School nursing: contents and perceptions about its relevance in the inclusive schools
Abstract
Introduction: The School Nursing service has existed in many countries around the world for decades. In Spain, the presence of Nursing in schools is isolated and not uniformly regulated. The promotion of health and Health Education plays a key role in students’ current health.
Objective: To determine experts’ degree of consensus on public and child and youth health in terms of aspects related to School Nursing, with the aim of establishing the priority contents that should be developed in the care giving function and in Health Education.
Materials and methods: A two-round prospective study with a qualitative approach (the Delphi method), based on a sample of 17 experts. An online baseline questionnaire was prepared, asking for opinions and proposals on School Nursing. The second round included the response percentages and proposals subject to prioritization by means of expert assessment and consensus.
Results: Most endorse some type of physical presence of nurses in schools, which would contribute to improving educational inclusion and attention to diversity. Its role in the promotion of health and prevention, early identification of diseases, and attention to mental health is pointed out.
Conclusions: The school environment should be taken into account as a new and differentiated operating environment for Nursing. Nursing staff becomes a necessary innovation agent in school health, looking after the entire educational community (students, teachers and family).
Downloads
References
Gallego de Pardo GP. Una estrategia de enfermería escolar en la promoción de la salud y prevención de la enfermedad. Aquichan [edición electrónica]. Oct 2003 [consultado 12 oct 2017]; 3 (3): 42-7. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74130307
González García N, López Langa N. Antecedentes históricos y perfil de la enfermera escolar. Metas de Enfermería. Sep 2012; 15 (7): 50-4.
Nasser Laaoula AO. La Enfermería Escolar: Una necesidad sentida. Almería: Universidad de Almería. Repositorio Universidad de Almería. Dic 2011. Disponible en: http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/466/La_enfermeria_escolar_una_necesidadsentida_Nasser_Laaoula_Ossama.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
López Gutiérrez I. Registro de intervenciones asistenciales de la enfermera escolar. Metas de Enfermería. Oct 2014; 17 (8): 55-9.
Guallart Samaniego P, Alemán Alcázar A, López Bonilla C, et al. Salud, Jóvenes y Enfermería Escolar. Una Revisión Bibliográfica. Paraninfo Digital. Nov 2014; 20.
Sánchez Moñino T. Educación para la salud en centros docentes no universitarios. La Figura del Profesional Sanitario en los Centros de Enseñanza: Enfermería Escolar. Enfermería Global [edición electrónica]. May 2005 [consultado 12 oct 2017]; 4 (6): [aprox. 2 p.]. Disponible en: http://revistas.um.es/eglobal/article/download/530/544.
Domínguez Aurrecoechea B. Educación para la salud en el ámbito escolar. En: AEPap (Asociación Española de Pediatría de Atención Primaria) ed. Taller de Educación para la salud en el ámbito escolar. Curso de Actualización Pediatría 2006. Madrid: Exlibris Ediciones. 2006. p. 187-200. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/educacion_salud_escuela.pdf
Riquelme Pérez M. Educación para la salud escolar. En: AEPap (Asociación Española de Pediatría de Atención Primaria) ed. Taller de Educación para la salud en el ámbito escolar. Curso de Actualización Pediatría 2006. Madrid: Exlibris Ediciones. 2006. p. 185-6. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/educacion_salud_escuela.pdf
Martínez Valero RM. Educación para la salud en los colegios por enfermeros. Investigación & cuidados. Ene-Abr 2015; 13 (32): 32-4.
Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. 1ª Conferencia Internacional sobre promoción de la salud. Canadá (1986). Salud Publica Educ Salud [edición electrónica]. 2001[consultado 12 oct 2017]; 1 (1): 19-22. Disponible en: http://mpsp.webs.uvigo.es/rev01-1/Ottawa-01-1.pdf
Organización Mundial de la Salud. Declaración de Yakarta sobre Promoción de la Salud en el siglo XXI. Cuarta Conferencia Internacional sobre Promoción de la Salud: Nueva era, nuevos actores: Adaptar la Promoción de la Salud al siglo XXI. Yakarta República de Indonesia: Organización Mundial de la Salud. 21-25 jul 1997. Disponible en: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/jakarta/en/hpr_jakarta_declaration_sp.pdf.
Asociación Madrileña de Enfermería en Centros Educativos (AMECE). Perfil de Enfermería Escolar. Madrid: Asociación Madrileña de Enfermería en Centros Educativos. 2010. Disponible en: http://www.amece.es/images/perfil.pdf
Millán Sáez AB. Actuación de Enfermería en un Colegio de Educación Especial, Enfermería: elemento clave. Investigación & Cuidados [edición electrónica]. 2007 [consultado 12 oct 2017]; 5 (10): 6-14. Disponible en: http://www.bibliotecadigitalcecova.com/contenido/revistas/cat4/pdf/Revista_Investigacion_y_Cuidados_N10.pdf
Llada Suárez R, Del Fresno Marqués L. Una aproximación rigurosa a la Enfermería Familiar y Comunitaria en el Servicio Nacional de Salud británico. La eficiencia como prioridad. RqR Enfermería Comunitaria (Revista SEAPA) [edición electrónica]. 2014 [consultado 12 oct 2017]; 2 (3): 24-35. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5037328
Asociación Madrileña de Enfermería en Centros Educativos (AMECE). Competencias de Enfermería Escolar. Madrid: AMECE. 2015. Disponible en: http://www.codem.es/Adjuntos/CODEM/Documentos/Informaciones/Publico/2a572c87-f198-4fbf-b327-1d8d4aece026/5C1B7237-DD0C-4891-8066-60BD01570087/ec90aaac-9ca8-4712-9e81-df61619f3e43/ec90aaac-9ca8-4712-9e81-df61619f3e43.pdf
Ruiz Alcalá C, García Marina MC, González García N. Gestión de un servicio de Enfermería Escolar. Metas de Enfermería. 2012; 15 (8): 50-5.
Reguant Álvarez M, Torrado Fonseca M. El método Delphi. Revista d’Innovació i Recerca en Educació [edición electrónica]. 2016 [consultado 12 dic 2017]; 9 (1): 87-102. Disponible en: http://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/download/reire2016.9.1916/18093
Varela-Ruiz M, Díaz-Bravo L, García-Durán R. Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación en Educación Médica [edición electrónica]. 2012 [consultado 12 dic 2017]; 1 (2): 90-5. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/sites/all/archivos/V1Num02/07_MI_DESCRIPCION_Y_USOS.PDF
Díez Fernández T, Gómez Carrasco JA, Casas Martínez F, et al. ¿En qué medida es la enfermería escolar una necesidad sentida por los padres de los niños escolarizados en enseñanza primaria? Enfermería Clínica [edición electrónica]. 2001 [consultado 12 dic 2017]; 11 (2): 72-9. Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-clinica-35-articulo-en-que-medida-es-enfermeria-S1130862101736911.
Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Los estilos de vida y la salud de los adolescentes españoles a lo largo de la primera década del milenio. Sevilla: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. 2013. Disponible en: http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/estudioHBSC/docs/Comparativo2002a2010/Comparativo2002_2006_2010.pdf
Ministerio de educación, política social y deporte, Ministerio de Sanidad y Consumo. Informe: Diagnóstico de situación sobre avances conseguidos, necesidades y retos en promoción y educación para la salud en la escuela en España. Madrid: Ministerio de Sanidad de Consumo. 2008. Disponible en: http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/docs/DiagnosticoSituacionEscuela.pdf
Davó-Blanes MC, García de la Hera M, La Parra D. Educación para la salud en la escuela primaria: opinión del profesorado de la ciudad de Alicante. Gac Sanit [edición electrónica]. 2016 [consultado 20 feb 2018]; 30 (1): 31-6. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2015.07.008
Mompeán Torrecillas PJ, Loba Abenza MV, Martínez García AV, et al. Educación para la salud en la etapa escolar como reto para docentes y sanitarios. Paraninfo Digital. 2017; 27: [aprox. 5 p.].
Santos Rego MA (Ed.). El poder de la familia en la educación. Madrid: Síntesis; 2015. 260 p.
Herrera Librero C, De Diego Cordero R. Importancia de la enfermería escolar en España. Paraninfo Digital. 2015; 22: [aprox. 5 p.].
Fernández-Morante C, Cebreiro López B, Fernández de la Iglesia JC, et al. Career counselling for childhood cancer survivors: a research study. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela. 2016.
Lima-Serrano M, Martínez-Montilla JM, Guerra-Martín MD, et al. Factores relacionados con la calidad de vida en la adolescencia. Gac Sanit [edición electrónica]. 2018 [consultado 1 mar 2018]; 32 (1): 68-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.06.016
Costa Gueterres E, de Oliveira Rosa E, da Silveira A, et al. Educación para la salud en el contexto escolar: estudio de revisión integradora. Enfermería global [edición electrónica]. 2017 [consultado 20 feb 2018]; 16 (46): 464-99. Disponible en: http://revistas.um.es/eglobal/article/view/235801/210221
García Dueñas P, Cuesta del Amo M, González García N. Examen de salud básico en un servicio de Enfermería Escolar. Metas de Enfermería. 2012; 15 (9): 50-6.
Ministerio de Educación, política social y deporte, Ministerio de Sanidad y Consumo. Criterios de calidad para el desarrollo de proyectos y actuaciones de promoción y educación para la salud en el sistema educativo. Guía para las administraciones educativas y sanitarias. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. 2008. Disponible en: http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/docs/criteriosCalidad2MSC_MEC
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.