Level of Stress and Coping Strategies used by Students of the Bachelor of Nursing
Abstract
Objective: Determine the relationship between the stress level and the coping strategies used by students of the Bachelor’s Degree of Nursing in institutions of higher education of Ciudad Obregón, Sonora.
Methodology: Descriptive and correlational study; the population was comprised by 250 students whose age ranged from 18 and 46 years. Data was collected through a questionnaire of sociodemographic characteristics, the perceived stress level instrument, and the Brief COPE questionnaire.
Results: 74.4% of the sample was comprised by women and 25.6% by men. It was found that both genders had a moderate level of stress (78%), in terms of the coping strategies most frequently used by the students, the emotional active coping was the one found. The correlation analysis was performed using Pearson's chi-square non-parametric test (x2) to probe the existence of relationship between the stress level and coping strategies (p=0.67). Based on the results of x2 (p=0.067), an additional analysis was carried out separating the categories of each one of the variables of study; Pearson’s test was used to find a significant correlation between low stress level and active emotional coping strategy (p=0.27) and between high stress level and avoidance emotional coping strategy (p=-0.01).
Conclusions: The highest levels of stress are manifested by students who study only theoretical subjects. It is suggested the implementation of interventions related to the adequate management of stress.
Downloads
References
(1) López-Medina IM, Sánchez-Criado V. Percepción del estrés en estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Enfermería Clínica. 2005; 15(6): 307-313.
(2) Cuatrecasas G. Estrés y dolor crónico: una perspectiva endocrinológica. Reumatol Clin. (2009); 5(S2):12-14.
(3) Caldera JF, Pulido BE, Martínez MG. Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. Revista de Educación y Desarrollo. 2007; 7:77-82.
(4) Organización Mundial de la Salud, OMS: La inversión en el tratamiento de la depresión y la ansiedad. Internet. Consultado 08 may 2018. Disponible en: https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2016/depression-anxiety-treatement/es/
(5) Zryewskyj T, Davis L. Sources of stress in third year baccalaureate nursing students. AARN News Lett. 1987 Mar;43(3):24-5. PMID: 3646825.
(6) Betancourt, A., Hernández, A. y Suárez, J. El Estrés. Trabajo de investigación. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo; 2006.
(7) Martín, I. Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología Colegio Oficial de Psicología. 2007; 25(1): 87-99.
(8) Rosenzweig & Leiman. Psicología Fisiológica. McGraw-Hill; 1992.
(9) Moral J, Cázares F. Validación de la Escala de Estrés Percibido (PSS-14) en la población de dentistas colegiados de Monterrey. Ansiedad y Estrés. 2014; 20(2-3): 193-209.
(10) Schnider KR, Elhai JD, Gray MJ. Coping style use predicts posttraumatic stress and complicated grief symptom severity among college students reporting a traumatic loss. Journal of Counseling Psychology. 2007; 54(3): 344-350. https://doi.org/10.1037/0022-0167.54.3.344
(11) REGLAMENTO de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Disponible en: http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/compi/rlgsmis.html
(12) Convenio de Oviedo. Disponible en: http://www.bioeticanet.info/documentos/Oviedo1997.pdf
(13) INEGI. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Intercensal (2015). Disponible en : http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/promo/eic_2015_presentacion.pdf
(14) Di-Colloredo C, Aparicio D, Moreno J. Descripción de los estilos de afrontamiento en hombres y mujeres ante la situación de desplazamiento. Psychologia. Avances de la disciplina. 2007; 1(2): 125-156.
(15) Rivas V, Jiménez C, Méndez H, Cruz M, Magaña M, Victorino A. Frecuencia e Intensidad del Estrés en Estudiantes de Licenciatura en Enfermería de la DACS. Horizonte Sanitario. 2014; 13(1): 162-169.
(16) Cornejo M, Lucero M. Preocupaciones vitales en estudiantes universitarios relacionados con bienestar psicológico y modalidades de afrontamiento. Fundamentos en Humanidades. 2005; 6(12): 143-153.
(17) Moreano, L. Estilos de personalidad y estrategias de afrontamiento en adolescentes universitarios. Tesis para optar por el Título de Licenciada en Psicología con mención en Psicología Clínica. Lima-Perú. 2006.
(18) Torrejón C. Ansiedad y afrontamiento en universitarios migrantes. Tesis para optar por el título de Licenciada en Psicología con mención en Psicología Clínica. PUCP, Lima-Perú. 2011.
(19) Caldera JF, Pulido BE, Martínez MG. Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos [Versión electrónica]. Revista de Educación y Desarrollo. 2007; 7: 77-82.
(20) Chang, E.C. Optimismo disposicional y evaluación primaria y secundaria de un factor estresante: Controlar las influencias y las relaciones de confusión con el afrontamiento y el ajuste psicológico y físico. Revista de Personalidad y Psicología Social. 1998; 74: 1109-1120.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.