Digital competence in the Secondary Education: evolution of the concept (2017-2023)
Abstract
In 2013, the DigComp reference framework established a new way of understanding digital competences that has permeated the formal education processes in the countries of the European Union. In Spain, the different regulations governing pre-university education have incorporated digital competence as one of the "key" competences that students must attain in order to become fully educated, critical citizens, prepared for professional and academic life. In university settings, these competences are necessary for academic success. Based on previous research into the informational behaviour of Spanish Baccalaureate students, diagnosing their digital and information competences, this paper analyses the evolution of this concept, which has evolved strategically after the different periods of confinement of the academic community due to the global pandemic COVID-19, when both teachers and students had to use more digital forms of teaching and learning.
Downloads
References
Alonso Ferreiro, A. (2011). El desarrollo del concepto de competencia digital en el currículum de las enseñan-zas obligatorias en Galicia. Innovación Educativa, núm. 21, 151-159. http://hdl.handle.net/10347/6230
Acosta Barros, L.M. (2010). El tratamiento de la informa-ción y competencia digital (TICD) en la enseñanza-aprendizaje de la historia en bachillerato. Catharum: Revista de Ciencias y Humanidades del Instituto de Estudios Hispánicos de Canarias, núm. 11, 57-67. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3769780.pdf
Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: To-wards a Conceptual Understanding. Luxemburgo: ECJR. https://www.researchgate.net/publication/340375234_Mapping_Digital_Competence_Towards_a_Conceptual_Understanding
Canaleta, X.; Sánchez, F.; Jacob, I.; Velázquez, A.; Mar-ques, M. (2014). Declaración AENUI-CODDII por la inclusión de asignaturas específicas de ciencia y tec-nología informática en los estudios básicos de la ense-ñanza secundaria y bachillerato. Actas de las XX Jorna-das de Enseñanza Universitaria de la Informática, 229-236. http://hdl.handle.net/2099/15396
Carrera Farrán, F.X.; Vaquero Tió, E.; Balsells Bailón, M.A. (2011). Instrumento de evaluación de competen-cias digitales para adolescentes en riesgo social. Edu-tec-e: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 35, 1-25. http://hdl.handle.net/10459.1/41582
Carrera Farrán, F.X.; Coiduras Rodríguez, J.L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. Revista de Docencia Universitaria, 10, 2, 273-298. http://hdl.handle.net/10459.1/47980
Carvajal Romero, S.; Font Moll, V. (2017). Desarrollo de la competencia digital en la formación de futuros profe-sores a través del análisis sobre su propia práctica. En Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos. http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos/carvajal.pdf
Carvajal Romero, S.; Font Moll, V.; Giménez Rodríguez, J. (2016). Caracterización de la competencia digital en la formación de profesores de matemáticas. Revista del CIDUI, 3. http://cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/895/856
Chávez Barquero, F.H.; Cantú Valadez, M.C.; Rodríguez Pichardo, C.M. (2016). Competencias digitales y trata-miento de información desde la mirada infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 18, núm. 1, 209-220. https://www.redalyc.org/pdf/155/15543298015.pdf
Cózar Gutiérrez, R.; Roblizo Colmenero, M.J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Relatec: Revista Latinoamericana de Tecnología Educati-va, vol. 13, núm. 2, 119-133. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119
Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Cata-lunya (2014). Competències bàsiques en l’àmbit digital. Identificació i desplegament a l’educació primária. https://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/primaria/competencies-basiques-ambits/ambit-digital/Presentacio-CD-primaria.pdf
Duque Bedoya, E. (2016). Adquisición de competencias digitales para la inclusión social. Opción, núm. espe-cial 9, . 610– 630. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048482033.pdf
Fajardo I.; Villalata, E.; Salmerón, L. (2016). ¿Son real-mente tan buenos los nativos digitales? Relación entre las habilidades digitales y la lectura digital. Anales de Psicología, vol. 32, 1, 89-97. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.185571
Falcó Boudet, J.A. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19, 4,73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
Fernández Abuín, J.P. (2016). La adquisición y desarro-llo de la competencia digital en alumnos de educación secundaria. Estudio de caso. Cuadernos de Investigación Educativa, 7, 2, 83-98. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2612
Fernández de la Iglesia, J.C.; Fernández Morante, M.C.; Cebreiro López, B. (2016). Competencias en TIC del profesorado en Galicia: Variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación Educativa, 26, 215-231. http://hdl.handle.net/10347/27325
Fernández, E.; Leiva, J.J.; López, E.J. (2017). Formación en competencias digitales en la universidad. Percep-ciones del alumnado. Campus Virtuales, 6, 2, 79-89. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/images/numeros/11.pdf
Fernández Miravete, A.D. (2018). La competencia digital del alumnado de Educación Secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). EDUTEC. Revista Elec-trónica de Tecnología Educativa, 63, 60-72. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1027
Ferrari, A.; Neža Brečko, B.; Punie, Y. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. ECJRC, Institute for Prospective Technological Studies. http://dx.doi.org/10.2788/52966
García Ruiz, R.; Ramírez García, A.; Rodríguez Rosell, M.M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, vol. XXI, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01
Hernández Martín, A.; Iglesias Rodríguez, A. (2017). La importancia de las competencias digitales e informa-cionales para el desarrollo de una escuela intercultural. Interacções, vol. 13, núm. 43, 205-232. https://doi.org/10.25755/int.12038
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017. https://intef.es/Noticias/marco-comun-de-competencia-digital-docente-2017-intef/
Janeth Romero, S.; Prieto Velázquez, V. (2013). Impacto del acceso y uso de las TIC en la competencia digital de los alumnos de primer curso de la ESO. TEXTOS. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, vol. 17 (2), 37-49. https://doi.org/10.37467/gka-revciber.v17.1200
Martínez Méndez, J. (2017). Comportamiento informacio-nal de los estudiantes de bachillerato en España: diagnósti-co de sus competencias digitales e informacionales. Uni-versidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/55911
MECD. Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
MECD. Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Se-cundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2015, 169-546. https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
MEFP. Ministerio de Educación y Formación Profesio-nal (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243/con
MEFP. Ministerio de Educación y Formación Profesio-nal (2022). Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 82, de 6 de abril de 2022, 46047-46408. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243/con
Mendoza López, O.L.; Rodríguez Pichardo, C.M. (2013). Competencias digitales, sociales y didácticas requeri-das por los docentes que manejan las redes sociales en el ámbito educativo. Revista de Investigación Educati-va de la Escuela de Graduados en Educación, vol. 4, núm. 7. https://www.researchgate.net/publication/309533383_Competen-cias_digitales_sociales_y_didacticas_requeridas_por_los_docentes_que_manejan_las_redes_sociales_en_el_ambito_educativo
Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente – Un marco de referencia europeo. Diario Oficial de la Unión Europea L394 anexo. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=ES
Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Euro-pea C 189/1. https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV.
Padilla-Carmona, M.T.; Suárez-Ortega, M.; Sánchez-García, M.F. (2015). Inclusión digital de los estudiantes adultos que acceden a la universidad: análisis de sus actitudes y competencias digitales. Revista Complutense de Educación, vol. 27, núm. 3, 1229-1246. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47669
Roblizo Colmenero, M.; Sánchez Pérez, M.C.; Cózar Gutiérrez, R. (2015). El reto de la competencia digital en los futuros docentes de Infantil, Primaria y Secundaria: los estudiantes de Grado y Máster de Educación ante las TIC. Prisma Social, 15, 254-295. http://www.redalyc.org/pdf/3537/353744533008.pdf
Rodríguez Betancourt, R.; Gómez Zermeño, M.G. (2017). Competencias digitales en la enseñanza-aprendizaje del inglés en bachillerato. Campus Virtuales, vol. 6, núm. 2, 51-59. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6170320.pdf
Rodríguez-García, A.M.; Martínez Heredia, N.; Raso Sánchez, F. (2017). La formación del profesorado en competencia digital: clave para la educación del siglo XXI. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa,46-65. https://digibug.ugr.es/handle/10481/61748
Rodríguez-Rosell, M.M.; Berlanga Fernández, I.; Sedeño Valdellós, A. (2013). Análisis crítico de dimensiones de la competencia audiovisual en la etapa de Bachillerato. Historia y Comunicación Social, vol. 18, 703-712.: http://hdl.handle.net/10952/2781
Roldán-Segura, C.; Perales-Palacios, F.J.; Ruiz-Granados, B.; Moral-Santaella, C.; de la Torre, A. (2018). Enseñando a programar por ordenador en la resolu-ción de problemas de Física de Bachillerato. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias vol. 15, 1, 1-17. http://hdl.handle.net/10498/19957.
Romero, J.J., Moreno, A.; Sola, T. (2012). Estudio de necesidades de formación de los profesores andaluces en el ámbito de la autoría de materiales educativos digitales en ambientes virtuales de aprendizaje. Journal for Educators, Teachers and Trainers, vol. 3, núm. 1, 92-108. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4264586.pdf
Sánchez-Antolín, P.; Ramos, F.J.; Sánchez Santamaría, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 65, 91–110. https://doi.org/10.35362/rie650395
Sancho Gil, J.M.; Padilla Petry, P. (2016). La competen-cia digital en la educación secundaria: ¿dónde están los centros? Aportaciones de un estudio de caso. New Approaches in Educational Research, vol. 5, núm. 1. https://naerjournal.ua.es/article/download/v5n1-9/199.pdf
Santiago Campión, R.; Maeztu Esparza, V.M.; Andía Celaya, L.A. (2017). Los contenidos digitales en los centros educativos: Situación actual y prospectiva. Relatec: Revista Latinoamericana de Tecnología Educati-va, vol. 16, núm. 1, 51-66. http://hdl.handle.net/10662/7054
Santibáñez Velilla, J.; Santiago Campión, R.; Pérez Merino, C.; Sáenz de Jubera Ocón, M.; Tejada Sánchez, M.S. (2016). Competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital en la enseñanza no universitaria: necesidades y carencias. Relatec: Revista Latinoameri-cana de Tecnología Educativa, vol. 15, núm. 3, 113-126. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.127
Saorín, J.S.; Meier, C.; De la Torre-Cantero, J.; Carbo-nell-Carrera, C.; Melián-Díaz, D.; Bonnet de León, A. (2017). Competencia Digital: Uso y manejo de modelos 3D tridimensionales digitales e impresos en 3D. EDME-TIC, Journal of Media Literacy and ICT, vol. 6, núm. 2, 27-45. https://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/download/6187/8031
Silva Quiroz J.E., Revuelta Domínguez, F.I. (2016). Mo-delos cerrados y abiertos para evaluar las competen-cias digitales. Didasc@lia: Didáctica y Educación, vol. 7, núm. 1, 111-128. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/460
Somyürek, S.; Coskun, B.K. (2013). Digital competence: is it an innate talent of the new generation or an ability that must be developed? British Journal of Ed-ucational Technology, vol. 44, núm 5, 163-166. https://doi.org/10.1111/bjet.12044
Ureña López, S. (2016). Dimensiones de la inclusión de las TIC en el currículo educativo: Una aproximación teórica. Teoría de la Educación, vol. 28, núm. 1, pp. 209-223. https://doi.org/10.14201/teoredu2016281209223
Valverde Crespo, D.; González Sánchez, J. (2016). Bús-queda y selección de información en recursos digita-les: Percepciones de alumnos de Física y Química de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato sobre Wikipedia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulga-ción de las Ciencias, vol. 13, núm. 1, pp. 67-83. http://www.redalyc.org/pdf/920/92043276006.pdf
Valverde Crespo, D.; González Sánchez, J.; De Pro Bueno, A. (2017). ¿Qué sub-competencias digitales muestran unos alumnos de 4º de la eso ante una ani-mación sobre una reacción química a nivel microscópi-co? Ápice. Revista de Educación Científica, vol. 1, núm. 1, 40-57. http://hdl.handle.net/2183/19973
Valverde Crespo, D.; De Pro Bueno, A.; González Sán-chez, J. (2017). ¿Qué competencias digitales manifies-tan los alumnos de 4º de ESO frente a una animación sobre una reacción química a nivel molecular? Ense-ñanza de las ciencias, número extraordinario, 1667-1672. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/11._que_competencias_digitales_manifiestan_los_alumnos_de_4_de_eso.pdf
Valverde Crespo, D.; De Pro Bueno, A.; González Sán-chez, J. (2018). La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educa-ción secundaria obligatoria actual: una revisión teórica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, vol. 15, núm. 2, 1-15. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2105
Vuorikari, R.; Punie, Y.; Carretero, S.; Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the EU. http://dx.doi.org/10.2791/11517
Vuorikari, R.; Kluzer, S.; Punie (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxembourg Publication Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/115376
Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing science, 3, 49-55. https://informationr.net/tdw/publ/papers/2000HIB.pdf
- 28-02-2023 (2)
- 28-02-2023 (1)
Copyright (c) 2023 Information Management Notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in this journal follow the CC-BY license. This license allows others to distribute, mix, adjust and build from their work, even for commercial purposes, provided that the authorship of the original creation is recognized. This is the most helpful license offered and is recommended for maximum dissemination and use of the materials subject to the license.