The flamenco-saxophone in musical education in Spain: generation of an educational context for the inclusion of popular music

Authors

  • Óscar Estévez García Universidad de Castilla-La Mancha
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.612271
Keywords: Saxophone, flamenco, music education, popular music

Abstract

The study of flamenco in Spanish musical institutions is scarce. In the case of conservatories, this situation is aggravated by the non-inclusion of the subject in the curriculum in most centers, as well as the lack of a specialist teaching profile that can transmit the appropriate knowledge. The saxophone, as a woodwind instrument, offers an educational opportunity to work on the palos, rhythm and harmony of flamenco, enriching the student's musical education and knowledge of popular music. The objective of the research is to know the educational possibilities of the flamenco-saxophone and its implementation in the Spanish educational system. Qualitative methodology is used using interviews with a group of experts as an instrument to extract a trend content analysis, and the extraction of quantitative data from a questionnaire. It is concluded that the diversification of teaching and the change in the study method allow the saxophonist to generate knowledge for the teaching-learning process of flamenco.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-Abbink, E. (2011). Saxophone education and performance in British Columbia: early history and current practices (Tesis Doctoral, University of British Columbia).

-Antón, J. (2018). El Saxofón en el Flamenco Actual. Viento, 21, 13-17.

-Biblioteca Nacional de España (2012). Jazz en la BNE, El Ruido Alegre. Biblioteca Nacional España Ediciones.

-Bonnin-Arias, P., Alarcón, E. y Colomer-Sánchez, A. (2021). De la escena a las aulas: los artistas y la incorporación de la danza española y el baile flamenco a las enseñanzas generales. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), 393-403.

-Castro, G. (2020). Músicas negras y flamenco: relaciones musicales y traspasos entre músicas africanas, indígenas y españolas. Sinfonía Virtual, (39).

-Chavarría-Ortíz, C., Heredia-Carroza, J., Montero-Lobato, B. y Palma, L. (2023). La implantación del flamenco en el currículo educativo andaluz: entre la tradición y la innovación tecnológica. Campus Virtuales, 13(1), 93-105.

-De las Heras, R. (2020). Monográfico: El patrimonio musical en el aula: danza, folclore y flamenco. Revista Electrónica de LEEME, (45), 88-89.

-Estévez-García, Ó., Gértrudix-Barrio, F. y Zagalaz, J. (2022). La enseñanza del Saxofón en los Conservatorios Profesionales de Música de España. Un estudio desde la percepción del docente. Educatio Siglo XXI, 40 (2), 169-192.

-Gértrudix-Barrio, F. y Estévez-García, Ó. (2021). Los saxofonistas en los conservatorios profesionales españoles. Su incorporación al mercado laboral. Artseduca, (29), 211-229.

-Heredia-Carroza, J., Palma Martos, L. y Aguado, L. F. (2019). Flamenco y derechos de autor. El caso de Camarón de la Isla. Arbor, 195(791), a496.

-Hernández, J. M. (2004). Entrevista a Perico Sambeat, Revista de Jazz, 2, 36-41.

-Infante, B. (2022). Orígenes de lo flamenco y secreto del cante jondo. Almuzara Ediciones.

-Morales, D. (2016). El flamenco en la investigación y la educación interdisciplinar. Musicalia, 10(1).

-Pérez-Garrido, J. (2023). Una propuesta de acercamiento del clarinete al flamenco (Tesis doctoral, Universidad de Murcia).

-Rodríguez, J. L. (2022). Aportaciones del flamenco y del folklore andaluz en Educación Infantil. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (97), 79-101.

-Velasco Rodriguez, C. (2021). El Flamenco como herramienta de innovación educativa. Revista de Investigación sobre Flamenco "La madrugá", (18), 123–140.

-Zagalaz, J. (2012). Flamenco Jazz, una perspectiva analítica de sus orígenes: La obra temprana de Jorge Pardo, 1978-1981. Las fronteras entre los géneros. Flamenco y otras músicas de tradición oral, 39.

Published
09-01-2025
How to Cite
Estévez García, Óscar. (2025). The flamenco-saxophone in musical education in Spain: generation of an educational context for the inclusion of popular music. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (21). https://doi.org/10.6018/flamenco.612271
Issue
Section
Artículos