The musical transcription of flamenco zapateado: a didactic proposal

Authors

Abstract

The way of transmission of musical contents in the flamenco has occurred mainly by means of the observation, imitation and repetition in the binomial student-master. On the other hand, different authors and theories have questioned the possibility that the flamenco music could be transcribed. However, there are several proposals for transcription for the different musical instruments in flamenco including zapateado, however, so far, we have no record of a study that justifies the way to transcribe musically the zapateado. For this reason, this work tries to analyze three aspects present in the different musical transcriptions as: the compass, the right and left indications and the forms of blow to start from this analysis to make a proposal of notation that justifies these aspects in the musical transcription of the flamenco zapateado.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa de las Heras Fernández, Universidad Internacional de la Rioja

Jefa de Departamento de Música. Facultad de Educación. Universidad Internacional de la Rioja

References

ALARCÓN ALJADO, P. R. (2004). Método pedagógico de interacción música-danza, Málaga: Flamenco escrito editores, S.A.

DE LAS HERAS, R. (2012). Método de zapateado flamenco 1, 2 y 3. libro – DVD, Madrid: RGB Arte visual S.L. Flamenco Live.

DE LAS HERAS, R. (2015). Zapateado flamenco. El ritmo en tus pies (vol.1). Barcelona: Boileau.

FERNÁNDEZ, L. (2004). Teoría musical del flamenco. Ritmo, Armonía Melodía y Forma, Madrid: Acordes Concert.

GAMBOA, J. y NÚÑEZ, F. (2007). Diccionario de flamenco de la A a la Z. Diccionario de términos del flamenco. Madrid: Espasa Calpe.

GEROY, T. y LUSK, L. (2004). Diccionario esencial de la notación musical. Barcelona: Robinbook.

LLACER, E. (1981). La batería (2.ª parte). Madrid: Ed. Canciones del mundo.

MALERAS, E. (2009). Castañuelas. El estudio del ritmo musical (libro 6). Barcelona: Boileau.

MARTÍN PORRAS, J. M. (1974). Tratado de instrumentos de percusión y rítmica., Timbales clásicos caja y rítmica, Curso 1 y Curso 2. Madrid: Alpuerto.

MATHIS, L. (1986). El ritmo musical: su origen función y acentuación. Buenos Aires: Ricordi Americana.

PEARCEY, L. y DUCKET, R. (1992) Team percussion: London: IPM-International Music Publications.

PINO ILLANES, D. (2004). El compás flamenco. En López Castro, Miguel (coord.). Introducción al flamenco en el curriculum escolar. Madrid: Akal-Universidad Internacional de Andalucía, pp. 173-179.

Published
30-12-2017
How to Cite
de las Heras Fernández, R. (2017). The musical transcription of flamenco zapateado: a didactic proposal. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (14). Retrieved from https://revistas.um.es/flamenco/article/view/284241
Issue
Section
Artículos