Jesús Arias y el universo Morente

Authors

  • Irene Chicharro Martínez UGR
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.495361
Keywords: Jesus Arias, music, Enrique Morente, Omega, interdisciplinarity.

Abstract

This article broadly addresses the participation of Jesús Arias Solana (1963-2015) in Enrique Morente’s Omega project. Musician, poet and journalist, Arias is one of the personalities key in the cultural panorama of Granada in recent decades, since, among other contributions, was one of the precursors of the punk musical genre in that city and an essential part to learn about the music criticism in the Granada press of those years. Jesús Arias, Lagartija Nick and Enrique Morente with the Omega project they achieved a space of interdisciplinarity and heterodoxy within the world of rock and flamenco.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, Jesús. (1987). Del laberinto al treinta. Día de Granada (12 de julio, p. 9).

Arias, Jesús. (2006). ‘Omega´ Año 10. Granada Hoy (20 de agosto, pp. 6-7).

Arias, Jesús (2016). La gestación y desarrollo de una obra maestra. Flores del Fango - Blogzine. Recuperado de https://cutt.ly/8TBxOrX.

Arias, Jesús y Daza, Isabel (2019). Un jardín contra tu nombre. Granada: Patronato Cultural Federico García Lorca - Diputación de Granada.

Barrera Ramírez, Fernando. (2014). Hibridación, globalización y tecnología: Flamenco y música indie en Andalucía (1977-2012) (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada, Departamento de Historia y Ciencias de la Música. Recuperado de https://hera.ugr.es/tesisugr/24145518.pdf.

Barrio Canino (2012). Entrevista a Quäsar. Recuperado de https://cutt.ly/KTBxQMF.

Coro Canticum Novum (2014). Cantata Mater Lux. Jesús Arias. Notas sobre la obra. Recuperado de https://cutt.ly/ETBxJFa.

Iglesias Castro, Brais (2015). Jesús Arias: “Joe Strummer no sólo marcó una época musicalmente. Creó una actitud”. Recuperado de https://cutt.ly/WTBxROf.

Manrique, Diego (2012). La visión cósmica de Qüasar. El proyecto de Jesús Arias desarrolla el concepto original de “Omega”, el rompedor disco de Enrique Morente El País (17 de marzo). Recuperado de https://cutt.ly/MTBxXJA.

Molina, Juanfran (2015). Jesús Arias: “el creador contra los elementos”. Música para Psicocamaleones. Recuperado de https://cutt.ly/QTBxBCK.

Musikaze (2010). T.N.T., componentes: Jesús Arias. Recuperado de https://cutt.ly/TTBxDIu.

Ochoa, Arturo (2012). “Eclipse”, una catedral musical para Granada. Diagonal (23 de marzo). Recuperado de https://cutt.ly/4TBxllX.

Ordóñez Eslava, Pedro y Collados Alcaide, Antonio (Eds.) (2018). Jesús Arias: Diario(s) de artista: Omega, Mater Lux y Los cielos cabizbajos. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Pereira, Silvia (2017). “Cuando seamos mayores vamos a ser artistas”, afirmaba rotundo Jesús Arias con siete años. Diario digital Chana Press. Recuperado de https://cutt.ly/DTBx2cn.

Pérez, Juan Ignacio. (2016). El “Omega” de Jesús Arias (I). El Independiente de Granada. Recuperado de https://cutt.ly/aTBx7RY.

Redacción de La Vanguardia (2016). Acto con Lapido y Antonio Arias homenajeará a músico y periodista Jesús Arias. La Vanguardia (24 de febrero). Recuperado de https://cutt.ly/5TBxq4Q.

Rodríguez, Pablo. (2015). Mater creciente, mater menguante. Ideal (14 de abril). Recuperado de https://cutt.ly/vTBcqYX.

Sáenz, Consol (2012). Músiques clandestines - 5 de maig. Recuperado de https://cutt.ly/JTBxvKY.

Tébar, Eduardo (2010) June 16). El punk sempiterno de T.N.T. (Real Media file, 16 de junio). Recuperado de https://cutt.ly/yTBxpb8.

Tébar, Eduardo (2012). Jesús Arias, sobreviendo al punk. (Real Media file, 23 de febrero). Recuperado de https://cutt.ly/QTBxfUq.

Published
30-12-2021
How to Cite
Chicharro Martínez, I. (2021). Jesús Arias y el universo Morente. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (18), 81–91. https://doi.org/10.6018/flamenco.495361
Issue
Section
Artículos