Transition to adulthood in vulnerable youngsters. Impact of a socio-community intervention in the district of Las Remudas, Gran Canaria, Spain
Abstract
This study analyzes the case of a vulnerable neighbourhood where a socio-community intervention was developed between 2002 and 2012, in order to improve health and quality of community life, especially amongst young population.The aim of this study was to determine the biographical experience of young people and inquire about the influence of intervention in their life trajectories.
Methodology: From a qualitative perspective, through participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis, a reflection is presented on the social efficacy and perceived benefits of intervention in the community.
The results show a significant and positive impact on social cohesion and community convivence. As regards young people, a change in orientation of some individuals’ life paths is recognized, thus avoiding exclusion, with a clear improvement in their relational environment and self-esteem and showing the development of social skills that have helped their transition into adulthood.
Conclusion: This article invites reflection on the effectiveness of interventions aimed at social change, their sustainability over time and their limitations. It is a proposal, based on a real example, for the application of social and health policies aimed at socially disadvantaged youth.
Downloads
References
Martín Criado E. Producir la juventud. Buenos Aires: Itsmo, S.A.; 1998.
Manheim K. El problema de las generaciones. REIS [internet]. 1993 [acceso 16 de diciembre de 2015]; 62: 193-242. Disponible en: http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_062_12.pdf
Bourdieu,P. La distinción. Madrid: Grupo Santillana, S.A.; 1998.
Margulis M, Urresti M. La juventud es más que una palabra. Buenos Aires: Biblos; 1996.
Casal et al. Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers [internet]. 2011 [acceso 2 de diciembre de 2015]; 96(4): 1139-1162. Disponible en: http://ddd.uab.cat/pub/papers/02102862v96n4/02102862v96n4p1139.pdf
Dávila O. Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última década [internet]. 2005 [acceso 10 de diciembre de 2015]; 21: 83-104. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362004000200004
Parrilla A, Gallego C y Morín A. El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación [internet] 2010. [acceso 16 diciembre de 2015]; 351:211-233. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re351/re351_09.pdf
Saraví A. Transiciones vulnerables, juventud, desigualdad y exclusión en México. México D.F: CIESAS; 2009.
Bendit R, Stokes D. Jóvenes en situación de desventaja social y las necesidades de una juventud vulnerable. Estudios de Juventud [internet] 2006. [acceso 2 de diciembre de 2015]; 65:11-29. Disponible en: http://www.injuve.es/sites/default/files/tema7.pdf
Smith GR. Health disparities: What can nursing do? Policy, Politics, & Nursing Practice [ìnternet] 2007. [acceso18 de noviembre de 2015]; 8(4): 285-291. Disponible en: http://ppn.sagepub.com/content/8/4/285.abstract
Franco S, Jaramillo D, Hernández M. La Promoción de la salud y la seguridad social [internet]. Foros sobre promoción de la salud en la seguridad social. Bogotá: Instituto de Seguros Sociales. Corporación salud y desarrollo; 1995. [acceso 18 de noviembre de 2015]. Disponible en: https://www.u-cursos.cl/medicina/2008/1/MSOCMED2/1/material_docente/bajar?id_material=166852
Melendro M. Nuevas tendencias en intervención socioeducativa con adolescentes y jóvenes en dificultad social [internet]. En: Mª Carmen Ortega Navas (coord). El valor de la educación. Madrid: Universitas; 2012; 595-610.
Oña JM. Efectos y resultados de un proyecto de educación de calle con jóvenes en riesgo de exclusión social. Documentación social [internet] 2011. [acceso 20 diciembre de 2015]; 160:233-262. Disponible en: http://docplayer.es/19907377-Efectos-y-resultados-de-un-proyecto-de-educacion-de-calle-con-jovenes-en-riesgo-de-exclusion-social.html
Santibañez R, Martínez A (coords). Intervención comunitaria con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona: Graó; 2013.
Úcar X, Segarra J, Mas Ll. Investigación participativa para crear un plan de juventud en una comunidad local. RES [internet] 2008. [acceso 20 de diciembre de 2015]; 39:91-112 Disponible:http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/175773/371541
Obra Social “la Caixa” [sede web]. Barcelona: la Caixa.org; 2016. Interculturalidad y cohesión social. [acceso 19 de julio de 2016]. [2 pantallas]. Disponible en: https://obrasociallacaixa.org/es/pobreza-accion-social/interculturalidad-y-cohesion-social/proyecto-de-intervencion-comunitaria-intercultural/que-hacemos
Gobierno de Canarias. Buenas prácticas de intervención social con jóvenes en ámbitos de diversidad social y cultural [internet]. Tenerife: Consejería de Bienestar Social, Juventud y Vivienda. Dirección General de Juventud, 2011. [acceso 10 de octubre de 2015]. Disponible en:http://www.juventudcanaria.com/opencms8/export/sites/juventudcanaria/multimedia/documentos/programas/publicaciones/buenas_practicas.pdf
Villasante T et al. Retrato de chabolista con piso. Madrid: Instituto de la Vivienda; 1989.
Wacquant L. Tres premisas nocivas en el estudio del gueto norteamericano. Revista Invi [internet] 2013. [acceso18 de noviembre 2015]; 28: 165-187. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-83582013000300006
Marchioni M. Comunidad, Participación y desarrollo: teoría y metodología de la intervención comunitaria. Madrid: Editorial Popular; 1999.
Santana A. Dos barrios hablan. Las Remudas y La Pardilla. Las Palmas de Gran Canaria: Tapizca; 2005.
Taylor S., Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós; 1987.
Bourdieu P. La miseria del mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura; 1999.
Giddens A. Las nuevas reglas del método sociológico: Crítica positiva de las sociologías comprensivas. Madrid: Amorrortu; 1987.
Kessler G., Dimarco S. Jóvenes, policía y estigmatización territorial en la periferia de Buenos Aires. Espacio Abierto [internet] 2013. [acceso 12 de enero de 2016]; 2(22):221-243. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12226914003
Santana, A. “Las Remudas: la ley de la selva”. Diario de Las Palmas. 8 de mayo de 1979; local: 8.Archivo de prensa digital “Jable”. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
Martínez N, Ruiz-Callado R. Promoción de salud para la generación de entornos saludables en un barrio vulnerable: el caso de Las Remudas, Gran Canaria. Enfermería Comunitaria [internet] 2015. [acceso16 de enero de 2016];11(1).Disponible en: www.index-f.com/comunitaria/v11n1/ec9848.php
Puig JM et al. Aprendizaje-servicio y educación para la ciudadanía. Revista de Educación [internet], número extraordinario 2011. [acceso: 24 de julio de 2016]; 357: 45-67. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2011/re2011_03.pdf
Brunet I, Pizzi A, Valls F. Condiciones de vida y construcción de identidades juveniles. El caso de los jóvenes pobres y excluidos en España. Revista Mexicana de Sociología [internet] 2013. [acceso 6 de diciembre de 2015]; 75 (4): 647-674. Disponible en: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rms/article/view/42271
Cano A. Jóvenes y efecto barrio. Un estudio comparativo de Barcelona y Milán. RASE[internet] 2012. [acceso 25 de noviembre de 2015]; 5(2):138-152. Disponible en:http://www.ase.es/rase/index.php/RASE/article/view/289
Reutter L., Kushner K. Health equity through action on the social determinants of health: taking up the challenge in nursing. Nursing Inquiry [internet] 2010. [acceso18 de noviembre de 2015]; 17(3): 269-280. Disponible en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1800.2010.00500.x/abstract
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.