School nursing: contents and perceptions about its relevance in the inclusive schools

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.18.4.344611
Keywords: School Nursing, Health Education, Nursing Education Research, School health, Public Health

Abstract

Introduction: The School Nursing service has existed in many countries around the world for decades. In Spain, the presence of Nursing in schools is isolated and not uniformly regulated. The promotion of health and Health Education plays a key role in students’ current health.
Objective: To determine experts’ degree of consensus on public and child and youth health in terms of aspects related to School Nursing, with the aim of establishing the priority contents that should be developed in the care giving function and in Health Education.
Materials and methods: A two-round prospective study with a qualitative approach (the Delphi method), based on a sample of 17 experts. An online baseline questionnaire was prepared, asking for opinions and proposals on School Nursing. The second round included the response percentages and proposals subject to prioritization by means of expert assessment and consensus.
Results: Most endorse some type of physical presence of nurses in schools, which would contribute to improving educational inclusion and attention to diversity. Its role in the promotion of health and prevention, early identification of diseases, and attention to mental health is pointed out.
Conclusions: The school environment should be taken into account as a new and differentiated operating environment for Nursing. Nursing staff becomes a necessary innovation agent in school health, looking after the entire educational community (students, teachers and family).

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Author Biographies

Alba Martínez Santos, phd student, Universidad de Santiago de Compostela

Alba-Elena Martínez-Santos. Contratada Predoctoral (Beca de Formación del Profesorado Universitario –FPU-). Personal Investigador del Programa de Doctorado Interuniversitario en Equidad e Innovación en Educación. Departamento de Pedagogía y Didáctica. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidade de Santiago de Compostela (USC). Miembro del grupo de Investigación en Tecnología Educativa (Tecnoeduc). Fue miembro del grupo de investigación en pediatría GENVIP durante más de año y medio, dirigido por el Doctor Martinón Torres, y en el que se desarrollaban 7 proyectos europeos simuntaneamente. Actualmente colabora con el Departamento de Enfermería de la USC.

Realiza su investigación en diferentes "topics" como enfermería escolar, conocimiento de enfermería sobre heridas crónicas, hemodonación, e-inclusión, educación para la salud y calidad de vida en el cáncer infantil.

Eva Tizón Bouza, Phd, Servicio Gallego de Salud

Complejo Hospitalario Universitario de Ferrol (Servizo Galego de Saúde –SERGAS-). Colaboradora/miembro consultivo de diferentes fundaciones a nivel nacional. Tutora de prácticum universitario. Sus principales líneas de investigación se basan en la educación para la salud, promoción de la salud, salud pública y salud de la mujer.

Carmen Fernández-Morante, Phd, Universidad de Santiago de Compostela

Carmen Fernández-Morante. Profesora Titular de la USC. Decana de la Facultad de Ciencias de Educación de la USC. Investigadora Principal del grupo de investigación de Tecnología Educativa (Tecnoeduc). Departamento de Pedagogía y Didáctica. Facultad de Ciencias de la Educación (USC). Realiza su investigación principalmente en e-inclusión e igualdad de de acceso y participación en la escuela, e-learning e incorporación de las TIC en las instituciones educativas; siendo investigadora principal y coordinadora de diferentes proyectos europeos sobre educación y salud, algunos de ellos premiados a nivel internacional.

Lorena Casal Otero, Phd, Universidad de Santiago de Compostela

Lorena Casal Otero. Profesora Ayudante de Doctor de la USC. Miembro del grupo de investigación de Tecnología Educativa (Tecnoeduc). Departamento de Pedagogía y Didáctica,  Facultad de Ciencias de la Educación (USC). Realiza su investigación principalmente en e-learning, posibilidades educativas de las TIC y tecnologías educativas adaptadas al género o situaciones de salud.

Beatriz Cebreiro, Phd, Universidad de Santiago de Compostela

Beatriz Cebreiro. Profesora Titular de la USC. Coordinadora de Grado de Pedagogía. Directora e Investigadora Principal del grupo de investigación de Tecnología Educativa (Tecnoeduc). Departamento de Pedagogía y Didáctica. Facultad de Ciencias de la Educación (USC). Realiza su investigación principalmente en e-inclusión e igualdad de de acceso y participación en la sociedad del conocimiento, e-learning e incorporación de las TIC en las instituciones educativas; siendo investigadora principal y coordinadora de diferentes proyectos europeos sobre educación y salud, algunos de ellos premiados a nivel internacional como "E-hospital" o "Create Your Future". 

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Published
18-09-2019
How to Cite
[1]
Martínez-Santos, A.-E. et al. 2019. School nursing: contents and perceptions about its relevance in the inclusive schools. Global Nursing. 18, 4 (Sep. 2019), 291–323. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.18.4.344611.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH