El fandango de Herrera (Sevilla): su relación con el zángano de Puente Genil y posible origen del atribuido a Pérez de Guzmán

This is an outdated version published on 27-12-2023. Read the most recent version.

Authors

  • Salvador Arjona Díaz Peña Sentir Flamenco, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.572541
Keywords: Fandango de Herrera; fandango de Pérez de Guzmán; fandango abandolao; zánganos de Puente Genil; Pedro de la Timotea; el Mochuelo; el Cojo de Málaga.

Abstract

In the town of Herrera (Sevilla), there was news of a local fandango, practically forgotten, which, it was suspected, could bear similarities with the one known as “zángano de Puente Genil”, a neighboring town with which he shared this type of dance when both songs were still considered folkloric fandangos. Nearby locality it shared this genre of dances with, when they still were folcloric fandangos. The only cantaor who remembered him was Pedro de la Timotea who, fortunately, recorded it on a home recording. Analyzed in detail, it is found that its melody coincides to a great extent with that of the fandango attributed to José Pérez de Guzmán, which raises the hypothesis that he was based on the melody of the fandango from Herrereño to create his own.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arjona Díaz, Salvador (2012). Pedro de la Timotea: selección de cantes (libreto explicativo). Herrera: Ayuntamiento de Herrera.

Arjona Díaz, Salvador (2013). Un fandango recuperado de la extinción: el fandango de Herrera, sus similitudes con el zángano de Puente Genil (I). Revista Sevilla Flamenca, nº 118.

Arjona Díaz, Salvador (2014). Un fandango recuperado de la extinción: el fandango de Herrera, sus similitudes con el zángano de Puente Genil (II). Revista Sevilla Flamenca, nº 119.

Blas Vega, José y Ríos Ruiz, Manuel (1988/1990). Diccionario enciclopédico ilustrado del flamenco. Madrid: Cinterco.

Blas Vega, José (2007). 50 años de Flamencología. Madrid: El Flamenco Vive.

Bohórquez, Manuel (2010). En Herrera vive el decano del cante jondo: El Monino. El Correo de Andalucía, 19 de agosto de 2010. Recuperado de https://n9.cl/0b6x7.

De la Fuente Espejo, Álvaro (2020). Flamencum revolutum (2.ª edición) Córdoba: Ediciones Saludos Flamencos.

Espín, Miguel y Molina, Romualdo (1986). Homenaje a Juan Varea: rey sin corona. Madrid: Ministerio de Cultura.

Ferrada, Roberto (2004). Me llamo Juan Varea. Burriana: Ayuntamiento de Burriana.

Gamboa, José Manuel y Núñez, Faustino (2007). Flamenco de la A a la Z: diccionario de términos flamencos. Madrid: Espasa.

Guerra Valdenebro, Pepa (1986). Así canta y baila Andalucía: raíces de su cultura folclórica. Editorial Confederación Andaluza de Cajas de Ahorro.

Gurrea Chalé, Aurelio (1992). La Chacarrá. Revista Aljaranda, n.º 4. Tarifa: Servicio de publicaciones del Ayuntamiento de Tarifa.

Hurtado Torres, Antonio y David (2009). La llave de la música flamenca. Sevilla: Signatura Ediciones.

Jurado Muñoz, Francisco Javier (1997). Apuntes históricos de la villa de Herrera y su entorno. Herrera: Excmo. Ayto. de Herrera

Luque Navajas, José (1988). Málaga en el cante (segunda edición). Málaga: Ediciones la Farola.

Mairena, Antonio y Molina, Ricardo (1963/2004). Mundo y formas del cante flamenco. Sevilla: Bienal de Flamenco.

Molina, Romualdo (2002). Fandangos naturales y personales. Navarro García, José Luis y Ropero

Núñez, Miguel (Dirs.). Historia del flamenco (vol. V). Sevilla: Tartessos, pp. 81-105.

Luna, José Carlos de (1926/2007). De ``cante grande'' y de ``cante chico''. Mairena del Aljarafe (Sevilla): Extramuros [edición facsímil].

Manfredi Cano, Domingo (1966). Geografía del cante jondo. Madrid: Bullón.

Rodríguez Cosano, Ricardo (1994). El fandango de Herrera. Revista Sevilla Flamenca, n.º 94. Sevilla: Federación Provincial de Sevilla de Entidades Flamencas.

Rodríguez Cosano, Ricardo (2014) El fandango de Herrera en los cantes abandolaos. Revista La Flamenca.

Rojo Guerrero, Gonzalo (1994). Joaquín José Vargas Soto ``el Cojo de Málaga''. Málaga: Federación Provincial de Peñas de Málaga.

Triana, Fernando el de (1935/2009). Arte y artistas flamencos. Sevilla: Extramuros [edición facsímil].

Soler Guevara, Luis; Romero Jara, Manuel; Fernández Borrero, Miguel Ángel y Núñez Núñez, Faustino (2020). Huelva: tierra de Fandangos. Huelva: Fundación Cajasol.

Yerga Lancharro, Manuel. (1989) ¿Joaquín Vargas Soto el Cojo de Málaga, creador de los cantes de Pérez de Guzmán? Revista Candil. Jaén: Diputación de Jaén, pp. 162-165.

Zambrano Vázquez, Francisco (2008). Don José Pérez de Guzmán y su fandango. Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.

Zatania, Estela (2007). Flamencos de gañanía, una mirada al flamenco en los cortijos históricos del Bajo Guadalquivir. Sevilla: Ediciones Giralda.

Published
27-12-2023
Versions
How to Cite
Arjona Díaz, S. (2023). El fandango de Herrera (Sevilla): su relación con el zángano de Puente Genil y posible origen del atribuido a Pérez de Guzmán. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (20). https://doi.org/10.6018/flamenco.572541
Issue
Section
Artículos