El concepto de toque flamenco

Authors

  • Norberto Torres Cortés
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.460711
Keywords: Guitarra flamenca, Toque flamenco, Tocaor

Abstract

This article contains the first chapter of the doctoral thesis that we defended in 2009 (Torres, 2009). It has not been published until now and, despite the time that has elapsed and some partial aspects widely developed since its writing, as well as a bibliography consulted until 2009, we think that it can continue to be valid by offering philological, cultural and musical elements that allow a greater understanding and perspective of the concept of “toque flamenco”. We have articulated these three elements around two axes: the concept of “toque flamenco” (which is the same as wondering what we mean by flamenco guitar); and what are the significant and appropriate features of this guitar modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZAGRA, Virginia (2006). La salud del guitarrista. Guía para estudiar sin esfuerzo, prevenir lesiones y mejorar el rendimiento. San Lorenzo del Escorial (Madrid): Acordes Concert.

BLAS VEGA, José y RÍOS RUIZ, Manuel (1988). Diccionario Enciclopédico Ilustrado del flamenco. Madrid: Cinterco.

CANO TAMAYO, Manuel (1986) La guitarra. Historia, Estudios y Aportaciones al Arte Flamenco. Córdoba: Universidad de Córdoba y Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.

CASTRO, María Jesús (2007). Historia musical del flamenco. Barcelona: Casa Beethoven Publicacions.

CRISTOFORIDIS, Michael (1993). Manuel de Falla y la guitarra flamenca. La Caña. Revista de Flamenco. Madrid: Asociación Cultural España Abierta.

CRUCES, Cristina (2000). El flamenco. Conocer Andalucía. Gran Enciclopedia del Siglo XXI. Tomo 6. Cultura Andaluza. Sevilla: Tartessos.

FALLA, Manuel de 1950/(1972). Escritos sobre música y músicos. Madrid: Espasa Calpe, Madrid.

FARIAS, Joaquín (2005). Técnica de la guitarra flamenca. Guía práctica de ergonomía musical. Biomecánica y prevención de lesiones. Sevilla: Ediciones Galene.

GALLARDO, José María (1997). La estética del toque. XXIV Congreso de Arte Flamenco. Actas. Sevilla: Fundación Machado.

GAMBOA, José Manuel (1992). La guitarra flamenca. La Caña. Revista de flamenco, nº 3, junio, Madrid: Asociación Cultural España Abierta.

GAMBOA, José Manuel y Núñez, Faustino (2007). Flamenco de la A a la Z. Diccionario de términos del flamenco. Madrid: Espasa.

LARREA, Arcadio de (1975). Guía del flamenco. Madrid: Editora Nacional.

MARÍN, Rafael (1902/1995). Método de guitarra por música y cifra. Aires Andaluces. Córdoba: Ediciones La Posada (edición facsímil).

MARTÍN TENLLADO, Gonzalo (1991). Eduardo Ocón: el nacionalismo musical. Málaga: Ediciones Seyer.

NÚÑEZ, Faustino (1996). Los estilos flamencos. Navarro, José Luis y Ropero, Miguel, Eds. Historia del flamenco. Sevilla: Tartessos.

NÚÑEZ, Faustino (2003). Comprende el flamenco. Madrid: R.G.L.

NÚÑEZ, Gerardo (2004). La guitarra flamenco de Gerardo Núñez. Meilen (Switzerland): Encuentros Productions.

OCÓN, Eduardo (1879/1888). Cantos Españoles. Colección de aires nacionales y populares, formada e ilustrada con notas explicativas y biográficas (edición del autor). Málaga.

PEREZ, Mariano (1985). Diccionario de la Música y los Músicos. Madrid: Istmo.

RAMADA, Manuel (2000). Atlas de percusión. Valencia: Rivera Editores.

RIOJA, Eusebio y CAÑETE, Ángel Luis (1987). La guitarra en los primeros tiempos del flamenco (I). Actas del XV Congreso de Arte flamenco. Estepona (Málaga).

ROPERO, Miguel (1984). El léxico andaluz de las coplas flamencas. Sevilla: Alfar.

ROSSY, Hipólito (1966). Teoría del Cante Jondo. Barcelona: Cresda.

SANLÚCAR, Manolo (2005). Sobre la guitarra flamenca. Córdoba: Ediciones La Posada.

SNEEUW, Arie C. (1989). Flamenco en el Madrid del XIX. Córdoba: Virgilio Márquez Editor.

SNEEUW, Arie C. (1991). El flamenco descrito en 1850 por François Gevaert. Candil. Revista de Flamenco. Jaén: Peña flamenca de Jaén.

TORRES CORTÉS, Norberto (2004). Guitarra flamenca, volumen II. Lo contemporáneo y otros escritos. Sevilla. Signatura.

TORRES CORTÉS, Norberto (2009). De lo Popular a Lo Flamenco. Aspectos Musicológicos y Culturales de la Guitarra Flamenca (Siglos XVI-XIX) (tesis doctoral). Almería: Universidad de Almería.

TRIANA, Fernando de (1935/1985). Arte y Artistas Flamencos. Madrid: Editoriales Andaluzas Unidas.

Published
30-12-2020
How to Cite
Torres Cortés, N. (2020). El concepto de toque flamenco . Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (17). https://doi.org/10.6018/flamenco.460711
Issue
Section
Artículos