Sobre la construcción psicosocial de los géneros: contribuciones epistemológicas del feminismo a la teoría del conocimiento pedagógico
Keywords:
Theory pedagogic, sexual identity, coeducation, ideology, family, discrimination, genreAbstract
The pedagogic theory ofthe 20th century recognices the primacy ofthe democratic and social values (the universal declaration ofthe human rights, 1948) and therefore; the necessity of studying haw and why are educated citizens in a different way. Im fact, a patriacal society establishes differences in treatment, which are arranged in order regarding the sex (male or female ), based on biological arguments and the concept ofhuman nature, at the san1e time it punishes the transgresion of the roles. However, the human being (social being) is made inside of a society which teaches him/her to be a man or a woman, to create his/her sexual identity. In this text we analyse sorne of the psycological and sociological contributions more relevan! of this process of sexual identification which starts in the family and the school and so we try to think over the relevance of recreate the academic curriculum and the transmission of the genre in the families from democratic values like the respect to the differences and not to arrange the sexual roles in order.
Downloads
Issue
Section
License
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.