La evaluación alternativa como una herramienta para el aprendizaje
Keywords:
Alternative assessment, Assessmcnt as a tool for laerning, Performance assessment, Reflection, Feedback, lntegration between learning, instruction and assessrnent, Powerful learning environments, Portafolio assessment, self-evaluation, peer-reviewAbstract
The role of assessment in education has been crucial, probably since the earliest approaches to formal education. Thc most dramatic change in our views of assessment is represented by the notion of assessment as a tool for learning. Whereas in the past, we have seen assessment only as a means to determine measures and thus certification, there is now realisation that the potencial benefits of assessing are much wider and impinge on in all stages of the learning process. Portafolio assessment, self~evaluation and peer-review are some forms of assessment which encourage students to engage continuously and foster a deep approach to learning. Key clements of these approaches are reflection, feedback, and integration of learning and assessment. In this contribution. it will outline some of the major developments in the learning society and their implications for educational practicc, and it will reflect on the future of education within powerful learning environments, where learning, instruction and assessment are fully integrated.Downloads
Issue
Section
License
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.