The trascendental echo of a long poem: the wounded voice in "Gran fuga", de Alfonso Canales

Authors

  • Antonio Díaz Mola Universidad de Málaga
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.642591
Keywords: Gran fuga, Alfonso Canales, exegesis, long poem, poetics

Abstract

The aim of this article is to show the strong philosophical charge that exists in Gran fuga, a long poem where Alfonso Canales offers a resounding uneasiness before the unpostponable evidence of the passage of time. Thus, from the contemplative aesthetics of Alfonso Canales, we will try to strengthen the idea that poetry and philosophy form a knot of solidary relations that project the poem towards an introspective reflection. The ontological importance of being, at this point, is essential for a solid literary exegesis. Hence the importance of relying on Filosofía y poesía, by María Zambrano, as a reference work to critically break down the different stanzas in which the poet's wounded voice is assumed as a reflective transcendental echo. Finally, it seems fundamental to us to link such transcendence to the validity of the extended poem as a poetic model of deep complexity and objectification of thought.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    152
  • .pdf (Español (España))
    23

References

Alonso, Amado. (1977): Materia y forma en poesía. Barcelona: Gredos.

Baena, Enrique (2004): El ser y la ficción. Teorías e imágenes críticas de la literatura. Barcelona: Anthropos.

Baena, Enrique (2010): Umbrales del imaginario. Ensayos de estética literaria en la modernidad. Barcelona: Anthropos.

Baena, Enrique (2021): Los poetas y el espíritu del tiempo. Aspectos críticos del devenir creativo y de la conciencia literaria. Éditions Orbis Tertius: París.

Bodas, Luis (2014): “Hölderlin: poesía, verdad y religión”. La Torre del Virrey: revista de estudios culturales, 15, pp. 73-76.

Cabra de Luna, José Manuel (2020): Gran Fuga de Alfonso Canales. Málaga: Real Academia de Bellas Artes de San Telmo. Disponible en https://www.realacademiasantelmo.org/wpcontent/uploads/2020/11/Gran_Fuga.pdf

Cárcano, Enzo (2011): “Hacia la Nada Absoluta”. Gramma, 48(22), pp. 122-142

Chico-Rico, F. (2007): “A vueltas con la Teoría de la Literatura: la Teoría de la Literatura como sistema global de descripción y explicación del teto literario y del hecho literario”. Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura, 12, pp. 157-168.

Cobo Borda, Juan Gustavo (2003): “¿Qué, cómo, cuánto hacer con la poesía?”. Cuadernos de Literatura, 9(17), pp. 138-143.

Esquirol, Josep Maria (2021): Humano, más humano. Una antropología de la herida infinita. Barcelona: Acantilado.

Estévez, Francisco (2022): Las voces del texto. Teoría, poética y comparativismo europeo. Granada: Comares.

Gadamer, Hans-Georg. (2017): Verdad y método (traducido por Ana Agud Aparicio y Rafael de Agapito). Salamanca: Sígueme.

García, Álvaro (2005): Poesía sin estatua. Ser y no ser en poética. Valencia: Pre-Textos.

Heidegger, Martin (1995): Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica: Ciudad de México.

Jauss, Hans-Robert (1992): Experiencia estética y hermenéutica literaria. Ensayos en el campo de la experiencia estética (traducido por Jaime Siles y Ela Mª Fernández-Palacios). Madrid: Taurus.

Llamas Pombo, Elena (2022): “Poesía, filología y fe”. Almogaren: Revista del Centro Teológico de Las Palmas, 69, pp. 117-158.

Lozano, Vicente (2004): “Heidegger y la cuestión del ser”. Espíritu: Cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana, 130, pp. 197-212.

Maillard, Chantal (2009): “Poesía y pensamiento”. Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, 10, pp. 50-52.

Merino, Antonio (2019): “La conciencia del dolor”. Espergesia, 6(2), pp. 14-18.

Olmedo Ramos, Jaime (2009): “Poesía y trascendencia: un camino hacia la verdad de la vida”. Scio, 5, pp. 95-118.

Otxoa García, Julia (2010): “La poesía como pensamiento”. Siglo XXI, literatura y cultura españolas: Revista de la Cátedra Miguel Delibes, 8, pp. 43-51.

Portales, Gonzalo (2013): “Poética de la decadencia y filosofía del nihilismo”. Estudios filológicos, 52, pp. 87-96.

Pozuelo Yvancos, José María (1993): Poética de la ficción. Madrid: Cátedra.

Prieto de Paula, Ángel Luis (1994): “La cultura del Omphalos: una reflexión sobre poesía y poéticas”. Diablotexto: Revista de crítica literaria, 1, pp. 123-126.

Pulido, Genara (1996): “Literatura y pensamiento”, en J. A. Hernández Guerrero (coord.), Manual de Teoría de la Literatura, pp. 41-62, Sevilla: Algaida.

Ruiz Noguera, Francisco (2012): “Sobre la poesía de Alfonso Canales”, Anuario. Real Academia de Bellas Artes de San Telmo, 12, pp. 166-173.

Sandoval Mota, Jairo Vladimir (2023): “Filosofía y poesía como estilos de pensamiento”. Devenires: Revista de Filosofía y Filosofía de la Cultura, 47, pp. 9-42.

Schwob, Marcel (2016): El libro de Monelle. Madrid: Alianza Editorial.

Shankar, Ahjeetha (2022): “La yuxtaposición entre la fugacidad de la vida humana y la inmortalidad de la literatura”. INTI: Revista de literatura hispánica, 95, pp. 407- 410.

Spang, Kurt (1988): “Ética y estética en la literatura”. Anuario filosófico, 21(1), pp. 171-181.

Valente, José Ángel (1971): Las palabras de la tribu. Madrid: Siglo XXI.

Zambrano, María (1993): Filosofía y poesía. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Published
11-06-2025 — Updated on 17-09-2025
Versions
How to Cite
Díaz Mola, A. (2025). The trascendental echo of a long poem: the wounded voice in "Gran fuga", de Alfonso Canales. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 22, 14–40. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.642591 (Original work published June 11, 2025)
Issue
Section
Articles