The ``jaleo'' as a relationship: materials to think about the ``jaleo''

Authors

  • Angel Luis Lara State University of New York, College at Old Westbury
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.514521
Keywords: Jaleo, Jalear (cheer on), Social Relation, Dionysian Knowledge, Flamenco Aficionado, Kairós, Opacity

Abstract

Departing from the author’s position as a student of flamencology at the University of Córdoba, this article offers an analytical journey through the praxis of jalear (cheer on), addressing issues such as its character as a social relation; its imperceptible relevance in the configuration of the singularity of Flamenco cantes; the type of knowledge that jaleos implie; or the concept of time needed to understand the practice of jalear. This article also offers some key notions to analyze the figure of aficionado as a sui generis type of fandom which is characteristics of Flamenco, as well as diverse possible sources to keep investigating the genealogy Flamenco.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristotle (1983). Physics (books III and IV): translated with introduction and notes by Edward Hussey. New York: Oxford University Press.

Auserón, Santiago (2015). El ritmo perdido: sobre el influjo de la música negra en la canción española. Madrid: Península.

Berger, John (1972). Ways of Seeing. New York: Penguin Books.

Bosch, Eulalia (2000). El presente está solo. En Berger, John. Modos de mirar. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, pp. 7-10.

Cruces Roldán, Cristina (2000). La música andalusí y el flamenco. En Cano García, Gabriel (Dir.). Conocer Andalucía: gran enciclopedia andaluza del siglo XXI (vol. 2: Tartessos, la Bética y Al-Andalus). Sevilla: Ediciones Tartessos.

Cruces Roldán, Cristina (Dir.) (2005). Las mujeres flamencas, etnicidad, educación y empleo ante los nuevos retos profesionales. Sevilla: Instituto de la Mujer y Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Cruces Roldán, Cristina (2012). El flamenco. En Moreno, Isidoro y Agudo, Juan (Coords.). Expresiones culturales andaluzas. Sevilla: Aconcagua Libros. pp. 220-281.

Cruces Roldán, Cristina (2014a). El flamenco como constructo patrimonial: representaciones sociales y aproximaciones metodológicas. Pasos: revista de turismo y patrimonio cultural, vol. 12, n.º 4, pp. 819-835.

Cruces Roldán, Cristina (2014b). El flamenco y la música andalusí: argumentos para un encuentro. Barcelona: Ediciones Carena.

Gamboa, José Manuel (2007). Sernita de Jerez ¡Vamos a acordarnos!: la memoria cabal de su casta. Barcelona: Ediciones Carena.

García de León, Antonio (2016). El mar de los deseos: el Caribe afroandaluz, historia y contrapunto. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Glissant, Édouard (2010). Poetics of Relation. Ann Arbor (MI): The University of Michigan Press.

González Climent, Anselmo (1964) [1953]. Flamencología: toros, cante y baile. Madrid: Editorial Escelicer.

Guattari, Félix (1992). Chaosmose. Paris: Éditions Galilée.

Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. En Feminist Studies, vol. 14, n.º 3, pp. 575-599.

Horacio (2008). Sátiras. Epístolas. Arte poética (introducciones, traducción y notas de José Luis Moralejo). Madrid: Editorial Gredos.

Illuminati, Augusto (2009). Per farla finita con l’idea de sinistra. Roma: Derive Approdi.

Machado, Manuel (1922). Obras completas (vol. II). Madrid: Editorial Mundo Latino.

Maduell, Mariana (1994). On-stage calls: An ethnolinguistic analysis of spoken language in professional flamenco performance (tesis doctoral). Ann Arbor (MI): U.M.I. Dissertation Services.

Maduell, Mariana and Wing, Alan Miles (2007). The dynamics of ensemble: the case for flamenco. Psychology of Music, 35(4), pp. 591-627.

Maffesoli, Michel (1996). Éloge de la raison sensible. Paris: Grasset & Fasquelle.

Naranjo, Manuel (2002). Percusión y jaleos. En Cruces Roldán, Cristina (Dir.). Historia del Flamenco: siglo XXI. Sevilla: Ediciones Tartessos, pp.119-143.

Nietzsche, Friedrich (1872/2004). El drama musical griego. En El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza Editorial, pp. 205-224.

Plato (1925). Plato in Twelve Volumes, vol. 9 translated by W.R.M. Lamb. Cambridge (MA): Harvard University Press.

Ridouard, André (2001). Alabanza. En Léon-Dufour, Xavier (Ed.). Vocabulario de Teología Bíblica. Barcelona: Biblioteca Herder. pp. 56-59.

Rodríguez, Raúl (2017). La raíz eléctrica: AntropoMúsica creativa de los cantes de ida y vuelta (II). Cangas do Morrazo: Fol Música.

Senghor, Léopold (1959). Elements constitutifs d’une civilization d’inspiration négro-africaine. En Présence Africaine, n.º 24/25 (fevrier-mai).

Senghor, Léopold (1993). Liberté 5: le dialogue des cultures. Paris: Le Seuil.

Steingress, Gerhard (2005). Sociología del cante flamenco. Sevilla: Signatura Ediciones.

Ybarra Ramírez, Luis (2020). El Torombo: «El público flamenco ya no dice ole, dice “guau”». En ABC de Sevilla. Recuperado de https://cutt.ly/3MIuVUp.

White, Eric Charles (1987). Kaironomia: On the Will-To-Invent. Ithaca (NY): Cornell University Press.

Zarifian, Philippe (2012). Sociologie du devenir: éléments d’une sociologie génerale. Paris: L’Harmattan. 12

Published
28-12-2022
How to Cite
Lara, A. L. (2022). The ``jaleo’’ as a relationship: materials to think about the ``jaleo’’. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (19), 1–12. https://doi.org/10.6018/flamenco.514521
Issue
Section
Artículos