UN-OFFICIAL POLITICAL THEATRE IN SCOTLAND: FIGHTING HEGEMONY IN LYNDSAY'S "ANE SATYRE OF THE THRIE ESAITIS" AND McGRATH'S "THE CHEVIOT, THE STAG, AND THE BLACK, BLACK OIL"
Keywords:
Hegemony, authority, ideology, subject, interpellation, subversion, repression, unofficial knowledge, political agenda and agitation propaganda theatreAbstract
When subversiveness enters the theatrical domain it becomes a powerful weapon to redirect the masses and to display certain unofficial knowledge(s) which have been to some exent, implicit, hidden oi-disguised under false appearances, thus becoming distorted. Political theatre aims at criticising from within the flaws of society at a particular moment in time and the abuses of those in power by means of providing their own version of what is “officially” accepted. Lindsay’s “An Satyre of the Three Estaitis” and McGrath’s “The Cheviot, the stag and the Black, Black Oil” are examples of some sort of political or “agit-pop” theatre emerged in two different periods of political, social and cultural upheaval in Scotland. In comparing both plays. I will show how these two Scottish plays depict the ways in which subversion enters the stage to undermine authority and how “unofficial” performances provide audiences with different portrayals of a same reality.Downloads
Issue
Section
License
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.