Innovation experiences in Higher Education: results in the implementation of formative assessment systems
Keywords:
Formative and Shared Assessment, Higher Education, Action-Research, Active Learning, European Higher Education AreaAbstract
We present the overall results achieved following the development of 29 experiences of innovation in Higher Education , focusing on the development of formative assessment. Include 13 qualifications, 10 universities and 1786 university students. The work is part of the Formative Assessment Network in Higher Education, a group of academics who are developing a line of research on the potential of formative assessment as a means to optimize the learning of their students. The basic methodology used is the Action-Research. The results show that these systems assessment possessed considerable advantages: greater involvement and motivation of the students, performance improvement, both in relation to learning as regards the final rating. You can also create some problems: initial resistance on the part of students and faculty, primarily by the uncertainty generated by the workload involved, the requirement for greater organization of the process, the difficulty of translating a formative assessment process to a final mark. As a main conclusion, the data found seem to show that formative assessment can make half coherent assessment and a framework of dynamic teaching-learning process as a whole, capable of promoting the transformation required by the European Higher Education Area (EHEA) in the role of higher education teachers.Downloads
Issue
Section
License
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.