Occasions for creativity in contexts of superior education
Keywords:
Creativity, Contexts of Education, UniversityAbstract
We emphasize the importance of studies that talk about creativity in education and consider that this is a relevant topic in the agenda of the educational investigation. We propose a position of creativity as a potentiality of all people and we assign the contexts an outstanding role, as varied opportunities for the unfolding of the creative capacities can take place in them. In this article we deal with educational contexts and state characteristics that would offer greater occasions for creativity. We talked about occasions, as possibilities or opportunities that are offered in the contexts. Nevertheless, the unfolding of creativity does not only depend on them, but also complex processes of meaning and appropriation on the part of the subjects are necessary. We raised some considerations respect to the relationships between creativity and contexts of education; then, from the analysis of theories and investigations, we point out characteristics of contents, teachers, classes and extra-curricular activities that would offer greater occasions for the unfolding of creative potentialities. Finally, we indicate limits and challenges that appear in the construction of educational contexts for creativity.Downloads
Issue
Section
License
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.