estudiante durante la escolaridad obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 159-167. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.172311
González, M. D., & Campos, A. (2010). La intervención didáctica del docente del deporte escolar, según su formación inicial. Psicodidáctica, 15(1), 101-120.
González, M., Díez, M., López, F., & Román, M. (2010). La importancia del clima emocional del aula desde la perspectiva del alumnado universitario. Revista de Enseñanza Universitaria, 35, 16-27.
Hernández, J. L. (2007). El nuevo modelo de maestro. Competencias de la Mención de Educación Física. En: P. Palou, F.J. Ponseti, P. A Borrás, y J. Vidal. Educación Física en el Siglo XXI. Nuevas perspectivas Nuevos retos (pp. 163-183). Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears.
Herrera, L. (2010). Evaluación de la docencia universitaria. Estudio predictivo de la satisfacción del alumnado con el aprendizaje en la Educación Superior. En M. C. Gómez; S. Grau (Coords.), Evaluación de los aprendizajes en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 587-604). Alicante: Marfil.
Herrera, L. (Coord.) (2011). Estrategias de aprendizaje del alumnado universitario. Implicaciones para la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Granada: Colección Educación Superior Europea de la Editorial COMARES.
Herrera, L., & Buitrago, R. (2014). Emociones, inteligencia, educación y profesorado. En L. Herrera (Coord.), Retos y desafíos actuales de la Educación Superior desde la perspectiva del profesorado universitario (pp. 179-203). Madrid: Síntesis.
Herrera, L., Mohamed, L., & Cepero, S. (2016). Cansancio Emocional en estudiantes universitarios. Dedica: Revista de Educaçao e Humanidades, 9, 173-191.
Lavega, P., Araújo, P., & Jaqueira, A. R. (2013). Teaching motor and emotional competencies in university students. (Enseñar competencias motrices y emocionales en estudiantes universitarios). Cultura, Ciencia y Deporte, 8(22), 5-15. https://doi.org/10.12800/ccd.v8i22.219
Lavega, P., Filella, G., Agulló, M. J., Soldevila, A., & March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(24), 617-640. https://doi.org/10.25115/ejrep.v9i24.1459
Lavega, P., Sáez, U., Lagardera, F., March, J., & Puig, N. (2017). Emotional experience in individual and cooperative traditional games. A gender perspective. Anales de Psicología, 33(3), 538-547.
Luis-de Cos, G., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., & Arruza, J.A. (2019): Competencia motriz, compromiso y ansiedad de las chicas en Educación Física. Retos, 36, 231-238.
Maestre, J. M., Güil, R., Lopes, P., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional Intelligence and Social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117.
Martínez, F., & Valero, A. (2018). Vivencia emocional del alumnado universitario en educación física: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 14(2), 91-96.
McCombs, B. L., & Whisler. J. S. (1997). The learner-centered clashroom and school. San Francisco: Jossey-Bass. (Trad. Cast. La clase y la escuela centradas en el aprendiz. Barcelona: Paidós, 2000).
Miralles, R., Filella, G., & Lavega, L. (2017): Emotional physical education through games in primary education. Helping teachers to make decisions. Retos, 31, 88-93.
Miras, M. (2001). Afectos, emociones, atribuciones y expectativas: el sentido del aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.). De¬sarrollo psicológico y educación II. Psi¬cología de la Educación (pp.309-330). Madrid: Alianza.
Moreno, J., & Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físico-deportiva: fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 40-54. https://doi.org/10.4321/s1578-84232013000100005
Mujica, F. N., Orellana, N. C., Aránguiz, H. A., & González, H. I. (2016). Emotional attribution of 6th grade students in Physical Education and Health. Educación Física y Ciencia, 18(2), 2-6.
Navarro, R., Rodríguez, J. E., & Rico, J. (2019). Formación de futuros maestros de Educación Física a partir del aprendizaje experiencial. Sportis Scientific Journal of School Sport Physical Education and Psychomotricity, 5(3), 423-443. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5466
Ntoumanis, N. (2001). Step-by-step guide to SPSS for sport and exercise studies. Londres, UK: Routledge.
Ozamiz, N., Dosil, M., Munitis, A. E., & Gorrotxategi, M. P. (2020). Reduction of COVID-19 Anxiety Levels Through Relaxation Techniques: A Study Carried Out in Northern Spain on a Sample of Young University Students. Frontiers in Psychology, 11, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02038o
Pellicer, I. (2011). Educación Física Emocional: de la teoría a la práctica. Barcelona. España: Inde.
Pérez, G., & Velado, L. (2017). Inteligencia emocional percibida (IEP) en el alumnado universitario de educación. Análisis comparativo por género y grado. Escuela Abierta, 20, 23-34.
Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnhan, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in adademic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36(2), 277-293.
Ramírez, W., Vinaccia S., & Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, 18, 67-75.
Remor, E. (2006). Psychometric properties of a European Spain version of the Perceived Stress Scale (PSS). The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 86-93.
Rovira, G., López-Ros, V., Lagardera, F., Lavega, P., & March, J. (2014). Un viaje de exploración interior: Emociones y estado de ánimo en la práctica motriz introyectiva. Educatio Siglo XXI, 32(2), 105-126. https://doi.org/10.6018/j/194111
Ruíz, M. (2015). Soporte de autonomía y motivación en educación [Tesis Doctoral, Universidad Miguel Hernández, Elche].
Sáez, U., Lavega, P., Mateu, M., & Rovira, G. (2014). Emociones positivas y educación de la convivencia escolar. Contribución de la expresión motriz cooperativa. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 309-326.
Saiiari, A., Moslehi, M., & Valizadehi, R. (2011). Relationship between emotional intelligence and burnout síndrome in sport teachers of secondary schools. Procedia Social and Behavioural Sciences, 15, 1786-1791. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.003
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En: J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, Disclosure, & Health (pp. 125-151). Washington: American Psychological Association.
Satchimo, A., & Nieves, Z. (2013). Factores de riesgo y vulnerabilidad al estrés en estudiantes universitarios. Psicogente, 16(29), 143-154.
Shih, S. S. (2015). The relationships among Taiwanese adolescents’ perceived classroom environment, academic coping, and burnout. School Psychology Quarterly, 30(2), 307-320.
Soto, M., Franco, L., López, L., Medina, H., & Flores, F. (2021). Estrés académico en universitarios y la práctica de ejercicio físico-deportivo. Revista Publicando, 8(28), 1-8. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2175
Suárez, N., & Díaz, L. (2015). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300-313.
Suberviola, I. (2011). Competencia emocional y rendimiento académico en el alumnado universitario. Vivat Academia, 117, 1-17. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117E
Torrents, C., Mateu, M., Planas, A., & Dinusôva, M. (2011). Posibilidades de las tareas de expresión corporal para suscitar emociones en el alumnado. Revista de Psicología del deporte, 20(2), 401-412.
Vallerand, R. J. (2007). A hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation for sport and physical activity. In M. S. Hagger, y N. L. D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 255–279). Champaign, IL: Human Kinetics.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors During the Early Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic Among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
World Medical Association (2022). Declaration of Helsinki – version 2008. https://www.wma.net/what-we-do/medical-ethics/declaration-of-helsinki/
Yuing, T., Soto-Espíndola, C., Valdés-Valdés, N., Méndez-Rebolledo, G., & Guzmán-Muñoz, E. (2021). Autopercepción de la condición física, funcionalidad y calidad de vida en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(2), 1-17.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.
-
Abstract137
-
PDF (Español (España))72
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.