Flamenco guitar: "tone" and "toque" in free styles

Authors

  • José Francisco Ortega Albaladejo Conservatorio Superior de Música de Murcia (Spain)
Keywords: flamenco, flamenco guitar, toque por malagueñas, toque por granaínas, toque por tarantas

Abstract

In the old recordings of “cantes por malagueñas” it is showed that guitarists use, in an apparently indiscriminate way, both the accompaniment “por arriba” -the usual in these cantes- as that of the “granaína” or even of the “taranta”. In many cases it is only to achieve, through the positions of the left hand, the best “tono” (key) depending on the cantaor's tessitura, while maintaining a full sound on the guitar, not limited by the use of the capo. But in others one could speak with all propriety of the choice of a "toque" of accompaniment. Based on this fact, we will reflect on the concepts of “tono” and “toque” in flamenco music, as well as its concretion in the three “estilos libres” (free styles) cited.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Francisco Ortega Albaladejo, Conservatorio Superior de Música de Murcia (Spain)

Higher degree in flamenco guitar

References

BLAS VEGA, José y RÍOS RUIZ, Manuel (1988). Diccionario Enciclopédico Ilustrado del Flamenco. Madrid: Cinterco.

FERNANDO EL DE TRIANA, (1935/2009). Arte y artistas flamencos. Sevilla: Extramuros (facsímil).

GAMBOA, José Manuel y NÚÑEZ, Faustino (2009). Flamenco de la A a la Z. Diccionario de términos flamencos. Madrid: Espasa.

MARÍN, Rafael (1902). Método para guitarra: aires andaluces (flamenco). Madrid: Dionisio Álvarez.

MARTÍN, Juan (1978). El arte flamenco de la guitarra. Londres: United Publishers Ltd.

MARTÍN BALLESTER, Carlos y otros (2016). Don Antonio Chacón. Madrid: Copyfer.

MARTÍN SALAZAR, Jorge (1998). Las malagueñas y los cantes de su entorno. Motril: Guadalfeo.

OCÓN, Eduardo (1874/1971). Cantos españoles. Madrid: Unión Musical Española.

RAMOS ALTAMIRA, Ignacio (2005). Historia de la guitarra y los guitarristas españoles. San Vicente del Raspeig (Alicante): Club Universitario.

RIOJA VÁZQUEZ, Eusebio (2002a). La guitarra flamenca de acompañamiento en el siglo XX. De Ramón Montoya a Niño Ricardo. En Navarro García, José Luis y Ropero Núñez, Miguel (Dirs.). Historia del Flamenco (vol. III). Sevilla: Tartessos (pp. 271-289).

RIOJA VÁZQUEZ, Eusebio (2002b). Las técnicas interpretativas de la guitarra flamenca. Historia y evolución. En Navarro García, José Luis y Ropero Núñez, Miguel (Dirs.). Historia del Flamenco (vol. VI). Sevilla: Tartessos (pp. 74-117).

TORRES CORTÉS, Norberto (2005a). Guitarra flamenca (2 vol.). Sevilla: Signatura.

TORRES CORTÉS, Norberto (2005b). Historia de la guitarra flamenca: el surco, el ritmo y el compás. Córdoba: Almuzara.

Published
30-12-2017
How to Cite
Ortega Albaladejo, J. F. (2017). Flamenco guitar: "tone" and "toque" in free styles. Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (14). Retrieved from https://revistas.um.es/flamenco/article/view/316591
Issue
Section
Artículos