Is it possible to introduce the musical folklore of other regions in the second cycle of Preschool Education?: The case of flamenco

El caso del flamenco

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.460761
Keywords: Musical folklore, Preschool Education, Syllabus, Flamenco, Folklore Didactics

Abstract

In this text, we hope to verify the chance that preschool students experience, within the school context, the musical folklore of other regions, always depending on what the Spanish syllabus allow us. In order to do this, we analyze the current law in this course of every region about folklore teaching and we focus on special casuistry of flamenco, declared to be World Cultural Heritage by UNESCO.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrián Sánchez García, Universidad de Valladolid

Grado en Educación Primaria (Universidad de Valladolid), Grado en Educación Infantil (UVa), Máster Universitario en Lengua Española y Literatura: Investigación y Aplicaciones Profesionales (Universidad de Jaén). Profesor Asociado de la Universidad de Valladolid (Campus “Duques de Soria”).

Lidia Álava Redal, Ayuntamiento de Tarazona

Grado en Magisterio en Educación Infantil (Universidad de Zaragoza)

References

CENIZO, José (2009). Poética y didáctica del flamenco: una visión interdisciplinar. Signatura Ediciones de Andalucía, S.L.

LÓPEZ CASTRO, Miguel (2004). Prólogo. En López Castro, Miguel (Coord.). Introducción al flamenco en el currículum escolar. Madrid: Akal-Universidad Internacional de Andalucía, (pp. 9-12).

PADIAL-RUZ, Rosario, IBÁÑEZ-GRANADOS, Delia, FERNÁNDEZ HERVÁS, Marina y UBAGO-JIMÉNEZ, José Luis (2019), Proyecto de baile flamenco: desarrollo motriz y emocional en educación infantil. Retos, 35, 396-401. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63292

RUEDA JIMÉNEZ, Esperanza. (2004). Didáctica del flamenco en Educación Infantil. En Miguel López Castro (Coord.), Introducción al flamenco en el currículum escolar. Madrid: Akal.-Universidad Internacional de Andalucía, pp. 13-19.

SÁNCHEZ MARÍN, Calixto y NAVARRO GARCÍA, José Luis (1998). Aproximación a una didáctica del flamenco. Sevilla: Junta de Andalucía (recuperado de http://flun.cica.es/flamcd/index.html).

UTRILLA ALMAGRO, Jerónimo (2007). El flamenco se aprende: teoría y didáctica de la enseñanza del flamenco. Córdoba: Ediciones Toro Mítico.

VALERO VARGAS, Paco (2004). El flamenco en el cole: experiencias prácticas. En Miguel López Castro (Coord.), Introducción al flamenco en el currículum escolar. Madrid: Akal.-Universidad Internacional de Andalucía, pp. 79-105.

Published
30-12-2020
How to Cite
Sánchez García, A., & Álava Redal, L. (2020). Is it possible to introduce the musical folklore of other regions in the second cycle of Preschool Education?: The case of flamenco: El caso del flamenco. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (17). https://doi.org/10.6018/flamenco.460761
Issue
Section
Artículos