El Flamenco como herramienta de innovación educativa

Authors

  • Celia Velasco Rodriguez Universidad de Sevilla
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.484551
Keywords: Flamenco, education, innovation, change, culture

Abstract

This article is part of the result of a doctoral research, the objective of which is to verify the applicability and effectiveness of flamenco as a tool for socio-educational intervention. The text shows the research work carried out on the application of flamenco in the educational field. Experiences that have taken place in different formal and non-formal educational spaces in Andalusia are detailed. The results obtained shed light on the multiple possibilities of flamenco as a tool applied to a successful educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celia Velasco Rodriguez, Universidad de Sevilla

Licenciada en Antropología Social y Cultural

Estudiante de doctorado

References

Aix García, Francisco (2014). Flamenco y poder: un estudio desde la sociología del arte. Madrid: Fundación SGAE.

Arnheim, Rudolf (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona. Editorial Paidós.

Barragán, José Mª y Moreno, Ascensión (2004). Experiencia artística y producción cultural, ámbitos para la intervención socioeducativa. Educación Social (28) pp. 19-39.

Carnacea, Ángeles y Lozano, Ana (Coords.) (2011): Arte, intervención y acción social. Mediaciones Sociales 9, (II), pp. 187-191.

Cruces Roldán, Cristina (2002). Más allá de la música, Antropología y Flamenco (I). Sevilla. Editorial Signatura de flamenco.

Davila, Mónica (2000). Indicadores de género: guía práctica. Instituto Andaluz de la Mujer. Recuperado de https://cutt.ly/jYo2zu7.

De las Heras, Bárbara (2013). Acercamiento al estudio del baile flamenco desde el ámbito de la educación no formal. Encuentro Plataforma independiente de estudios Flamencos Modernos y Contemporáneos. Sevilla (19 de noviembre). Recuperado de http://ayp.unia.es/dmdocuments/ses0601.pdf.

Fantova, Fernando (2007). Repensando la intervención social. Documentación social (147), pp. 183-198.

Florido, David y Reigada, Alicia (2015). Flamenco y poder. Un estudio desde la sociología del arte [reseña]. Revista Andaluza de Antropología 9, pp. 222-231. Recuperado de https://cutt.ly/MYYguM7.

Freire, Paulo (1996). Pedagogía del oprimido. México: Editorial Siglo XXI.

García del Villar Balón, Reyes (2005). Los métodos de la Antropología y la Literatura. Disparidades, Revista de Antropología, 1, pp. 43-58.

Grötsch, Kurt y De las Heras, Bárbara (2010). Los caminos terapéuticos del flamenco. Sevilla: Museo del Baile Flamenco; Madrid: Ecobuk.

Hargreaves, Andy (1998). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.

Hammersley, Martyn y Atkinson, Paul (1994). Métodos de investigación etnográficos. Barcelona: Paidós.

Kisnerman, Natalio (1998). Pensar el Trabajo Social. Buenos Aires-México: Ediciones Edward. Recuperado de https://cutt.ly/zYo3m3e.

Klein, Jean Pierre (2006). La creación como proceso de transformación. Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social (1), pp. 11-18.

Lavaur, Louis (1999). Teoría romántica del cante flamenco: raíces flamencas en la coreografía romántica española. Sevilla: Signatura.

Montenegro, Marisela (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Athenea Digital (1). Recuperado de: https://cutt.ly/gYYEufG.

Moreno, Isidoro (2012). La identidad cultural de Andalucía. Moreno, Isidoro y Agudo, Juan (Coords.). Expresiones culturales andaluzas. Sevilla: Aconcagua, pp. 11-33.

Moreno González, Ascensión (2010). La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), (52/2), pp. 1- 9.

Moreno, Tiburcio. (2003). Replantear el cambio educativo, un enfoque innovador. Perfiles educativos (108), pp. 117-121. Recuperado de https://cutt.ly/8Yo8Qu6.

Murguialday, Clara; Vázquez, Norma y González, Lara (2008). Un paso más: evaluación del impacto de género. Barcelona: Cooperacció. Recuperado de https://bit.ly/3pLcFbS.

Pope, Benjamin (1979). The mental health interview: research and application. New York: Pergamon Press.

Rodríguez Ramos, Antonio Manuel (2018). Flamenco: arqueología de lo jondo. Córdoba: Almuzara.

Rubio, María José y Varas, Jesús (1997). El análisis de la realidad en la intervención social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Editorial CCS.

Steingress, Gerhard. (2006). Sociología del Cante Flamenco. Sevilla: Signatura.

Velasco, Honorio y Díaz de Rada, Ángel (2006). La lógica de la investigación etnográfica: un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Editorial Trotta.

Washabaugh, William (2005). Flamenco: pasión, política y cultura popular. Barcelona. Paidós.

Published
30-12-2021
How to Cite
Velasco Rodriguez, C. (2021). El Flamenco como herramienta de innovación educativa. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (18), 123–140. https://doi.org/10.6018/flamenco.484551
Issue
Section
Artículos