Is violence a socialization root in French secundary schools?

Authors

  • Viviane Albenga Laboratoire Présage (Fondation Nationale des Sciences Politiques)
  • Marie-Carmen Garcia Université Paul Sabatier-Toulouse III Faculté des Sciences du Sport et du Mouvement Humain 118 route de Narbonne F-31062 Toulouse cedex 09
Keywords: gender, school violence, heterosexual norm, sexual education

Abstract

This paper analyses the control of love relationships between pupils within school institution through two complementary angles of approach : through the practises and representations of headmasters on the one hand ; and through the implementation of institutional measures targeting sexism on the other one. We will first focus on the differences in the way the control is exerted on girls and boys regarding the handling  of violence and the sexualisation of relationships, which tends to make young girls reponsible for the peacefulness of the relationships. Then we will show how the prevention of domestic violence tends to institute heterosexual domesticity as the norm of love and sexual relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Albenga, Laboratoire Présage (Fondation Nationale des Sciences Politiques)

Viviane Albenga realizó una tesis en 2009 en l’Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (Paris) cuyo título fue «Lecteurs, lectures: des trajectoires de genre», en el seno del programa EGERA. Contribuye actualmente al diagnóstico de las desigualdades sexuadas en las carreras universitarias. También participa en la construcción de nuevos indicadores para medir tanto las resistencias a la igualdad de género como la puesta en ejecución efectiva de esta igualdad.

Marie-Carmen Garcia, Université Paul Sabatier-Toulouse III Faculté des Sciences du Sport et du Mouvement Humain 118 route de Narbonne F-31062 Toulouse cedex 09

Catedratica de sociologia (Full profesor)
Directora Adjunta del équipo de investigacion «Sports, Organisations, Identités»/PRISSMH
Co-responsable de al Red Arpège (Estudios de genero de la Universidad de Toulouse)

Marie-Carmen Garcia realizó su tesis sobre la producción de la identidad nacional catalana en l’Université Lumière-Lyon 2 en 1994. Este trabajo ha sido publicado en 1998 bajo el título L’identité nationale catalane (L’Harmattan). Después, estudió los procesos de institucionalización del hip hop en Francia, el universo del circo contemporáneo, las formas contemporáneas de feminismo así como las violencias vinculadas al género en medio escolar. La variedad de sus terrenos responde a un interrogatorio general sobre los modos de socializaciones secundarias, dentro de instituciones.

Published
30-04-2015
How to Cite
Albenga, V., & Garcia, M.-C. (2015). Is violence a socialization root in French secundary schools?. Applied Sociology Working Papers, (5). Retrieved from https://revistas.um.es/dtsa/article/view/213381