Americanización y antiamericanismo en el universo narrativo y cultural de Madrid: el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía como espacio metatextual
Abstract
The Americanization would became throught the 20th Century in one of the main historical process and the new version of Modernitiy based on the secular hegemony from the other side of Atlantic Ocean. In Spain the traditional debate about the Modernization it would be rewrite in the new century from the key concepts of “casticismo” and Europeanization. The Crisis of the end of century in 1898 would inseminate in this narrative universe not only the first version of anti-Americanism but also the awareness in certain intellectual and political spheres about the power and the American pattern of Modernity. From global and local keys the trajectory of 20th Century would insert the vigor of Americanization and the different expressions of the anti-Americanism. La recent cultural scene in Madrid and specially in the Reina Sofia Museum, would show a polysemic space where the different artistic expressions would translate this set of images and perceptions about the American power.
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References
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En la introducción del libro catálogo de la exposición se cuestiona la dificultad de definir un marco que identifique a Bruce Conner a tenor de su “alejamiento consciente de los espacios estéticos de moda, y en su voluntad clara de instalarse en la frontera”. Su modo de entender el arte sugiere “una búsqueda espiritual y a menudo el punto de partida religioso le sirve para ironizar sobre la tiranía del dogma de la fe y del dogma del mercado” (FRIELING, Rudolf-GARRELS, Gary (eds.): Bruce Conner. Todo es cierto, Madrid, Museo Nacional Centro del Arte Reina Sofía, 2017, pp. 5-6).
“Daniel Johnston –escribe Jordi Costa- no es un idiot savant, sino alguien que, quizá bajo la lejana inspiración que le proporcionaba Casper, ha decidido construirse una trinchera en el limbo, en la perpetua frontera. Extendiéndonos una invitación a descubrir ese deslumbrante Neverland que parece diseñado por un hijo mutante de Jack Kirby” (COSTA, Jordi: “Cosmología privada de un fantasma amigable”, en Daniel Johnston. Visiones simbólicas, Madrid, Casa Encendida, 2012, p. 11).
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