Narrative strategy for an approach to the process of death

Authors

  • Montserrat Guillaumet Escola Universitària d'Infermeria Sant Pau. Adscrita a la Universitat Autónoma de Barcelona (UAB)
  • Gemma Amorós
  • Adelaida Ramos
  • Beatriz Campillo
  • Mª Antonia Martínez Momblan
DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.17.1.260491
Keywords: Experiential Learning, Death, Nursing Students, Reflective Practice

Abstract

Objectives: Based on teaching experience of reflective practice, we aim to explore the description about personal experiences around death in second degree nursing students. We intend to understand the environment process of death, and its importance in nursing care.
Methods: Qualitative study with a hermeneutic phenomenological approach. Participants in this study were students of “Therapeutic communication” recruited in the classroom, during the 2nd lesson of the subject. Participation was voluntary and each student could choose between 4 different topics. Data was collected using reflective writing. The texts were analyzed using qualitative content analysis with semantic approach.
Results: Several units of meaning were identified and subsequently grouped in 8 categories where 6 different topics emerged: Impact of the notice; Farewell; Evocation; Coping; Beliefs and values; Personal growth.
Conclusions: Raising awareness of own experiences in the process of death can help to define relevant aspects that may improve professional care. The recognition of the behaviors observed during the grieving process contributes to optimize the sensitive accompaniment of people in processes around death. The pedagogical chronicle, as a teaching strategy, is useful in nursing education given that allows the comprehension of the significance and impact of complex situations. Reflection on the lived experiences and contrasting them with the literature allows guiding the process of comprehensive care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Colell Brunet R, Otero M D, Limonero García J T, Actitudes y emociones en estudiantes de enfermería ante la muerte y la enfermedad terminal. Investigación en Salud [Internet]. 2003 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14250205. Consulta: 4 diciembre 2015.

Torralba F. Planta cara a la mort. Badalona: Ara Llibres; 2008.

Cabrera M, Sales P. Vulnerabilidad en los cuidados paliativos.

En: Boladeras M. Bioética: Justicia y Vulnerabilidad. Cánoves i Samalús:Proteus; 2013. p.255-270.

Bayés R. Psicología del sufrimiento y de la muerte. Anuario de Psicología [Internet]. 1998; 29 (4): 5-17. Disponible en: http://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8908/11252. Consulta: 10 diciembre 2015.

Aradilla-Herrero A, Tomás-Sábado T. Efectos de un programa de educación emocional sobre la ansiedad ante la muerte en estudiantes de enfermería. Enferm Clin. 2006;16(6):321-6.

van der Wath AE, du Toit PH. Learning end-of-life care within a constructivist model: Undergraduate nursing students’experiences. Curationis [Internet]. 2015; 38(2), Art. #1537. Disponible en: http://www.repository.up.ac.za/dspace/bitstream/handle/2263/50508/VanDerWath_Learning_2015.pdf?sequence=1.Consulta: 20 mayo 2016.

Barceló T.Las actitudes básicas rogerianas en la entrevista de relación de ayuda. (Internet) Miscelánea Comillas [Internet]. 2012; 70(136):123-160. Disponible en: http://bibliotecaparalapersona-epimeleia.com/greenstone/collect/ecritos2/index/assoc/HASHdacd.dir/doc.pdf. Consulta: 22 enero 2016.

Valverde C. Enfermería centrada en los significados del paciente: la importancia de la filosofía para enfermería. Norte de salud mental, 2007, 28; 8-15.

Alonso C, Gallego D, Honey P. Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Mensajero; 1994.

González ML, Marchueta J, Vilche EA. Modelo de aprendizaje experiencial de Kolb aplicado a laboratorios virtuales en Ingeniería en Electrónica. [ponencia] Cátedra de Dispositivos Electrónicos A y B, Facultad de Ingeniería, U. N. L. P.Disponible en: http://www.unlp.edu.ar/uploads/docs/modelo_de_aprendizaje_experiencial_de_kolb_aplicado_a_laboratorios_virtuales_en_ingenieria_en_electronica_gonzalez_y_otros_.pdf Consulta: 3 septiembre de 2015.

Andresen L, Boud D, Cohen R. Experience-based learning.

Chapter published in Foley, G. (Ed.). Understanding Adult Education and Training .2ª ed. Sydney:Allen & Unwin, 225-239. Disponible en: http://complexworld.pbworks.com/f/Experience-based%20learning.pdf. Consulta: 3 septiembre de 2015.

Rivera M S, Herrera L M, Fundamentos fenomenológicos para un cuidado comprensivo de enfermería. Texto & Contexto Enfermagem [Internet] 200615158-163. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71414366019. Consulta: 15 de marzo de 2016.

van Manen M. Researching Lived Experience. Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. 2ª ed. London (Canada): The Althouse Press; 1997.

Amezcua M, Gálvez Toro A. Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Rev Esp Salud Pública 2002; 76:423-436.

Gómez Mendoza, MA. Análisis de contenido cualitativo y cuantitativo: Definición, clasificación y metodología. Revista de ciencias humanas [Internet]. 1999, 20. Disponible en: http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev20/gomez.htm. Consulta: 9 diciembre 2015.

Kübler-Ross E.On Death and Dying: What the Dying Have to Teach Doctors, Nurses, Clergy and Their Own Families. Scribner: Nueva York; 1969.

Busquet X, Valverde E. Vivir el morir. Un difícil aprendizaje. Lleida:Milenio;2004.

Lorente Guerrero E. Acompañar en el proceso de morir: un hermoso regalo. Metas de Enferm.2008; 11(4):68-70.

Fernández AR. El sentir enfermero ante la muerte de un ser querido. Invest Educ Enferm. 2010; 28(2): 267-274.

Watson J. Le caring. Seli Arslan: Paris; 1998.

Murrain Knudson E. La enfermería y la muerte. P&B 2005; 9(24):101-104.

Boladeras M. Vivir con justicia el proceso de morir. En: Boladeras M, (Ed).Bioética:justicia y vulnerabilidad. Cànoves i Samalús:Proteus;2013. p.211-232.

Smith MK. David A. Kolb on experiential learning. The encyclopedia of informal education. [Internet] 2001, 2010 Disponible en: [http://infed.org/mobi/david-a-kolb-on-experiential-learning/. Consulta: 9 enero 2016.

McAllister M, John T, Gray M, Williams L, Barnes M, Allan J, Rowe J. Adopting narrative pedagogy to improve the student learning experience in a regional Australian university. Contemp Nurse. 2009; 32(1-2):156-165.

Wood PJ. Historical Imagination, narrative learning and Nursing Practice: Graduate Nursing Students’reader responses to a nurse’s storytelling from the past. Nurse Educ Pract. 14(5): 473-478.

Published
30-12-2017
How to Cite
[1]
Guillaumet, M. et al. 2017. Narrative strategy for an approach to the process of death. Global Nursing. 17, 1 (Dec. 2017), 185–210. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.17.1.260491.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH