Social Prometheism in Italian Futurism
Abstract
In its goal of the comprehensive re-construction of the world, the Italian futurist movement aspires to undermine the basic concepts of European culture, departing from the ideas of “space” and “time”.
In provincial Italy, which is gradually becoming industrialised and going through neonatal political convulsions -while the first demonstrations of workers' movements and anti-establishment stances can be discerned, in the doorway to the First World War-, Marinetti and his accomplices defend a bellicose attitude, indelible and transverse, that tests from society to culture, from literature to art, to finally cover all fields of knowledge and transformative action.
The “city” is the priority background of his reflections and renewed intentions; the city represented as the place where the everyday life of its inhabitants takes place, but also as the principal objective of his passionate battle, in where all of the existing paradigms of human behaviour are disrupted and radically modified.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.