Americanismos en las guajiras flamencas: arte entre dos continentes

Authors

  • Fernando Cid Lucas Asociación Española de Orientalistas
DOI: https://doi.org/10.6018/flamenco.389401
Keywords: Guajira, flamenco, cantes de ida y vuelta

Abstract

In this article we will analyze the presence of several Americanisms inserted in the lyrics of some of the best known flamenco guajiras in the past and current repertoire of flamenco. In the same way, some solutions will be given to some errors of pronunciation of those words coming from the American continent made by flamenco singers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACERO DUARTE, Luis Enrique (2000). Árboles, gentes y costumbres. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas & Plaza y Janés.

ÁLVAREZ ESTÉVEZ, Rolando y GUZMÁN PASCUAL, Marta (2010). La inmigración francesa en Cuba. Excelencias Turísticas, n.º 123 (en http://www.revistasexcelencias.com/excelencias-turisticas/excelencias-123/la-inmigracion-francesa-en-cuba; última consulta: 09/06/2019).

ARES QUEJIA, Berta y ALESSANDRO, Stella (Coords.) (2000). Negros, mulatos, zambiagos: derroteros africanos en los mundos ibéricos. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos-CSIC.

BURDIEL, Isabel (2012). Los Borbones en Pelota. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”.

CAÑIZARES, Dulcila (1992). La trova tradicional cubana. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

CARMONA, Alfonso (2013). “Sobre la poesía flamenca y su métrica”. Revista de investigación sobre Flamenco “La Madrugá”, nº 8, 2013, pp. 139-156.

CASIELLES, Armando Jaime (2010). África en la música cubana. Caribe, n.º 45 (en: http://www.revistasexcelencias.com/caribe/enhorabuena-consuelo/musica/africa-en-la-musica-cubana; última consulta: 09/06/2019).

CASTELLANOS, Jorge y CASTELLANOS, Isabel (1994). El negro en la música cubana. Cultura afrocubana (vol. IV). Miami: Universal, pp. 265-396.

CAMPO TEJEDOR, Alberto del (2006). Trovadores de repente. Salamanca: Centro de Cultura Tradicional Ángel Carril.

DEPESTRE CATONY, Leonardo, GUERRERO RUIZ, Pedro y PASTOR PASTOR, Brígida (2002). Glosario popular cubano: Estudio de cubanismos actuales. Lenguaje y textos, nº 20, 2002, pp. 139-160.

DÍAZ PIMIENTA, Alexis (1998). La teoría de la improvisación: primeras páginas para el estudio del repentismo. Oiartzun: Sendoa Editorial.

FEIJÓO GÓMEZ, Albino (1992). Quintas y protesta social en el siglo XIX español. Madrid: Ministerio de Defensa, 1992.

FLÓREZ, Antonio María (2006). Desplazados del paraíso. Mérida: Editora Regional de Extremadura.

GARCÍA MONTAÑA, Florentino (1987). Las aves de Cuba: subespecies endémicas. La Habana: Editorial Gente Nueva.

GONZÁLEZ BOLAÑOS, Aimée (2008). Poesía insular de signo infinito: una lectura de poetas cubanas de la diáspora. Madrid: Betania.

IGLESIA, Cristina (2000). La mujer cautiva: cuerpo, mito y frontera. Georges Duby (Ed.). Historia de las mujeres (Tomo III: del Renacimiento a la Edad Moderna). Madrid: Santillana, 2000.

LINARES, María Teresa y NÚÑEZ, Faustino (1998). La música entre Cuba y España (vol. I), Madrid: Fundación Autor.

LINARES SAVIO, María Teresa (1999). El punto cubano. La Habana: Editorial Oriente.

MARTÍ, José (1991). Obras completas (vol. V: Cuba). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

MORENO FRAGINAL, Manuel (1996). Cuba España, España Cuba, una historia común. Madrid: Crítica.

MOYA, Ismael (1959). El arte de los payadores. Buenos aires: Editorial Berruti.

NAVARRO GARCÍA, Jesús Raúl (Coord.) (2002). Cuba y Andalucía entre las dos orillas: Sevilla: Junta de Andalucía- CSIC.

NAVARRO, TOMÁS, Tomás (1972). Métrica española. Reseña histórica y descriptiva. Madrid: Guadarrama.

ORTIZ, Fernando (1985). Nuevo catauro de cubanismos. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

RÍOS RÍOS, Manuel (1997). Ayer y hoy del cante flamenco. Madrid: Istmo.

RODRÍGUEZ CRUZ, Juan Carlos; BEZARRA NETO, Luiz; CÓRDOVA MARTÍNEZ, Carlos Antonio (2017). Origen y evolución del término guajiro. Revista Exitus, vol. 7, nº 1, pp. 427-440.

SALAS PEREA, Alberto Martín (2000). El mestizaje en la conquista de América. En Georges Duby y Michelle Perrot (Eds.). Historia de las mujeres (tomo III: Del Renacimiento a la Edad Moderna). Madrid: Santillana.

SARALEGUI PLATERO, Carmen (1997). El español americano: teoría y textos, Pamplona, Ediciones de la Universidad de Navarra-EUNSA.

SIRACUSA, Jordi (2005). Adiós, Habana, adiós. Madrid: Nuevos escritores.

TRAPERO, Maximiano (1996). El libro de la décima: la poesía improvisada en el mundo hispánico. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria- Cabildo Insular.

VEGA TOSCANO, Ana (1997). Los cantes de ida y vuelta en el flamenco: la guajira. Revista de musicología, vol. 20, nº 2, pp. 971-980.

Published
27-12-2019
How to Cite
Cid Lucas, F. (2019). Americanismos en las guajiras flamencas: arte entre dos continentes. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", 1(16), 1–37. https://doi.org/10.6018/flamenco.389401
Issue
Section
Artículos