La cartagenera o taranta-cartagenera: una adaptación para quinteto de cuerdas

Authors

  • Francisco José Blanco Corbalán Compositor y director de orquesta
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.640811
Keywords: taranta-cartagenera, cantes de las minas, Antonio Piñana, flamenco and classical music, flamenco transcription

Abstract

This article focuses on the cartagenera or taranta-cartagenera, one of the basic styles of the of the cantes minero-levantinos (mining-levantine singings). Based on a recording made by the cantaor Antonio Piñana for Televisión Española, we have proposed to carry out an adaptation for string quintet. Previously, we talked about the origins of the cartagenera, its denominations and its characteristic features. After reflecting on how to bring flamenco to the pentagram, we present our transcription of the aforementioned cante, from which we will describe some of the most outstanding musical elements, as well as explaining certain decisions that, from a rhythmic and melodic point of view, we have had to adopt. This transcription has been the basis for our adaptation of the cartagenera for string quintet, in which we have tried to contribute our most creative side, without distorting, however, the original essence of the cante.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-Blas Vega. José (1990). Vida y cante de Don Antonio Chacón: la edad de oro del flamenco (1869-1929). Madrid: Cinterco.

-Hurtado Torres, David (2023). La transcripción musical flamenca: entre la ciencia y el arte. En Musicalia, Revista del Conservatorio Superior de Música ‘Rafael Orozco’ de Córdoba, Vol. 4, n.º 1, (Marzo), pp. 133-145.

-Martín Ballester, Carlos; Soler Díaz, Ramón y Castro Buendía, Guillermo (2016). Don Antonio Chacón. Colección Carlos Martín Ballester.

-Murcia Galián, Juan Francisco y Ortega Castejón, José Francisco (2016). Cartagena, la copla y el cante. En Revista de Investigación sobre Flamenco “La Madrugá”, n.º 13, (Diciembre), pp. 179-212.

-Murcia Galián, Juan Francisco y Ortega Castejón, José Francisco (2017). “Si vas a San Antolín”: Murcia, la niña de los peines y el cante por cartageneras. En Revista Música oral del Sur, n.º 14, pp. 161-203.

-Ortega Castejón, José Francisco (2017). Cantes de las minas, cantes por tarantas, Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.

-Ortega Castejón, José Francisco (2023). Acercamientos pioneros al flamenco. En Revista de Investigación sobre Flamenco “La Madrugá”, n.º 20, (Diciembre), pp. 1-25.

-Piñana Conesa, Carlos (2012). “Los toques mineros: de la tradición a la modernidad”. En Revista de Investigación sobre Flamenco “La madrugá”, n.º 7 (Diciembre), pp. 1-27.

-Salom, Andrés (1982). Los cantes libres y de levante. Murcia: Editora Regional de Murcia.

Published
09-01-2025 — Updated on 09-01-2025
Versions
How to Cite
Blanco Corbalán, F. J. (2025). La cartagenera o taranta-cartagenera: una adaptación para quinteto de cuerdas. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (21). https://doi.org/10.6018/flamenco.640811
Issue
Section
Artículos