Burnout in elite athletes: a systematic review

  • Camila Cristina Fonseca Bicalho Universidade Federal de Minas Gerais
  • Varley Teoldo da Costa Universidade Federal de Minas Gerais http://orcid.org/0000-0001-5786-633X

Resumen

This systematic review analyzes studies on burnout in elite athletes and assesses the association between burnout and other psychological constructs for this group. The analysis of the studies is a descriptive semiquantitative review. The following databases were searched for studies published up to march 2016: DialNet, Lilacs, Portal CAPES, PsycNet, PubMed/Medline, Redalyc, SciELO, Scopus, SportDiscus, and Web of Science. The following descriptors were used: burnout, athletes, and elite (languages: English, Portuguese, Spanish). Seventy-two articles were included in this review. The results indicate a negative correlation between burnout and the self-determined motivation index, intrinsic motivation, identified regulation, autonomy, competence, relatedness, self-oriented perfectionism, parental expectations, personal standards, and harmonious passion. In addition, positive correlations were indicated between burnout and amotivation, socially prescribed perfectionism, and concern over mistakes. In conclusion, burnout in elite athletes is a variable different associated with various psychological constructs that are protective or catalyzing of burnout in this population.

Biografía del autor

Camila Cristina Fonseca Bicalho, Universidade Federal de Minas Gerais
Graduación en Educación Física por la Universidad Federal de Minas Gerais (1999). Maestría en Educación Física por la Universidad Federal de Minas Gerais - UFMG (2003). Doctorado en Ciencias del Deporte por la Universidad Federal de Minas Gerais - UFMG en el área de Psicología del Deporte (2011). Es miembro de las Juntas Directivas de la Sociedad Iberoamericana de Psicología del Deporte (SIPD), de la Sociedad Sudamericana de Psicología del Deporte (SOSUPE) y de la Sociedad Brasileña de Psicología del Deporte (SOBRAPE). Coordinador del Laboratorio de Psicología del Deporte LAPES-CENESP-UFMG (www.lapes.com.br). En la graduación es profesor de la Escuela de Educación Física, Fisioterapia y Terapia Ocupacional de la UFMG (www.eeffto.ufmg.br), donde ministra actualmente las disciplinas: Fundamentos de la Psicología del Deporte I y II y Fútbol de Campo II. En el Post Graduación es profesor en el programa de Ciencia del Deporte de la UFMG. Fue entrenador de fútbol sala y fútbol de campo durante 12 años ininterrumpidos (1996-2008). Organizador del Programa Caza Talentos en el Fútbol (2011) y del Programa Fútbol Minas por la Paz (2013). Consutor en la area de Coaching Deportivo de Cruzeiro Esporte Clube (Profissonal-Team desde 2016) .Desenvolve artículos científicos en las áreas de Psicología del Deporte, Campo de fútbol y fútbol sala.
Varley Teoldo da Costa, Universidade Federal de Minas Gerais
Departamento de Esportes da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional
Publicado
08-02-2018
Sección
Psicología del Deporte