The ricardismo and its reception in the contemporary flamenco guitar

Authors

  • Norberto Torres Cortés Universidad de Cádiz
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.638101
Keywords: Manuel Serrapí Sánchez "Niño Ricardo", ricardismo, flamenco guitar, toque flamenco, Ramón de Algeciras, Víctor Monge "Serranito", Manolo Sanlúcar, Paco de Lucía, contemporary flamenco guitar

Abstract

Transcription of the conference we gave in the Paraninfo of the University of Seville on September 24, 2024, within the framework of the XXIII Flamenco Biennial of Seville, on the occasion of the La Universidad del flamenco meetings: in memory of ``Niño Ricardo’’ on the 120th anniversary of his birth. As an informative essay, it provides a reflection on the reception of the Niño Ricardo school of playing in contemporary flamenco guitar, initiated in the sixties of the 20th century by Víctor Monge Serranito, Manolo Sanlúcar and Paco de Lucía. He delimits the concept of ricardismo, to reflect on the aesthetics of his school and its relationship with montoyismo, then on the reception of his playing in contemporary flamenco guitar, and finish with some notes on his influence on the music industry of the fifties, and the revival of the flamenco concert guitar in Spain in this decade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-Alcanda, Santiago (1987). Paco de Lucía, hablar con la guitarra. El País Semanal. Madrid.

-Blas Vega, José, y Ríos Ruiz, Manuel (1988). Diccionario enciclopédico ilustrado del flamenco. Madrid: Editorial Cinterco.

-Burgos, Antonio (2002). Juanito Valderrama: mi España querida. Madrid: La Esfera de los Libros.

-Cano Tamayo, Manuel (1986). La guitarra: historia, estudios y aportaciones al arte flamenco. Córdoba: Universidad de Córdoba y Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.

-Cobo, Eugenio (2019). La gente del 98 ante el flamenco. Sevilla: Athenaica.

-Cruces, Cristina (2009). La Niña de los Peines: el mundo flamenco de Pastora Pavón. Córdoba: Almuzara.

-Espín, Miguel y Gamboa, José Manuel (1990). Luis Maravilla “por derecho2. Sevilla: Fundación Machado.

-Gamboa, José Manuel (2005). Una historia del flamenco. Madrid: Espasa.

-Gamboa, José Manuel (2017). Víctor Monge “Serranito”: el guitarrista de guitarristas. Madrid: El Flamenco Vive.

-Llano, Samuel (2021). Notas discordantes: flamenquismo, músicas marginales y control social en Madrid, 1850-1930. Madrid: Libros Corrientes.

-Rioja, Eusebio y Torres, Norberto (2006). Niño Ricardo: vida y obra de Manuel Serrapí Sánchez. Sevilla: Signatura Ediciones.

-Sanlúcar, Manolo (2007). El alma compartida: memorias. Córdoba: Almuzara.

-Téllez, Juan José (2003). Paco de Lucía en vivo. Madrid: Plaza Abierta.

-Téllez, Juan José (2015). Paco de Lucía: el hijo de la portuguesa. Madrid: Planeta.

-Triana, Fernando el de (1935). Arte y artistas flamencos. Madrid: edición del autor.

-VV.AA. (1998). La Generación del 98 y Manuel Machado ante el Flamenco. Murcia: Ayuntamiento de La Unión.

-VV.AA. (2004). La Niña de los Peines: patrimonio de Andalucía (edición de su obra integral en 13 CD y CDROM). Sevilla: Junta de Andalucía.

Published
09-01-2025
How to Cite
Torres Cortés, N. (2025). The ricardismo and its reception in the contemporary flamenco guitar. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (21). https://doi.org/10.6018/flamenco.638101
Issue
Section
Artículos