Education in nursing work in Latin America

Authors

  • Luiz Anildo Anacleto da Silva Universidade Federal de Santa Maria Estao do Rio Grande do Sul Brasil
  • Vânia Marli Schubert Backes Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marta Lenise Prado Universidade Federal de Santa Catarina
DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.13.2.165401
Keywords: Nursing, Education at work, Scientific production

Abstract

Objective: This study aims to evidence the trends of education in nursing work in Latin America.

Material and methods: It is a qualitative, exploratory and documental study, carried out by the review of 18 journals, 299 copies, 3310 abstracts and keywords, and analysis of 70 full text articles from 7 Latin American countries.

Results: The study evidences that trends of education at work are undergoing changes in conceptions, which transcend the technical aspects, aiming to reach more extensive proposals, mainly in countries like Brazil, Mexico and Colombia. Research shows intellectual production is more focused on academia.

Conclusions: Trends of education at work in Latin America are oriented for several segments, however, two convergences stand out: in one of the segments, focus is on technical training, and in the other one, there are favored the precepts of permanent education, with the intention of bringing theory and practice together, as well as the relationship between academia and services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Anildo Anacleto da Silva, Universidade Federal de Santa Maria Estao do Rio Grande do Sul Brasil

OBJETIVO: El objetivo del presente estudio es poner de relieve las tendencias de la educación en el trabajo de la enfermería en América Latina.

METODOLOGÍA: Es una investigación de carácter cualitativo, exploratoria y documental, realizada a partir de la revisión de 18 revistas, 299 ejemplares, 3310 resúmenes y sus palabras claves, además del análisis de 70 artículos completos de 7 países de América Latina.

RESULTADOS: La investigación muestra que las actuales tendencias de la educación en el trabajo están experimentando cambios en las concepciones, las cuales trascienden el aspecto técnico de propuestas más amplias, especialmente en países como Brasil, México y Colombia. El estudio muestra que la producción intelectual está más centrada en el mundo académico.

CONCLUSIONES: En América Latina, las tendencias de la educación en el trabajo están dirigidas a diferentes segmentos, sin embargo, se pueden destacar dos convergencias: en uno de los segmentos, la dirección está centrada en la formación técnica, y en el otro, se privilegian los preceptos de la educación permanente para aproximar la teoría y la práctica, así como  la relación academia y servicios.

Vânia Marli Schubert Backes, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem

Mestre em Educação

Doutora em Enfermagem

Marta Lenise Prado, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem

Doutora em Enfermagem

Published
28-03-2014
How to Cite
[1]
da Silva, L.A.A. et al. 2014. Education in nursing work in Latin America. Global Nursing. 13, 2 (Mar. 2014), 346–383. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.13.2.165401.