Fandangos de Alosno

Contextos tradicionales de interpretación y gestación de sus variantes estilísticas

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.495641
Keywords: Fandangos de Alosno, Fandango andaluz, Flamenco, tradiciones musicales, roles de género

Supporting Agencies

  • Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Proyecto I D de Generación de Conocimiento, convocatoria 2018, “Microhistoria de la música española contemporánea: periferias internacionales en diálogo”, Referencia PGC2018-098986-B-C31

Abstract

In our days the musical activity of Huelva cannot be understood without attending to its emblematic cante: the fandangos. They constitute a tradition of enormous significance for many citizens, beyond what it may mean for flamenco fans, accompanying relevant spaces of their social, personal and daily life. A wide variety of "styles", stylistic variants of the poetic-musical and choreographic form of the Andalusian fandango have been developed in various towns. They constitute each of the characteristic and recognizable musical designs with which they are sung and or danced in different places. These are practices that combine a multiplicity of forms: socially maintained collective traditions and experienced in local contexts, together with musical recreations by individual performers presented as an artistic product aimed at the audience.

In this article we show the rich variety and uniqueness of the fandango in Alosno, analyzing its relationship and interdependence with the territorial, cultural and festive framework of El Andévalo region, the traditional contexts of performance, the generation of a variety of styles and the consolidation of the repertoire.

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Author Biographies

Herminia Arrredondo Pérez, Universidad de Huelva

Profesora Titular de Universidad, área de Música, Universidad de Huelva

Doctora por la Universidad de Huelva

Licenciada en Musicología (Universidad de Granada)

Francisco José García Gallardo, Universidad de Huelva

Profesor Titular de Universidad, área de Música, Universidad de Huelva

Doctor en Historia (Universidad de Huelva)

Licenciado en Musicología (Universidad de Granada)

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Published
30-12-2021
How to Cite
Arrredondo Pérez, H., & García Gallardo, F. J. (2021). Fandangos de Alosno: Contextos tradicionales de interpretación y gestación de sus variantes estilísticas. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (18), 1–17. https://doi.org/10.6018/flamenco.495641
Issue
Section
Artículos