Mujer y ambientes flamencos en Huelva: de los cafés cantantes a la Peña Flamenca Femenina
Abstract
In this article we present a vision of women in the flamenco scene in Huelva, stopping in several moments, contexts and scenarios of the city. Since the late nineteenth, time of expansion and commercialization of flamenco, the cafés cantantes and other shows, we locate their participation in the professional field in the role of dancers and singers. Until well into the twentieth century, in the flamenco entertainment and male gathering, the presence of women remains relegated and discredited, while in family and festive environments, such as the Pilgrimage of El Rocío, female experiences have been rich and daily, mainly around the interpretation of fandangos. In this context, thanks to the wide radio broadcasting, competitions and recordings, two female singers from Huelva reached a great projection starting in the sixties: Perlita de Huelva and la Niña de Huelva. However, women continue to be separated from the hermetic flamenco circles, reserved for men. Excluded from the peñas, they initiated a significant collective action in the eighties, the original creation of a Peña Flamenca Femenina, with which they opened a new real and symbolic space for women in society, an exceptional achievement in the flamenco world.
Downloads
References
Arrebola, Alfredo (1994). Presencia de la Mujer en el Cante Flamenco. Ensayo. Málaga: Edinford.
Arredondo Pérez, Herminia (1999). Mujeres y flamenco: la Peña Flamenca Femenina de Huelva. Sánchez Equiza, C. (Ed.). Actas del IV Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología. Navarra: Sociedad Ibérica de Etnomusicología, pp. 161-170.
Arredondo Pérez, Herminia (2005). Género, identidad y poder en la música flamenca en Huelva. Agudo Torrico, J. (Coord.). Culturas, poder y mercado. Sevilla: Federación de Asociaciones de Antropología del Estado Español.
Arredondo Pérez, Herminia y García Gallardo, Francisco José (2014). Música flamenca. Nuevos artistas, antiguas tradiciones. García Gallardo, Francisco José y Arredondo Pérez, Herminia (Coords.). Andalucía en la Música. Expresión de comunidad, construcción de identidad. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, pp. 225-242.
Blas Vega, José (1987). Los Cafés Cantantes de Sevilla. Madrid: Cinterco.
Blas Vega, José y Ríos Ruiz, Manuel (1988). Diccionario enciclopédico ilustrado del flamenco. Madrid: Cinterco.
Bohórquez Casado, Manuel (2005). La Niña de los Peines en la casa de los Pavón. Sevilla: Signatura Ediciones.
Brown, Joshua Michael (2014). Flamenco Capital: Tradition, Revolution and Renewal in Seville, Spain. Ph.D. Dissertation, University of California Riverside.
Canterla González, Juan Francisco (2014). El Fandango de Huelva, 1730-1944. Sevilla: Consulcom.
Chuse, Loren (2003). The Cantaoras. Music, Gender, and Identity in flamenco Song. New York & London: Routledge.
Chuse, Loren (2015). Las tocaoras: Women guitarists and their struggle for inclusion on the flamenco stage. Goldberg, K. M., Bennahum, N. D., and Hayes, M. H. (Eds.). Flamenco on the Global Stage: Historical, Critical and Theoretical Perspectives. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, pp. 225–233.
Cortadillo (26 de mayo, 1887). A el Rocío. La Provincia, pp. 1-2.
Cruces Roldán, Cristina (2002). Más allá de la Música. Antropología y Flamenco (I). Sociabilidad, Transmisión y Patrimonio. Sevilla: Signatura Ediciones.
Cruces Roldán, Cristina (2003). Antropología y Flamenco. Más allá de la Música (II). Identidad, Género y Trabajo. Sevilla: Signatura Ediciones.
Cruces Roldán, Cristina (2009). La Niña de los Peines. El mundo flamenco de Pastora Pavón. Sevilla: Almuzara.
Cruces Roldán, Cristina (2015). Normative Aesthetics and Cultural Constructions in Flamenco Dance: Female and Gitano Bodies as Legitimizers of Tradition. Goldberg, K. M., Bennahum, N. D., and Hayes, M. H. (Eds.). Flamenco on the Global Stage: Historical, Critical and Theoretical Perspectives. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, pp. 210–224.
Díaz Hierro, Diego (1983). Historia de las calles y plazas de Huelva. Huelva: Imprenta Colón.
Díaz Narbona, Inmaculada y Bermúdez, Lola (1986). La Bahía de Cádiz de Antoine de Latour. Cádiz: Diputación de Cádiz.
Dunn, Leslie C. y Jones, Nancy A. (Eds.) (1994). Embodied voices. Representing female vocality in western culture. Cambridge: Cambridge University Press.
El Rocío (30 de mayo, 1901). La Provincia, p. 3.
En el Rocío (21 de mayo, 1934). La Provincia, p. 1.
García-Matos, Carmen (2010). La mujer en el cante flamenco. Córdoba: Almuzara.
Gómez Cruz, Camilo (Coord.) (1997). Bodas de Plata de la Peña Flamenca de Huelva. 25 años de flamenco. Huelva cuna del fandango. Huelva: Fundación El Monte.
Gómez Hiraldo, Juan (1985). Al cielo que es mi morada. Una semblanza del arte flamenco onubense. Huelva: Diputación Provincial de Huelva.
González Faraco, J. Carlos y Murphy, Michael D. (2014). El Rocío de Antoine de Latour. Exvoto, 4(3), pp. 253-281.
Guerrero Llamas, Antonio (13-4-1993). Huelva hace muchos años. El gran concurso de fandangos. Huelva Información, p. 17.
Hill, Juniper y Bithell, Caroline (2014). An Introduction to Musical Revival. Bithell, Caroline y Hill, Juniper. The Oxford Handbook of Music Revival. Oxford: Oxford University Press, pp. 3-42.
Las fiestas del Comercio y la Industria (12 de agosto, 1892). La Provincia, p. 2.
La hermandad del Rocío (13 de mayo, 1910). La Provincia, p. 2.
Labajo Valdés, Joaquina (2003). Body and Voice: The construction of Gender in Flamenco. Magrini, Tullia (Ed.). Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean. Chicago: University of Chicago Press, pp. 67-86.
Latour, Antoine de (1858). La Baie de Cadix. Nouvelles études sur l’Espagne. Paris: Michel Lévy Fréres, Libraires-Éditeurs. Recuperado de http://www.bibliotecavirtualdeandalucia.es/catalogo/es/consulta/registro.do?id=6279
López, Onofre, Blas Vega, José y otros (1992). Manuel Gómez Vélez “Manolo de Huelva” 1892-1992. 100 años para la historia. Huelva: Federación onubense de Peñas Flamencas.
López Castro, Miguel (2007). La imagen de las mujeres en las coplas flamencas. Análisis y propuestas didácticas. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga.
Lorenzo Arribas, Josemi (2011). ¿Dónde están las tocaoras? Las mujeres y la guitarra, una omisión sospechosa en los estudios sobre el Flamenco. Trans. Revista Transcultural de Música, nº15, pp. 1-43. Recuperado de https://www.sibetrans.com/trans/public/docs/trans_15_07_ Lorenzo.pdf
Malefyt, Timothy de Waal (1997). Gendered Authenticity: The Invention of Flamenco Tradition in Seville, Spain. Ph.D. Dissertation, Brown University.
Malefyt, Timothy de Waal (1998a). Gendering the Authentic in Spanish Flamenco. Washabaugh, William (Ed.). The Passion of Music and Dance. Body, Gender and Sexuality. Oxford: Berg, pp. 51-62.
Malefyt, Timothy de Waal (1998b). ‘Inside’ and ‘Outside’ Spanish Flamenco: Gender Constructions in Andalusian Concepts of Flamenco Tradition. Anthropological Quarterly, 71(2), pp. 63-73.
Ortiz Nuevo, José Luis (1990). ¿Se sabe algo? Viaje al conocimiento del Arte Flamenco en la prensa sevillana del XIX. Sevilla: Ediciones El Carro de la Nieve.
Pablo Lozano, Eulalia (2009). Mujeres Guitarristas. Sevilla: Signatura Ediciones.
Papenbrok, Marion (1990[1985]). History of Flamenco. Schreiner, Claus (Ed.). Flamenco. Portland, Oregon: Amadeus Press, pp. 35-56.
Pohren, Donn E. (1980). A way of life. Madrid: Spanish Studies Society.
Prieto, Domingo (1998). Mi amiga la Radio. Sánchez Canales, José. Al compás de Huelva. Radio Nacional de España. Sexagenaria y decana (1937-1997). Huelva: Diputación Provincial de Huelva, Fundación El Monte, pp. 19-20.
Sánchez Canales, José (1998). Al compás de Huelva. Radio Nacional de España. Sexagenaria y decana (1937-1997). Huelva: Diputación Provincial de Huelva, Fundación El Monte.
Steingress, Gerhard (1993). Sociología del cante flamenco. Jerez de la Frontera: Centro Andaluz de Flamenco.
Triana, Fernando el de (1986[1935]). Arte y artistas flamencos. Madrid: Editoriales Andaluzas Unidas.
Washabaugh, William (1996). Flamenco. Passion, Politics and Popular Culture. Oxford: Berg.
Washabaugh, William (Ed.) (1998). The Passion of Music and Dance. Body, Gender and Sexuality. Oxford: Berg.
Washabaugh, William (2005). Flamenco. Pasión, política y cultura popular. Barcelona: Paidós.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.